Modellbeskrivningar

Triumph Speed Triple

2009-09-30 15:57 #0 av: MattiasNowak

Speed Triple är en serie motorcyklar producerade av Triumph Motorcycle Company. 1994 återkom Triumph med den här modellen som var bland dom första att kallas streetfighter.

Som en av pionjärerna inom fabricering av streetfighters och genom kontinuerlig produktion av motorcyklar med hög kvalité så fick Triumph ett starkt handtag om marknaden.

bild2.jpg
Foto: Wikimedia 2009-09-30

Ursprung

Tidiga modeller
Den första motorcykeln i serien släpptes till allmänheten 1994 och döptes till Speed Triple som en hyllning till den klassiska Speed Twin som kommit 1938. Speed Triple använde triupmhs "triple"-serie av motorer vilka även sitter i Trident, Daytona och Thunderbird.

Motorn kom i två olika storlekar, en på 750cc för Europa och en på 885cc för andra marknader.

Från början byggdes Speed Triple med 885cc motorn men innan den nya modellen kom 1997 så släpptes ett par med 750cc motorer som blivit över.

Dom tidiga modellerna kom med förgasare och nämndes som T300-serien, specifikt T309. 1994 och 1995 hade motorn på 885cc som var vätskekyld med fem växlar. Senare modeller fick samma motor men med en nyare växellåda med sex växlar.

Ramen på Speed Triple var överdimensionerad och byggd i stål, motorn var monterad så att den fungerade som en förstärkning i ramen. Främre och bakre stötdämpningen var byggd av Showa. Bak satt en enkel stötdämpare med progressivt länkage och fram en vanlig gaffel och dubbla bromsskivor.

Färgvalen var begränsade till vanlig svart, samma gula som Daytona och "Fireball Orange".

bild3.JPG
Foto: Wikimedia 2009-09-29

Prestanda
Dom första bedömningarna av Speed Triple var positiva, detta förmodligen på grund av att dom var så mycket bättre än triumphs motorcyklar från 1970-talet. Motorn levererade 98 hästkrafter på vevaxeln vilket var betydligt mindre än många konkurrerande modeller men skillnaden var vridmomentet i motorn, det var bra vrid över ett stort varvtals-register.

På grund av att bakramen var byggd av stål så hade motorcykeln en hög tyngdpunkt, detta var inte helt positivt men det gjorde motorcykeln väldigt stabil. Triumph byggde snabbt upp ett rykte om att deras motorcyklar var mycket pålitliga vilket många konkurrenter inte var.

Tävling
1994 sponsrade Triumph en tävlings-serie med mål att marknadsföra sin nya bild utåt, Speed Triple. Tävlingen kallades "Speed Triple Challenge" och alla körde identiska Speed Triple.

Arv
Den sista motorcykeln i T309-serien byggdes 1997, detta gällde i princip alla motorcyklar i T300-serien. De enda motorcyklarna från serien som fortsatte byggas var någon retromaskin och offroad-motorcykeln Tiger som fanns kvar med den gamla motorn.

Rykten gick om att Speed Triple bara var en avklädd Daytona men i själva verket var det nästan tvärt om, Daytona var i grunden en Speed Triple med kåpor.

bild4.jpg
Foto: Flickr 2009-09-30

Generationer

T509
Efter att T309 lades ner så släppte Triumph sin första serie med bränsle-insprutning, T509 Speed Triple. Den nya motorcykeln var helt ombyggd och omdesignad från det ursprungliga konceptet.

Man släppte en ny motor, fortfarande på 885cc, som nu hade 108 hästkrafter och som fick en datorstyrd bränsle-insprutning istället för förgasare. Som tillverkare av datorsystemet valdes franska Sagem som under många år tillverkat insprutnings-system till bilar.

Runt den nya motorn fanns även ett nytt chassi, nu i aluminium med ensidig baksving. Dessa saker kombinerat med ny stötdämpning gjorde mycket stora skillnader jämfört med den gamla modellen.

Med den nya designen kom även dom dubbla framlamporna som nu är ett av Triumphs kännetecken. Man hade även bytt det gamla "clip-on" styret mot ett vanligt styre. Detta gav en mer komfortabel motorcykel. Med mer kraft och ny design så blev Speed Triple ännu mer en streetfighter.

Tyvärr fanns en del problem med nya Speed Triple. Bränsle-insprutningen var svår att ställa in om man bytt avgas eller annat. Ryckig gas och ibland lite klena bromsar var också kända problem.

Man hade fått mer effekt ur nya motorn men tyvärr gjorde detta att kraften i låga varvtal hade minskat rejält. Trots dessa problem så sålde T509 väldigt bra under de år den fanns.

bild6.jpg
Foto: Flickr 2009-09-30

T595
När man 1999 släppte den nya T595 monterades en ny, större motor. Detta var i grunden samma motor som i Daytona, en motor på 955cc. Den hade en lite annan justering av bränsle-insprutningen vilket innebar lite mindre effekt än daytonans 130 hästkrafter, däremot så innebar det att man fick ett mycket bättre vridmoment över ett bredare register. Detta gjorde att den blev väldigt lätt att köra precis som den första utgåvan hade varit.

Utseende-mässigt skiljde det nästan ingenting mellan T509 och T595.
Även denna modell sålde väldigt bra.

955i
Officiellt sett så var 955i en T595 och det var inte mycket som skiljde under de åren den fanns. Det kom några kosmetiska skillnader men det var i stort sett allt.

2002 kom en stor skillnad på motorn, man byggde om blocket och lyckades då få ner vikten 7.7kg och effekten steg också lite grann.

I slutet av 2004 släpptes ett par "Special Edition". Den primära skillnaden var att hel motorcykeln var lackad helt svart.

bild8.jpg
Foto: Flickr 2009-09-30

1050 och framåt
2005 släpptes den fjärde generationen av Speed Triple. Motorn var samma pålitliga som man använt sedan 1997 men man hade ökat volymen till 1050cc, detta genom att slaglängden ökats.

Man monterade även ett nytt styrsystem till tändningen och bränslet från japanska Keihin. Motorn lämnade nu 129 hästkrafter och ett ännu bredare vridmoment.

Det kom några ändringar till chassit också, bland annat inverterad framgaffel och radial-bromsar. Med dessa ändringar och att streetfighter blivit så populärt så innebar det att Speed Triple sålde bättre än de flest av sina konkurrenter.

Under slutet av 2007 kom ett par små ändringar på Speed Triple. Man uppdaterade styrsystemet till motorn och monterade avgassystem med katalysator. Det kom även en bränsletank i metall istället för den gamla i plast.

Under 2008 kom ett par ändringar i utseendet och bromsarna fram byttes till Brembo.

Källa: Wikipedia 2009-09-30

 

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Anmäl
2009-09-30 18:04 #1 av: Bogey

Är väldigt förtjust i lillbrorsan, bara den har fått en liten fly screen monterad ovanför lamporna. Klart en av kandidaterna till nästa hoj i framtiden.

Anmäl
2009-09-30 20:43 #2 av: nera

Åhh, den var riktigt läcker ju. Helt i min smak Skrattande

Anmäl
2009-09-30 21:16 #3 av: Bogey

Mattias, du får göra en tråd med Street Triple också även om de är lite lika :-)

Anmäl
2009-09-30 21:23 #4 av: nera

# 3 Den såg lite kul ut fram med dubbellysena. Ser ut som två ögon Skrattande

Anmäl
2009-09-30 21:25 #5 av: Bogey

#4 En groda :-)

F.ö. kan man högerklicka på bilden i #3 och välja visa bild så får man se den i lite högre upplösning.

Anmäl
2009-09-30 21:30 #6 av: nera

Hi hi, ja du, en Kermit på 2 hjul kanske FlörtSkrattande

Anmäl
2009-09-30 22:57 #7 av: MattiasNowak

Dom har definitivt lyckats med designen på den tycker jag. Skrattande

#3 Ska se om jag kan ordna en artikel om Street Triple också. Glad

 

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Anmäl
2009-10-01 08:38 #8 av: Leffe

Läste någonstans att Triumph ska vara i en klass för sig

Anmäl
2009-10-01 11:13 #9 av: Bogey

#8 Hur menar du då? På vilket sätt är de i en klass för sig? Kvalitet, design, väghållning och gäller det alla modellerna eller bara Speed triple?

Kan f.ö. nämna i att i nästa nr. av MC Folket kommer det en test av Street Triple. Träffade testföraren på BKK Amsberg när det var sista körningen för säsongen och jag fick i.a.f. torrbryta lite :-)

Anmäl
2009-10-01 14:28 #10 av: MattiasNowak

#3 En artikel om Street Triple ligger uppe nu. Glad

 

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Anmäl
2009-10-01 14:57 #11 av: Bizonic

#3  Hahah, ni kör ju slut på Mattias x)

Anmäl
2009-10-01 15:21 #12 av: MattiasNowak

#11 Jag ska väl förhoppningsvis överleva. Tungan ute
Det är ändå kul att skriva artiklar. Glad

 

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Anmäl
2009-10-01 16:47 #13 av: Bizonic

#12  Heh, ja artiklarna är ju iaf trevliga att läsa :)

Anmäl
2009-10-01 16:56 #14 av: MattiasNowak

#13 Tackar så mycket. Skrattande

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.