Modellbeskrivningar

Triumph Rocket III

2009-11-04 16:23 #0 av: MattiasNowak

Triumph Rocket III är en engelsk motorcykel tillverkad av Hinckley Triumph. Den har den största motorvolymen hos alla serietillverkade motorcyklar, hela 2294cc.

bild1.jpg
Foto: Flickr 2009-11-04

Historia

Rocket III projektet inleddes 1998 av Ross Clifford på Triumph. Trots att några få bilder läckte ut så lyckades man ändå hemlighålla väldigt mycket av prototyp-utvecklingen.

Allt började med mängder av marknads-undersökningar, framför allt i USA stora glidare hade en stor del av marknaden.

De största motståndarna var Harley Davidson Ultraglide och Honda Goldwing så första planerna var att utveckla en högpresterande glidare med en motor på 1600cc. Målet var att denna motorcykel skulle bli triumphs flaggskepp.

bild2.jpg
Foto: Wikimedia 2009-11-04

Design

Triumphs designer John Mockett, som designat Hesketh V1000, Tiger och Bonneville, var den som fick designa Rocket III. Han satte igång arbetet tillsammans med David Stride, Gareth Davies och Rod Scjvyer.

Dom började utveckla motorcykeln runt triumphs trecylindriga radmotor och med Speed Triple's dubbla framlampor. Från början kollade man på andra motorer som en fyrcylindrig radmotor och en sexcylindrig v-motor men det slutade med den vanliga trecylindriga.

På den första koncept-modellen, C15XB S1, använda man sig av väldigt mycket modern och framtida design med bland annat en stor kromad bakskärm. Denna modell blev inte särskilt populär men var ändå grunden till Rocket III.

S2 var koncept-modellen som kom där efter. Den var en förenklad version av S1 med en med klassisk bakskärm. Många av detaljerna från S2 kom att användas i den slutgiltiga designen av Rocket III.

Marknads-undersökningar visade att även denna designen fortfarande var för radikal. Man förenklade designen och slätade ut linjerna, detta blev S3. S3 var koncept-modellen som man valde att använda som den slutgiltiga designen, endast några få detaljer fin-justerades.

bild3.jpg
Foto: Flickr 2009-11-04

Tävling

En stor anledning till att man ville hemlighålla utvecklingen av Rocket III var att konkurrerande företag tillverkade allt större motorcyklar och Triumph ville komma ut och vara störst.

Yamaha släppte en motorcykel med en motor på 1670cc och Honda kom med sin VTX1800, detta fick Triumph att tillverka Rocket III med en motor på 2294cc. Detta gjorde att dom låg långt över konkurrenterna.

Motorn

Den första motorn tillverkades under sommaren 2002 och testades under den följande hösten. Man hade elektronisk insprutning med avancerad mjukvara. Bland annat så justerades vridmomentets varvtalsregister beroende på vilken växel man hade i.

Motorn har ett vridmoment på 200Nm vid 2500rpm och en effekt på ungefär 140 hästkrafter vid 6000rpm.

bild5.jpg
Foto: Flickr 2009-11-04

Ram och drivning

Den slutgiltiga designen av Rocket III hade en ram av grova stålrör, James Colbrook stod för designen av den. Andy Earnshaw designade växellådan och kardandriften bak till bakhjulet.

Frambromsarna var överdimensionerade med dubbla 320mm flytande skivor och dubbla fyrkolvs bromsok. Bakbromsen hade en 316mm bromsskiva med ett tvåkolvs bromsok.

Bak sitter dubbla stötdämpare speciellt utvecklade för Rocket III och fram sitter en 43mm inverterad framgaffel.

Lansering

2003 döptes prototypen om till Rocket. Den avtäcktes den tjugonde augusti 2003 i San Antonio, Texas.

I Europa lanserades den under den internationella motorcykel-mässan i Milano, Italien, den sextonde september 2003.

bild4.jpg
Foto: Wikimedia 2009-11-04

Specifikationer

Motortyp: Vätskekyld trecylindrig radmotor, 12 ventiler.
Motorvolym: 2294cc
Effekt: 142hk vid 5750rpm.
Vridmoment: 200Nm vid 2500rpm.
Bränsle: Flerpunkts, sekventiell, elektronisk bränsleinstprutning.
Tändning: Digital
Transmission: Femväxlad växellåda med flerskivig koppling och kardandrift.
Ram: Stålrörskonstruktion.
Hjul fram: 17" x 3.5" aluminiumfälg med 150/80-V17 däck.
Hjul bak: 16" x 7.5" aluminiumfälg med 240/50-V16 däck.
Broms fram: Dubbla flytande skivor på 320mm, dubbla fyrkolvs bromsok.
Broms bak: Enkel 316mm skiva med ett tvåkolvs bromsok.
Stötdämpning fram: 43mm inverterad framgaffel.
Stötdämpning bak: Dubbla, kromade, justerbara stötdämpare.
Längd: 2480mm
Bredd: 880mm
Höjd: 1150mm
Sitthöjd: 740mm
Hjulbas: 1690mm
Torrvikt: 320kg
Tankvolym: 25liter

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Anmäl
2009-11-04 20:15 #1 av: nera

Denna cykel var lite speciell må jag säga. Lite bullig och rund och go. Ser rätt skön ut att åka på. Glad

Anmäl
2009-11-04 20:28 #2 av: Leo

Inte för att vara nån besservisser

Vill bara påpeka att namnet användes redan på tidigt 70-tal på en 3 cylindrig 750cc:s BSA medan Triumphen kallades Trident

 

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Anmäl
2009-11-04 21:41 #3 av: MattiasNowak

#1 Ja den ser väldigt bekväm ut tycker jag. Glad

#2 Det har du helt rätt i.

Det var Triumph som byggde den motorcykeln (både som Triumph Trident och som BSA Rocket). Den nya Rocket III är en hyllning till den gamla Rocket läste jag på nån Triumph-sida på internet. Glad

 

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Anmäl
2009-11-04 21:56 #4 av: MattiasNowak

Slänger in ett kul klipp kopplat till tillverkningen av Triumph Rocket III. Tungan ute

 

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.