Annons:
Etikettmodellbeskrivningar
Läst 25682 ggr
MattiasNowak
9/8/09, 11:53 PM

Yamaha YZF-R1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Yamaha YZF-R1 introducerades 1998. Det är en sport-motorcykel byggd för att köras fort på asfalt. Den är tillverkad av Yamaha Motor Company och är en av deras sportigaste motorcyklar för allmänt bruk.

Yamaha_YZF_R1-silver-grey.Wilt.jpg
Foto: Wikimedia 2009-09-08

1998 - 2000

Yamaha lanserade YZF-R1 1998 efter att man designat om Genesis-motorn. Man byggde om motorn så att den blev kortare vilket i sin tur gjorde att man kunde korta hjulbasen även på motorcykeln. Detta resulterade i att man fick en mer lätthanterlig motorcykel och tyngdpunkten blev mycket mer optimal.

Den första modellen fanns i färgerna vit/röd och blå. I Europa blev den blå mest populär.

Motorn var på strax under 1000cc med sex växlar och flerskivig våtkoppling. Många R1or återkallades då dom hade problem med kopplingen.

1999 kom bara några små förändringar förutom lack och grafik. Växellänkaget och växelspaken byttes ut för att underlätta växling. Man minskade reserven i tanken från 5.5 liter till fyra liter.

Även av modellerna tillverkade 1999 återkallades många. Problemet detta året var en slangklamma till en kylarslang under bränsletanken.

Yamaha_R1_50th_Anniversary.jpg
Foto: Wikimedia 2009-09-08

2000 - 2001

År 2000 kom ett antal förbättringar på R1an och även några små förändringar i utseendet. R1an var en suverän motorcykel till att köra kortare sträckor, däremot var den ingen höjdare för att köra längre sträckor med.

Yamaha´s mål var inte att ändra utseendet helt utan bara förfina det lite grann. Trots detta utfördes över 150 ändringar på den. Det syntes fortfarande tydligt att det var en R1 även efter detta.

Man gjorde justeringar på förgasare för att få snabbare trottelrespons speciellt i det låga registret och hela vägen upp till toppvarv vilket var hela 11,750 varv i minuten. Kamaxlarna blev också modifierade med oljekanaler inuti för smörjning.

bild1.jpgFoto: Flickr 2009-09-08

2002 - 2003

2002 introducerades ett nytt insprutnings-system vilket fungerade som en förgasare och använde motorns vakuum för att styra ett spjäll. Motorns effekt låg på ungefär samma som 2001. Man ökade borrningen i motorn och kortade slaglängden för att få en mer varvvillig motor.

Man hade tagit fram en ny ram kallad Deltabox III med mindre antal svetsningar vilket ökade ramens styrka och vridtålighet. Bakpartiet på motorcykeln fick ett ny, mer strömlinjeformat utseende med lysdiods-belysning.

Enda ändringarna 2003 var färgerna, varningsblinkers och strålkastarna. De flesta tidigare årsmodellerna hade funnits med röd färg, denna ersattes av svart med röda flammor.

2004 - 2005

Med ökande konkurrens från andra tillverkare så tog Yamaha i ordentligt till 2004. Man ändrade avgassystemet så att man fick dubbla rör under sitsen. Bromsarna uppgraderades och man monterade ett annat luftintag.

Ramens geometri ändrades eftersom motorcykeln tidigare var lite för lätt att få upp på bakhjulet. Motorn blev helt nydesignad och lämnade nu 172 hästkrafter på vevaxeln, detta i en motorcykel med en torrvikt på 172kg.

Man monterade även styrdämpare från fabrik detta året. Kombinerat med ändringarna i ramen gjorde detta att man blev av med mycket av vibrationerna i styret som tidigare funnits.

2004_Yamaha_R1_Model_red.jpg**
Foto:** Wikimedia 2009-09-08

2006

Motoreffekten ökades ytterligare lite grann till 180 hästkrafter på vevaxeln. Svingen bak förlängdes 20mm. Dessa två ändringar gjorde att motorcykeln accelererade bättre och var mycket mer stabil.

Yamaha firade 50års-jubileum detta år och man släppte en jubileumsmodell av R1. Den var lackad som Kenny Roberts tävlingsmotorcykel i gult och svart, fick Öhlins stötdämpning fram och bak, smidda aluminium-fälgar. Modellen fick även en annan koppling och en integrerad laptimer.

2007 - 2008

Åttonde oktober 2006 gick man ut och visade den helt nya YZF-R1 som skulle släppas 2007. Man hade återigen ändrat motorn och gått tillbaka till fyrventils-teknik istället för Yamahas femventils-teknik i genesismotorn. Andra ändringar var bland annat det nya insuget, det hade elektroniskt styrt variabel längd.

Motorcykeln fick en ny ram och baksving, sexkolvs bromsok fram med 310mm bromsskivor, en bredare kylare och lite annat utseende runt luftinsuget.

YAMAHA_YZF-R1_2007TMS.jpg
Foto: Wikimedia 2009-09-08

2009

2009 kom återigen en helt ny YZF-R1. Man tog då motorteknik från deras tävlingsmotorcykel M1. Man fick nu ut 182 hästkrafter vid 12,500 varv i minuten på vevaxeln.

En annan nyhet 2009 är "D-Mode Throttle Control" där föraren kan välja mellan tre olika inställningar i datorn. De olika inställningarna justerar om man vill normal kraftfördelning, mycket kraft i låga registret eller en mjukare kraftfördelning.

Flera delar i ramen fick ny design och några blev utbytta till delar i magnesium och kolfiber. Man fick då bättre styrka i ramen och ännu bättre tyngdpunkt.
Utseendet på R1 ändrades drastiskt. Om man jämför en R1 från 2008 med en från 2009 så ser den nya mycket mer kompakt ut och ser mer ut som den äldre R6:an. Avgassystemet ser grövre ut och strålkastarna har fått ny design. Man har även kommit med fyra nya färgscheman, blå/svart, röd/svart, vit/röd och gul/röd.

Källa: Wikipedia 2009-09-08

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
nera
9/9/09, 1:54 PM
#1

En MC helt i min stil Skrattande *Me like*

MattiasNowak
9/9/09, 3:39 PM
#2

Ja, den är riktigt snygg. Glad

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

KarolinaNowak
11/12/09, 3:31 PM
#3

En sån kan jag helt klart tänka mig. Flört

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

nera
11/12/09, 9:28 PM
#4

Visst är den härlig att se på. Glad

MattiasNowak
11/12/09, 9:47 PM
#5

Den är en fröjd för ögonen. Skrattande Lär väl bli en sådan som min fru kommer åka omkring på sen antar jag. Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
11/12/09, 9:48 PM
#6

Någon som provkört den, eller har en?

Annons:
Upp till toppen
Annons: