Märkespresentationer

Husqvarna

2009-09-16 19:19 #0 av: MattiasNowak

Husqvarnas historia går tillbaka ända till 1689 då den första fabriken öppnades. Det hela började då som en vapensmedja som var en del av jönköpings gevärsfaktori. 1867 övergick Husqvarna från att vara privatägt till att bli ett aktiebolag och 1903 tillverkade man den första motorcykeln.

bild 1.jpg
Foto: Wikimedia 2009-09-16

Under alla år som Husqvarna har funnits så har de tillverkat bland annat symaskiner, vitvaror, trädgårdsutrustning, cyklar och motorcyklar.
1903 började Husqvarna tillverka motorcyklar.

1920 öppnades deras första egna motorfabrik. Den första motorn som tillverkades var en fyrtakts motor på 550cc, det var en vinkelmotor med sidventiler.

1922 kördes första tävlingen med Husqvarna i Sverige.

bild 2.JPG
Foto: Wikimedia 2009-09-16

Trots att Husqvarna en gång i tiden tillverkades landsvägs-motorcyklar som kördes i många tävlingar, så är dom ändå mest kända för tillverkningen av mästerskapsvinnande cross- och enduro-motorcyklar.

Under 1960-talet så kom deras tvåtakts offroad-motorcyklar. Dessa nya, lätta motorcyklar gjorde så att dom tidigare dominerande engelska motorcyklarna inte längre låg på topp. Detta var på grund av att dom engelska motorcyklarna fortfarande var tunga och klumpiga och hade stora fyrtakts-motorer.

bild 4.jpg
Foto: Flickr 2009-09-16

Husqvarna tog under 1970-talet över och dominerade motocross och endurotävlingar över hela världen. Dom vann 14 världsmästerskaps-titlar inom motocross, både i 125cc, 250cc och 500cc klasserna. Inom enduro vann dom hela 24 världsmästerskap.

1987 såldes husqvarnas motorcykeltillverkning till italienska Cagiva och blev då en del av MV Agusta. De började tillverkas i Varese, Italien. Den sista svensktillverkade husqvarnan lämnade fabriken 1988. Många av dom som arbetade på husqvarnas fabrik startade efter detta upp ett nytt svenskt motorcykelmärke, Husaberg.

bild 5.JPG
Foto: Wikimedia 2009-09-16

Sedan dom såldes har man framgångsrikt fortsatt tillverka cross-, enduro- och supermotard-motorcyklar med motorer på mellan 125cc och 660cc. Husqvarna deltar aktivt inom tävlandet i supermoto.

I juni 2007 såldes återigen Husqvarna, denna gången till tyska BMW, namnet byttes då till CH Racing. BMW betalade hela 93 miljoner Euro (ungefär 975 miljoner kronor) för husqvarna vid köpet. Tillverkningen och utvecklingen sker fortfarande på samma plats som tidigare, i Varese, Italien.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Anmäl
2009-09-16 22:51 #1 av: nera

Det här var spännande läsning Mattias! Glad

Men vet du, jag läste fel i början och trodde att den första motorcykeln tillverkades på 1600 talet Förvånad

 Hi hi. Tänk vad fel man kan läsa ibland Flört

Detta var en jätte intressant artikel

Anmäl
2009-09-16 23:18 #2 av: MattiasNowak

Lätt att läsa fel. Jag gjorde också det när jag läste på om Husqvarnas historia, tog en stund innan jag kom på att det inte var motorcyklar dom började tillverka så tidigt. Tungan ute

 

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Anmäl
2009-09-16 23:24 #3 av: nera

Igår så såg jag faktiskt en liknande cykel komma åkandes, fast den var röd, som den första bilden i artikeln visar. Den var helfestlig att se på. Glad

Läste jag rätt att den är från början på 1900 talet?

Anmäl
2009-09-16 23:36 #4 av: MattiasNowak

Den första bilden är på en Husqvarna av årsmodell 1926 med deras egna v-twin motor. Glad

 

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Anmäl
2009-09-16 23:42 #5 av: nera

Kan ge mig sjutton på att det var en liknande som kom åkandes igår. Den var så röd och grann, för att inte säga välbevarad! Skrattande

Anmäl
2009-09-16 23:44 #6 av: MattiasNowak

Man blir glad när man ser gamla motorcyklar som folk har lagt ner energi på att bevara.

Finns tyvärr väldigt ont om gamla motorcyklar nu. Rynkar på näsan

 

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Anmäl
2009-09-16 23:52 #7 av: nera

Javisst är det! Det tycker jag med. Jag blir lika glad även när jag ser gamla fina välbevarade veteranbilar. Glad

Anmäl
2009-09-16 23:54 #8 av: MattiasNowak

Precis. Det är viktigt att folk som kan göra sånt får möjligheterna att göra det.

 

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.