Annons:
Etikettmärkespresentationer
Läst 20800 ggr
MattiasNowak
2009-09-17 14:38

Highland Motors

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Highland Motors är den nu enda svenskägda motorcykel-tillverkaren. Detta sedan Husqvarna sålts till italienska Cagiva och sen till tyska BMW och Husaberg sålts till österrikiska KTM.

bild 6.jpg
Foto: Highland motors 2009-09-17

Historia

Hösten 1996 grundade några motorcykelentusiaster Highland Motors. I september 1997 visade dom upp sin första prototyp på "Milan Motorcycle Show".

I slutet av 1998 var deras första motorcykel, Outback, klar för försäljning. Detta var en offroad-motorcykel med en v-twin motor på 950cc.

På grund av ett missförstånd mellan Highland Motors och tillverkaren av kolvarna till motorerna så var det många motorcyklar som skar ihop under de första 50 milen, kolvarna var för stora för motorn och det blev för mycket friktion.

bild 2.jpg
Foto: Highland Motors 2009-09-17

1998 köpte Highland upp rättigheterna för motortillverkaren Folan som hade tillverkat deras motorer. Motorerna är i grunden en vidareutveckling av Husabergs motor.

Highland släpptes egentligen för tidigt, den var inte helt färdigutvecklad. Man hade problem med stora vibrationer, dålig passform på plastdetaljer och generatorn laddade inte batteriet tillräckligt.

Highland fick ekonomiska bekymmer i slutet av 1999 och Föreningssparbanken satte företaget i konkurs i februari 2000. Man startade upp Highland Motors igen under hösten 2000. Hela företaget flyttades då till Skällinge där dom fortfarande ligger.

Sedan 2005 är Highland Motors delägare i en fabrik i Kina där det är tänkt att man ska förlägga tillverkningen. Företaget kommer fortfarande finnas i Sverige och det är här utvecklingen kommer ske. Än så länge så är deras motorcyklar mestadels byggda för hand.

bild 1.jpg
Foto: Highland Motors 2009-09-17

Motorn

Highland tillverkar motorer mellan 250cc och 1150cc. Alla dessa motorer möter EU:s krav för avgasutsläpp av ljudnivå.

Deras motor som tillverkades av Folan, som numera är uppköpt av Highland Motors, är en 60-graders v-twin på 950cc. Ur den motorn kan man plocka ur mellan 70 och 100 hästkrafter vid 6000 rpm, detta är bra med tanke på att motorn endast väger 45kg. Det finns uppgraderingspaket till motorn som tillåter effekt på hela 120 hästkrafter ur denna motorn.

Modellen Outland som kom med den motorn vägde med motorn sammanlagt 165kg. Förhållandet mellan vikt och motoreffekt är alltså väldigt bra.

Man hade använt vanlig förgasare fram till 2001 men vid skiftet till 2002 släpptes motorn med insprutning istället. Detta gav bättre möjligheter till inställning och en mjukare gång.

Highland har även utvecklat en encylindrig motor på 450cc. Denna sitter i deras motocross och supermotard. Detta för att kunna delta i tävlingar eftersom deras större motor helt enkelt är för stor för att vara godkänd.

bild 3.jpg
Foto: Highland Motors 2009-09-17

Modeller

Highland är mest kända för sin modell Outback och efter det Outback V2. På senare tid har man börjat tillverka mindre motorcyklar för rent tävlingsbruk.

450 MX - Motocross med motor på 449cc.
Supermotard 450 - Supermotard med samma motor som 450 MX.
Supermotard 507 - Supermotard med en nyutvecklad motor på 507cc.
DirtTrac - En motorcykel i retrostuk med Highlands 950cc v-twin.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
nera
2009-09-17 18:30
#1

Det här var verkligen kul att få läsa om. Särskilt för att det är en svensk cykel. Gillade bilden på den översta grå cykeln.

Tackar Glad

MattiasNowak
2009-09-17 18:35
#2

Den översta är deras Outback-modell. Den är tuff och har ju den grymma stora motorn också. Glad

Jag gillar supermotarden och den ruskigt snygga retro-motorcykeln som också har den stora v-twin motorn.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
2009-09-17 18:39
#3

Javisst är de lite småfräcka allihopa. Det tyckte jag med Glad

Upp till toppen
Annons: