Märkespresentationer

BMW - Del. 2 - 1970-2003

2009-09-27 19:16 #0 av: MattiasNowak

BMW's motorcykel-historia började 1921 då företaget började tillverka motorer åt andra företag. Motorcykel-tillverkningen ägs nu av BMW Motorrad. BMW introducerade sin första motorcykel, R32, 1932. Del. 2

bild4.jpg
Foto: Wikipedia 2009-09-27

1970 - 1982

1970 introducerade BMW en ny serie. R50/5, R60/5 och R75/5 hette motorcyklarna i denna serie och dom hade samma framgaffel som man tidigare använt på USA-modellerna. Motorerna var helt nydesignade, dom levererade mer kraft och kom med elstart.

1974 la BMW ner produktionen av /5 serien och samtidigt även sin 500cc motor. En ny motor började produceras och den var på 900cc. Motorcyklarna fick beteckningarna R60/6, R75/6 och R90/6.

1975 kom R90S.

bild5.jpg
Foto: Wikipedia 2009-09-27

1977 kom /7 serien. R80/8 var en ny modell. De tidigare modellerna, R90, på 898cc fick en uppgraderad motor på 1000cc. Detta året kom R100RS som var den första motorcykeln från BMW med heltäckande kåpor. Motorn levererade 70hk och toppfarten var på 200km/h.

1979 ersattes R60 av R65 med en något större motor på 650cc och 48hk.

R65 kom 1982 i ett sportigare utförande, R65LS, med annan förgarasare. Man fick fem hästkrafter mer med denna uppgradering. 1982 släppte man även en mindre version, R45, med en motor på 450cc.

bild7.jpg
Foto: Wikipedia 2009-09-27

1983 - 2003

Tidigt 1983 introducerade BMW sin första radmotor på 1000cc som var vätskekyld. K100 hette motorcykeln den satt i. K-serien hade baksving som bara gick på ena sidan.

1985 släpptes en trecylindrig version på 750cc. Denna motorn var den första från BMW som hade balansaxel.

1986 introducerade BMW världens första elektroniskt styrda vindruta på K100LT.

1988 var första året som BMW kom mer ABS-bromsar, även detta var dom först med inom motorcykel-industrin.

bild8.jpg
Foto: Wikipedia 2009-09-27

1989 kom BMW's första sport-motorcykel med heltäckande kåpor, K1. Den använde i grunden samma motor som K100 men den var uppgraderad med fyra ventiler till varje cylinder. Den lämnade nästan 100hk.

1995 slutade BMW tillverka sina gamla motorer med luftkylda toppar och två ventiler per cylinder.

BMW släppte under den här perioden flera olika modeller.
* R-serien (luftkylda) - R65GS, R80GS, R100GS
* R-serien - R850, R1100, R1150, R1200
* F-serien - F650 Funduro, F650ST Strada, F650GS, F650GS Dakar, F650CS Scarver
* K-serien - K1, K100, K75, K1100, K1200

Källa: Wikipedia 2009-09-27

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Anmäl
2009-09-27 20:06 #1 av: nera

Gubben min är väldigt sugen på en sådan som bilden längst ner visar Glad

Han undrar om du har hört något om den nya F800? ( Det är Rotax-motor i den med)

Anmäl
2009-09-27 21:03 #2 av: MattiasNowak

Står lite om den i Del. 3 av artikeln. Glad

Har inte gått in så detaljerat på alla motorcyklar men kanske kan ordna en artikel om just den i framtiden. Tungan ute

 

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.