Modellbeskrivningar

Honda GoldWing

2009-09-05 18:32 #0 av: nera

Honda Goldwing, eller Guldvingen som vi säger på svenska, är en bekväm Touringhoj med många finesser och tillbehör som kan vara av intresse om man vill ut och åka långt på vägarna. Man sitter även bekvämt som passagerare på den och den finns även med både sidovagn och släpvagn. Detta är motorcyklarnas ”Rolls Royce” - och den kallas även för ”King of the Road”

800px-Honda_GL1500SE_1999.jpg

Bilden från wikimedia090905

GoldWing är Hondas största touringmodell.  Den är både bekväm och lyxig. Dynorna är skålade för både förare och passagerare och A2- modellen har till och med eluppvärmda handtag och dynor.

Den har heltäckande kåpa med reglerbart kåpglas i höjdled. Även stora rejäla packväskor och centrallås. I toppboxen som hör till, finns även belyst sminkspegel...

Guldvingen har även en backväxel (dock elektrisk). Stereon kan man förbereda för intercom, om det inte redan är med från början.

Några andra detaljer finns också med. Bland annat ett varmlufts och friskluftsspjäll, där man kan reglera bekvämligheten efter väder och vind vid körning. Även dämparna är justerbara under färd.

Guldvingen har ABS bromsar och kan även utrustas med airbag för den som är intresserad.

800px-1976_Honda_Gold_Wing_GL1000_01.jpg

Bilden från wikimedia 090905

De första HondaGL1000 GoldWing (bilden ovan) blev starten för Honda som tillverkare av touringmotorcyklar. Motorn är en vattenkyld fyrcylindrig boxermotor med kardandrift. Och den tillverkades från 1975 till slutet av 70-talet.

GoldWing har utvecklats från 1000cc till dagens 1800 som hör till det allra lyxigaste och därtill säkraste och mest bekvämaste man kan hitta på två hjul. Det är en av anledningarna till att många väljer just Guldvingen som långfärdsmotorcykel.

Idag har motorcykeln blivit större och har därmed fått större motor. Honda GoldWing har idag en motor på 1832cc och har sex cylindrar. Från år 2010 kommer den att tillverkas i Japan. Tidigare tillverkades den i USA.

800px-Gold_Wing.jpg

Bilden från wikimedia 090905

Lägger med en länk till senaste modellen av Guldvinge  GL1800A2.

 

Anmäl
2009-09-05 18:45 #1 av: nera

Lägger in en annan variant på guldvinge Flört

 

 Bilden från wikimedia 090905

 

Anmäl
2009-09-06 23:15 #2 av: sissie

Något liknande såg jag idag. En äldre dam så körde en trehjulig Golden.

Den såg ut ungefär så här: honda gold wing

fast ljusgrön

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Anmäl
2009-09-06 23:19 #3 av: nera

Jag kan i a f instämma i att guldvingen är enormt bekväm att åka på. Jag och gubben provkörde en sådan vid ett tillfälle här på en lokal MC firma. Och den var verkligen maffig att ta sig fram på! Skrattande Det var som att sitta i en soffa därbak..

Anmäl
2009-09-06 23:20 #4 av: sissie

Men tappar man då inte lite av mc-känslan? Jag har aldrig åkt på en golden.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Anmäl
2009-09-07 11:44 #5 av: nera

# 4 Jo, där har du en poäng. Men ska man åka vääääldigt långt på MC, så är nog inte en guldvinge helt fel Glad

Anmäl
2009-09-07 12:07 #6 av: MattiasNowak

Jag håller med, jag tror nog inte man kan åka så mycket bekvämare än man gör på en Goldwing. Så vid långfärd är den nog ultimat. Glad

 

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Anmäl
2009-09-07 12:10 #7 av: sissie

Fast varför ska man inte ha det bekvämt när man åker hoj? Det är ju ingen höjdare att skumpa fram på något obekvämt.

Och vill man åka i offroad så lär man ju ta en annan hoj till det. Då är nog inte en golden så rolig att åka påGlad hur bekväm den än är.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Anmäl
2009-09-07 12:12 #8 av: nera

Så sant, så sant sissie Glad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.