Annons:
Etikettmodellbeskrivningar
Läst 9048 ggr
MattiasNowak
2009-09-29 13:20

Honda CR500R

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Honda CR500R tillhör den största klassen av tvåtakts motocross. Här kommer lite information om hur den blev vad den är idag.

bild5.jpg
Foto: OldMX 2009-09-29

Under flera hade folk inom motocross-världen önskat en Honda med större motor. Många andra tillverkare hade det så varför inte Honda?

1981 hände till slut det som folk önskat. Honda släppte sin CR450R Elsinore. Ett par tidningar skrev massa positivt om den. Man skrev bland annat "cat-quick and grizzly-tough" och "the best Open class Mxer ever built…".

Många som testade CR450R blev tyvärr besvikna, den hade bara fyra växlar och dom hade helt fel utväxlning. Utväxlingen var fel, den var väldigt svårhanterad, den skakade enormt och stötdämpningen var underdimensionerad.

bild4.jpg
Foto: Flickr 2009-09-29

1982 ersattes CR450R av CR480R. Man hade gjort många förbättringar till denna modell men den hade fortfarande samma fyrväxlade växellåda. Trots växellådan så var det en mycket bättre motocross.

1983 blev det ytterligare lite förändringar som förfinade hanteringen av den, dessutom lades det till en till växel så att den nu hade fem växlar.

1984 släpptes den första CR500R. Den hade tyvärr många problem med motorn och kallades "Ping King". Det elaka smeknamnet fick den eftersom motorn spikade nåt fruktansvärt, på grund av detta så dog motorn hela tiden och den kunde till och med starta av sig själv efter att man stängt av den.

bild2.jpg
Foto: Flickr 2009-09-29

Man hade dessutom misslyckats med hanteringen igen. Det gick helt enkelt inte att hantera den i hög hastighet på ojämnt underlag.

När Honda till slut släppte sin vätskekylda CR500R, 1985, så blev allting mycket bättre. Det var inte längre några spikningar och hela motorcykeln hade förbättrats.

Honda har sedan dess bara gjort mindre förändringar och förbättringar för varje år som gått. Den har dock alltid haft en ram av stål trots att dom mindre modellerna under åren har fått en ram av aluminium.

bild3.jpg
Foto: Flickr 2009-09-29

I slutet av 90-talet så ville folk ha CR500 med aluminium-ram, eftersom detta inte tillverkades så tog dom saker i egna händer.

Den första som ska ha gjort den här modifikationen ska ha varit Bruce Zimerman med hjälp av Mickey Kessler. Dom tog Bruce använda CR250 från 1997 och en motor från en CR500. Efter detta kom Scott Miller och byggde en exakt likadan med likadan ram och motor.

Det finns numera företag som bygger CR500AF, alltså CR500 med aluminium-ram. Ett av dessa företag är Service Honda som har hållit på med detta i många år.

En annan sak som är väldigt populärt med Honda CR500R är att man bygger om den till supermotard. Denna motorcykeln med gatdäck på asfalt ska tydligen vara helt hysterisk att köra.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
nera
2009-09-29 22:04
#1

Tack Mattias. Det är alltid lika roligt att läsa om Hondas modeller. Skrattande

MattiasNowak
2009-09-29 22:09
#2

Finns många fler modeller från Honda att skriva om. Glad

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
2009-09-29 22:11
#3

Finns nog en hel del att välja på Glad

Pumba
2009-09-29 22:20
#4

min va ju väldigt hysterisk att köra med motard kit om du kommer ihågTungan ute

MattiasNowak
2009-09-29 22:23
#5

Japp och ibland så känner jag att det hade varit kul att ha en sån. Skrattande

Det var synd att du gjorde dig av med den.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Pumba
2009-09-29 22:27
#6

a lite synd faktiskt funderar på att köpa en tillCool

Annons:
MattiasNowak
2009-09-29 22:29
#7

Tycker jag låter vettigt. Bättre än din YZ250 i alla fall. Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Upp till toppen
Annons: