Annons:
Etikettmodellbeskrivningar
Läst 12111 ggr
MattiasNowak
2009-09-29 22:17

Ducati Monster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Monster är en motorcykel som är designad av Miguel Angel Galluzzi och har byggts av Ducati i Bologna, Italien sedan 1993. Den är en streetfighter vilket innebär att den inte har kåpor utan man ser motorn och allt annat som finns under.

bild1.jpg
Foto: Wikimedia 2009-09-29

1990-talet

Ducati introducerade tre Monster i den första generationen. M600, M750 och M900 där numret stod för motorns volym. Den första var M900 som började säljas 1993, M600 1994 och tillslut M750 som dom började sälja 1996.

För att bli av med delar från den första generationen så släppte Ducati ett par begränsade utgåvor under 1999. Dessa hade då fått olika, extra utrustning. Monster City som exempel kom i en unik blå färg och med sadelväskor och högre styre.

bild2.jpg
Foto: Wikimedia 2009-09-29

1994 släpptes även en liten modell av Monster, M400, vilken hade en mindre motor med 42hk vid 10500rpm. Den var byggd för marknader där skatten var baserad på motoreffekt, detta gällde då framför allt Italien, Japan, Singapore, Thailand, Indonesien och Filippinerna. M400 var baserad på M600 med i grunden samma motor, den hade bara kortare slaglängd och mindre kolvdiameter.

bild3.jpg
Foto: Wikimedia 2009-09-29

2000-talet

Monster hölls näst intill oförändrad fram till 2000 då Ducati monterade bränsle-insprutning på M900. Den troligtvis viktigaste ändringen kom dock 2001 när Ducati släppte Monster S4, den fick den nya vätskekylda, fyrventilsmotorn. Andra tekniska skillnader detta år var bland annat halvflytande bromsskivor fram med Brembo fyrkolvs bromsok, lättare fälgar från Brembo och 43mm framgaffel från Showa.

2002 släpptes den begränsade utgåvan S4 Fogarty. Denna kom bara i 300 exemplar.

bild4.png
Foto: Wikimedia 2009-09-29

Under 2005 var Monster den modell från Ducati som sålde bäst av alla.
I november 2005 gick Ducati ut med att dom skulle släppa en ny modell, S4RS Testastretta. Den fick ducatis 999cc motor och Öhlins framgaffel. Man släppte även S2R Monster som hade två ventiler till varje cylinder, den fanns som 800cc och 1000cc.

I februari 2006 visade Ducati upp sin nya Monster 695, den ersatte Monster 620 och släpptes under juni 2006.

I april 2008 släpptes nya Monster 696, motorn i den är den motorn från Ducati som lämnar mest hästkrafter per kubicentimeter.

bild5.jpg
Foto: Wikimedia 2009-09-29

Ducati Monster 1100 släpptes i september 2008. Den var baserad på Monster 696 men fick en större motor på 1078cc, ensidig sving bak, grövre framgaffel och högre stötdämpare.

Monster 1100S är i grunden samma som 1100 men kom med Öhlins stötdämpning, andra färger och bromsoks-hållare i aluminium som sänkte den totala vikten med 1kg.

För närvarande finns det tre modeller av Monster, 696, 1100 och 1100S. Alla de modellerna har luftkylda motorer med två ventiler per cylinder.

Källa: Wikipedia 2009-09-29

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: