2009-08-26 15:20 #0 av: MattiasNowak

Supermotard är en blandning av motocross och roadracing. Tävlingar hålls ofta på roadracing-banor eller större gokart-banor med en sand eller jordsektion på innerspåret.

bild4.jpg
Foto: Flickr 2009-08-26

De flesta banor för motard består av ungefär 70% asfalt och 30% sand eller jord med små hopp. Jordsektionen är inte nödvändig för att det ska vara en godkänd bana. Motorcyklarna som körs är motocross och enduro där man monterat på fälgar och däck från en landsvägsmaskin, de kallas då Supermotard.

Klädseln är oftast också en blandning mellan offroad och roadracing. Skinnställ, crosshjälm och cross-stövlar är vanligaste utstyrseln.
Olikt normala motorcykel-tävlingar så går det inte lika fort när man kör motard. Normalt sett så överstigs inte 160km/h. Banorna är utformade så att det inte är hastighet utan mer teknik som räknas.

bild6.jpg
Foto: Flickr 2009-08-26

Historia

Supermotard har sitt ursprung från 1970-talets "ABC´s Wide World of Sports". 1979 hade de med en del i programmet som hette "Superbikers". Det gick ut på att hitta den ultimata allt i allo racemotorcykeln. Under testet så körde man på en bana med både asfalt och grus för att man från vilken gren som helst skulle ha en chans i tävlingen. Många kända förare var med och körde för sin gren inom motorcykelsporten.

Serien sändes fram till 1985 då ABC var tvungna att lägga ner det på grund av nedskärningar. Efter detta kördes det inte motard under en lång tid i USA. De europeiska förarna som var med tog med sig sporten till Europa där den snabbt blev en succé, framför allt i Frankrike.

bild5.jpg
Foto: Flickr 2009-08-26

Motorcyklarna

Innan 1990-talet så var motarden en modiferad tvåtakts motocross eller enduro eftersom dom var lätta och var lätta att hoppa med. De motorcyklar som används idag är nästan enbart fyrtakts encylindriga crossar eller enduro med 17tums eller 16.5tums hjul. Om man använder 17tums hjul så går det att använda upp till 5.5tum breda racing slicks. Det är ofta ett mönster utskuret för hand ur dessa för att få lite bättre acceleration på jordsektionerna.
Stötdämpningen är sänkt och aningen uppstyvad jämfört med standard-inställningen. Man har monterat på större bromsar fram, då både skiva och bromsok.

Trots att det inte finns några träd på en supermotard-bana så det oftast ändå handskydd monterat. Detta är för att skydda händerna från asfalten eftersom man ligger väldigt djupt ner i svängarna. Dessutom förlänger dom livet på broms- och kopplingshandtagen och därför är det lättare att fortsätta köra efter en krash.

bild1.jpg
Foto: Wikimedia 2009-08-26

1991 släppte Gilera den första fabrikstillverkade supermotarden, den hette Nordwest. Andra europeiska tillverkare följde snabbt efter. KTM, Husqvarna, Husaberg och CCM som alla tillverkade offroad motorcyklar började bygga supermotarder. Dessa motorcyklar var utvecklade för att kunna köras både på gata och på bana.

Det tog mer än tio år innan dom japanska tillverkarna som började introducera supermotard i sitt sortiment. Yamaha släppte sin 2004, Honda och Suzuki 2005. Nu för tiden är dom supermotarder som säljs tillverkade för gata och inte för bana. Ett par exempel är Suzuki DR-Z400SM och Kawasaki KLR650.

Våren 2006 kom Ducati med sin modell som dom kallar Hypermotard, det är ingen riktig motard utan snarare en streetfighter byggd för att tåla att hoppas och kraschas med. KTM har en modell med en 990cc V-twin motor som sägs vara den ultimata Hypermotarden, dom har även en lite mindre modell som är en ren motard och det är deras 690SMC. Även Aprilia har två motard-modeller, en på 450cc och en på 550cc.

bild3.jpg
Foto: Flickr 2009-08-26

Eftersom det har blivit så populärt med supermotard och eftersom man kan göra så mycket med dom så har många börjat modifiera dom för att få köra dom på allmän väg. Detta gör dom genom att montera dit strålkastare, bakljus, blinkers, backspeglar, tuta och gatgodkända däck.

Här i Europa säljs det gatgodkända supermotarder i affärer som sedan modifieras för att tävlas med. Supermotarden är en perfekt motorcykel att köra i stan med eftersom man sitter rakt upp och högt, man har då väldigt bra sikt och det blir lätt att manövrera i trånga utrymmen.

 

Källa: Wikipedia 2009-08-26