Vyrus
Vyrus är ett litet italienskt företag. Dom är väldigt kända för sina motorcyklar som är riktigt exklusiva. Många anser att dom inte är bättre än massproducerade motorcyklar.
Foto: Vyrus.it 2009-09-26
Företaget har sina lokaler i Rimini, Italien precis som deras första partner Bimota som också bygger kända motorcyklar. Bimota och Vyrus arbetade ihop med att utveckla projektet "Tesi", som var en motorcykel som Bimota byggt. men av någon okänd anledning så gick dom skiljda vägar.
Vyrus fortsatte utveckla projektet och ett par år senare var det klart. Man marknadsförde då motorcykeln under deras egna märke.
En av dom bästa sakerna med Vyrus är att deras anställda är väldigt erfarna tekniker, de flesta kommer från kända märken så som Yamaha, Ducati och även från Bimota. Vyrus har bara två modeller - 984 C3 V2 och 985 C3 V4.
Foto: Vyrus.it 2009-09-26
984 C3 V2 kommer med många avancerade detaljer. Den har desmodromiska ventiler och dubbel omega-ram. Denna modell har en Ducati v-twin motor som leverar 90.5hk.
985 C3 V5 är mer avancerad med fullt programmerbar tändning och elektrisk start vilket 984 saknar. Den toppar 280km/h och motorn levererar 150hk. Även denna modell använder en motor från Ducati, en motor på 1000cc som leverar 150hk.
Båda dessa modeller är lite annorlunda då dom istället för en framgaffel istället har sving både fram och bak. Detta är än så länge ganska ovanligt på motorcyklar.
Företaget har anställt många designers och andra experter för att kunna utveckla sina modeller ännu mer. Man vill kunna konkurrera med större märken och lägger därför mycket energi både på design och avancerad teknik.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Ett litet klipp som visar lite detaljer.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Ett till klipp där man ser lite hur den är att köra.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
För er som undrar så finns det ingen framgaffel utan 2 st svingar på den eftersom den styr med framnavet
Leo värd på Motorcykel i fokus
Precis så är fallet.
Tack för att du påminde om det, såg att jag glömt skriva det.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Ganska självklart när man sett andra cyklar med samma system innan men det kan vara förvirrande för dom som inte vet att det finns isynnerhet när man tittar på bilden
Är inte själv helt hundra på hur det funkar mer än att det handlar om hydraulik och att man kan justera fjädringen väldigt bra.
BMW har ju en mittemellanvariant
Leo värd på Motorcykel i fokus
#5 Precis, det är inte helt enkelt att förstå hur det fungerar. Jag själv är inte helt hundra på konstruktionen där heller.
Och som du säger så ser det ju lite skumt ut om man inte sett det innan, känns som det är en motorcykel utan styrning.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Den här var lite speciell Häftig.
Den är helt klart speciell. Läcker design också men det är ju så det brukar vara med italienarna.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Var kul att se tubisarna. Då kommer man dem liksom lite närmare så att säga
Precis så jag känner med, därför jag börjat lägga in klipp i varje artikel.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Det är så kul att man hittar det mesta på tuben