Annons:
Etikettmärkespresentationer
Läst 9644 ggr
MattiasNowak
9/26/09, 10:16 PM

Buell Motorcycle Company

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Buell är en amerikansk motorcykel-tillverkare från East Troy, Wisconsin. Erik Buell som startade upp Buell var tidigare anställd av Harley Davidson. Buell har sedan 1993 samarbetat med Harley Davidson.

bild1.JPG
Foto: Wikimedia 2009-09-26

Historia

Den första motorcykeln Buell tillverkade var RW750, den byggdes 1983 för att tävlas med i AMA Formula 1 för motorcyklar. Vid den här tiden var Erik Buell aktiv inom motorcykel-sporten.

Efter att man byggt två RW750 varav den ena såldes till ett annat racing-team så ställdes tävlingen in. Buell satsade då sin kraft på tävlings-inspirerade gat-motorcyklar med motorer från Harley Davidson.

1993 gick HD in som Medarbetare till Buell och köpte upp 49% av aktierna. Buell som tidigare hette "Buell Motor Company" döptes nu om till "Buell Motorcycle Company".

1998 köpte HD tillräckligt antal aktier för att ha full kontroll över Buell och så är det än idag.

De flesta motorcyklarna från Buell använder fyrtakts v-twin motorer som från början är HD XR1000 Sportster. Efter att dessa motorer slutade tillverkas började man använda den nyare 1200 Sportster motorn.

bild2.jpg
Foto: Wikimedia 2009-09-26

Teknologi

2003 introducerade Buell en motor som var så effektiv att den klarade avgaskraven även för 2008. Detta gör den utan att behöva någon katalysator.

I den nya XB-serien var Buell först med att använda det nya bromssystemet "Zero Torsional Load" vilket innebär att bromsskivan sitter längst ut i fälgen och oket innanför mot navet jämfört med tidigare system som satt tvärtom. Detta påverkar den rörliga, ofjädrade massan och påverkar även positivt hur den främre stötdämpningen fungerar.

Man har även i XB-serien oljetanken inbyggd i bakre svingen. Ljuddämparen är monterad under motorn för att få en centrerad och låg tyngdpunkt.

Buells design-mål är att leverera en motorcykel som är lätt att hantera, bekväm att åka, lätt att underhålla och med mycket kraft. Man bygger efter en princip man kallar "Trilogy of Tech" vilket innebär att man försöker få en låg och centrerad tyngdpunkt, låg ofjädrad vikt och mycket vridtålig ram.

Buells motorer är lättkörda och bränslesnåla trots att vissa lämnar mer än 100hk. Dom är dessutom väldigt lätta att göra service på.

Buells tvåcylindriga motorer har datorstyrda kanaler som styr luften till den luftkylda motorn. Dom har två ventiler till varje cylinder, ett gemensamt spjällhus, hydrauliska lyftare som inte kräver underhåll och drev utan kedja till kammen vilket också innebär att detta inte behöver underhållas.

bild3.jpg
Foto: Wikimedia 2009-09-26

Nuvarande modeller

* Blast - Buells enda motocykel med encylindrig motor på 492cc.
* Firebolt - Firebolt XB12R är en sportmotocykel.
* Lightning - Buells streetfighter.
* Ulysses - XB12X Ulysses, en äventyrlig sportmotorcykel.
* 1125R - Sportmotorcykel
* 1125CR - Caferacer version av 1125R.
* 50 XBRR - Tävlingsmotorcykel
* 1125RR - Tävlingsversionen av 1125R

bild4.jpg
Foto: Wikimedia 2009-09-26

Tidigare modeller

* RW750 Road Warrior - 1984
* RR1000 BattleTwin - 1987-1988
* RR1200 BattleTwin - 1988-1990
* RS1200 WestWind - 1989
* RS1200S WestWind - 1990-1992
* RSS1200 WestWind - 1991
* S2 Thunderbolt - 1994-1995
* S2T Thunderbolt - 1995-1996
* S3 Thunderbolt - 1997-2002
* S1 Lightning - 1996-1998
* S3T Thunderbolt - 1997-2000
* S1W White Lightning - 1998
* M2 Cyclone - 1997-2002
* X1 Lightning - 1999-2002

bild5.jpg
Foto: Wikimedia 2009-09-26

Racing

Den nionde september 2009 vann Buell sitt första AMA Pro Racing mästerskap. Föraren Danny Eslick vann titeln på Jersey Motorsport Park där han körde en Buell 1125R.

Källa: Wikipedia 2009-09-26

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
nera
9/27/09, 7:14 PM
#1

Det här var faktiskt också en hoj i min smak. Snygg att se på och jag blir väldigt nyfiken att få provåka den Skrattande

MattiasNowak
9/27/09, 7:17 PM
#2

Ja, dom verkar på nåt sätt behagliga att köra. Glad

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Bogey
10/1/09, 12:42 PM
#3

Har provkört Ulysses. Rejäl skallerorm på tomgång och låga varv, men riktigt rolig och behaglig när man får lite varv på motorn. Mycke vrid i V-twinnen så wheelies är lätt att göra. Speciellt med den korta lightning som jag också hade möjlighet att testa en kort tur.

Dock var det ett tag sen jag provkörde dem, 2006 tror jag det var.

MattiasNowak
10/1/09, 1:17 PM
#4

Hade gärna provkört en Buell Lightning, det verkar vara en kul maskin. Glad

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Upp till toppen
Annons: