Annons:
Etikettmärkespresentationer
Läst 13515 ggr
MattiasNowak
8/23/09, 12:56 PM

Vespa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Piaggio grundades 1884 i Genoa av den då 24åriga Rinaldo Piaggio. Då byggde man båtar och flygplan. Den 23 April 1946 ansökte man om patent för en då ”väldigt annorlunda” motorcykel. Enrico Piaggio som ledde projektet satte igång en massproduktion av 2000 Vespa 98cc.

vespa.jpg
Foto: Flickr 2009-08-23

Marknadens syn på vespan var väldigt delad, ena sidan såg vespan som en realisation av en briljant idé medan andra sidan var helt emot den. De som var emot den ändrade sig dock fort. Under slutet av 1947 ökade produktionen explosionsartat och under 1948 släpptes Vespa 125.

1950 började man tillverka vespor i Tyskland, detta år såldes hela 60,000 vespor. Tre år senare såldes hela 171,200. Detta innebar att i slutet av 1953 så hade man sålt hela 500,000 vespor sammanlagt.

Fler stora årtal:
Juni 1956 hade man nåt 1,000,000.
1960 - 2,000,000
1970 - 4,000,000
1988 - Här hade man sålt hela 10,000,000 vespor.

En väldigt populär modell genom tiderna är Vespa 50, den började tillverkas 1963 och fram tills idag sålts i över 3,500,00 exemplar. Den har en motor på 50cc och man kan köra hela 500km på en tank bränsle.

Vespa PX är dock den populäraste modellen där ursprungsmodellen såldes i 2,000,000 exemplar, efter ursprunget så har det kommit uppgraderade modeller av den. Just den här modellen fanns med tre olika motoralternativ, 125cc, 150cc och 200cc. Den började tillverkas 1977.

vespa2.jpg
Foto: Flickr 2009-08-23

Historiska Modeller

* Paperino - Den första prototypen
* Vespa 150 TAP - En Vespa som modifierats av franska militären.
* VNC Super 125
* VBC Super 150
* VLB Sprint 150
* VBA Standard 150
* VBB Standard 150
* 125 GT
* V9A
* VNA
* VNB 125
* Vespa U - U betyder utilitaria (På svenska - ekonomisk)
* GS 150
* SS 180
* GS 160
* Standard 90 (3 växlad)
* Standard 50 (3 växlad)
* SS50 (4 växlad)
* SS90 (4 växlad) - 90 SS Super Sprint
* 150 GL
* 90 Racer
* 125 TS
* 100 Sport
* 125 GTR
* 150 Sprint
* 150 Sprint Veloce
* 180 SS Super Sport
* Rally 180
* Rally 200
* 125 Nuova (VMA-1T) - Föregångaren till Primavera
* Primavera 125 also ET3 (3 ports version)
* PK 50
* PK 50 XL
* PK 50 Roma (Automatväxellåda)
* 50 S
* 50 Special
* 50 Special Elestart
* 50 Sprinter / 50 SR
* 50 Special Revival
* COSA 1 - 125cc, 150cc, 200 cc
* COSA 2 - 125cc, 150cc, 200 cc
* P 80 / P 80 E (Frankrike)
* P 80 X/PX 80 E (Frankrike)
* PK 80 S / Elestart
* PK 80 S Automatica / Elestart
* PK 100 S / Elestart
* PK 100 S Automatica
* PK 100 XL
* PK 125 XL / Elestart
* PK 125 S
* PK 125 E
* PK 125 automatica (Automatväxellåda)
* P 125 X
* PX 125 E/Electronic
* P 200 E
* PX 200 E FL
* PX 200 Serie Speciale
* T5 / Elestart (5 ports 125cc motor P series)
* T5 Classic ( 5 ports 125cc motor P series)
* T5 Millennium (5 ports 125cc motor P series)

vespa3.jpg
Foto: Flickr 2009-08-23

Nyare modeller

* ET2 50 - 2 takt
* ET4 50 - 4 takt
* ET4 125
* ET4 150
* GT 125 (Granturismo 125)
* GT 200 (Granturismo 200)
* PX 125
* PX 150
* PX 200

Nutida modeller

* LX 50
* LX 125
* LX150
* LXV 50 (60års jubileumsmodell av LX50)
* LXV 125 (60års jubileumsmodell av LX125)
* GTS 125
* GTS 250ie
* GTS 250 ie abs
* GTS 250 Super
* GTS 300 Super (2008)
* GTV 125 (60års jubileumsmodell av GTS 125)
* GTV 250 (60års jubileumsmodell av GTS 250)
* PX 30 125 (Begränsad utgåva, endast 1000 tillverkade)
* S 50 - Ny modell 2007
* S 125 - Ny modell 2007
* Zafferano 50cc (Begränsad utgåva, endast 200 tillverkade)
* Zafferano 125cc (Begränsad utgåva, endast 200 tillverkade)

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
Miza
8/23/09, 1:35 PM
#1

Jätte bra arikel =)

Tom
8/23/09, 10:48 PM
#2

Vespa är nog ett av de coolaste motorfordonen som finns! Jag bär nog på en liten Vespa inom mig någonstans :-)

MattiasNowak
8/23/09, 10:50 PM
#3

Hehehe, ja alla har ju olika smak. Tungan ute

Jag personligen tycker att dom är tuffa men skulle väl inte vilja äga en själv.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Tom
8/23/09, 10:54 PM
#4

Jag har inte heller någon. Det som tar emot är kvaliten. Jag är inte intresserad av att meka och att ha en Vespa innebär ganska mycket meckande. Så för mig är det mer en designikon.

Tom

MattiasNowak
8/23/09, 11:01 PM
#5

Helt sant som du säger så är den en "Designikon". Glad

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Upp till toppen
Annons: