Märkespresentationer

Excelsior Motor Company

2009-12-12 06:57 #0 av: MattiasNowak

Excelsior var en brittisk motorcykel- och bil-tillverkare från Coventry. Dom var englands första motorcykel-tillverkare och började tillverkningen av sin första motorcykel 1896. Från början hade dom sina lokaler på två olika ställen i Coventry innan dom 1921 flyttade allt till Birmingham.

bild2.jpg
Foto: Wikipedia 2009-12-12

Excelsior tillverkade från början Velocipeder, alltså cyklar med ett stort hjul fram och ett litet bak. Detta började man med 1874 men då under sitt ursprungliga namn Bayliss, Thomas and Co. Dom började sälja motorcyklar under namnen Excelsior och Eureka innan dom till slut bytte namn till Excelsior 1910.

Under de tidiga åren så använde sig Excelsior av motorer från Minerva, De Dion, MMC och Condor. 1914 började man använda en tvåcylindrig motor från JA Prestwich Industries (JAP).

Reginald och Eric Walker tog efter första världskriget över Excelsior. R Walker & Sons började med att tillverka lampor till skepp med 1919 hade dom börjat tillverka ett par motorcyklar, under namnet Monarch. Dom registrerade om sitt företag till Excelsior Motor Company Ltd och flyttade över all tillverkning till Birmingham.

De tillverkade en rad olika motorcyklar med motorer från 98cc till 1000cc. Motorerna kom från JAP, Blackburne och Villiers. De hade även en 850cc motor från Condor.
Det nya Excelsior lade ner mer energi för att bli större och starkare inom tävlingar. För att undvika att bli ihopblandade med det amerikanska märket med samma namn så kallade de sig British Excelsior.

bild3.JPG
Foto: Wikipedia 2009-12-12

Racing

Deras första stora framgång inom racing kom 1929 när dom tog hem segern i lättvikts TT med en B14. Den modellen skulle snart bli deras populäraste modell.

Efter den stora depressionen bad Excelsior tillverkaren Blackburne tillverka en racing-motor med fyra ventiler. Första gången den motorn användes var 1933 då dom vann TT med den.

Med den motorn hade man stora framgångar men 1934 lades produktionen ner då motorn var för komplex för att kunna användas till massproducerade tävlings-motorcyklar.

1935 togs en ersättande motor fram. Denna gången var det en motor med två ventiler. Motorn var av långslagig modell med aluminium-topplock. Den var inte snabb nog utan ersattes redan nästa år. Den nya motorn hade fyra ventiler och kortare slaglängd.

Denna motorn fanns i 250cc och 350cc. Den användes i flera TT-lopp men produktionen av den lades ner i maj 1938 innan det årets tävling.

Åter igen så tog man fram en motor med tvåventils-teknik. Den här gången lyckades det och motorcyklarna var lika snabba som de tidigare med fyra ventiler, dessutom var de mycket lättare att justera.

Officiellt så var inte Excelsior med och tävlade i TT-loppet 1939 men det fanns ändå med en motorcykel från 1938 och en 500cc prototyp racer.

Excelsior vann inget med modellen Manxman innan kriget men man kom på andra plats 1936, 1937, 1938 och på tredje plats 1939. Deras största framgång var troligtvis då dom vann europeiska GP i Tyskland 1936 framför en publik på 200.000 människor.

bild1.jpg
Foto: Wikipedia 2009-12-12

Andra världskriget

Deras största bidrag under andra världskriget var modellen Welbike med en motor på 98cc. Motorcykeln var ihopfällbar och släpptes med fallskärm i ett skyddande skal ner till trupperna.

Efter kriget

Det gick inte lika bra för Excelsior efter kriget. Man hade börjat tävla med billigare tvåtakts motorcyklar. Excelsior började tillverka modeller med motorer från Villiers, Viking på 250cc och 1949 Talisman. Senare kom även en sportmodell med en motor på 328cc och dubbla förgasare men den blev aldrig någon succé.

Excelsior tillverkade sin sista motorcykel 1964 för att året efter lägga ner verksamheten. Britax, ett företag som tillverkade biltillbehör köpte upp namnet i slutet av 1970-talet och tillverkade en begränsad utgåva modeller under namnet Britax-Excelsior.

 

Källa: Wikipedia 2009-12-12

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Anmäl
2009-12-12 13:32 #1 av: MattiasNowak

Slänger in en video på en gammal restaurerad Excelsior. Glad

 

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.