Yamaha
Historian om en japanska orgelfabrikanten som ville utöka lite och lyckades
Historien började redan 1887 när dom startade en orgelfabrik och det höll dom på med till 1955 då deras kunskap inom metallarbete gjorde att Genichi Kawakami tog steget till att tillverka motorcyklar. Då denna kunskap var lätt att anpassa till att göra metallramar och motordelar till motorcyklar.
Numer är Yamaha efter Honda den andra största producenten i världen
År 2000 köpte dom andelar i Toyota
Då det inte finns särskilt mycket mer info så kommer här precis som på Honda lite bilder på vad jag anser är lite milstolpar och annat
Källa:bilder och fakta engelska Wikpedia 2009-08-05
http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_Corporation
XS 650 Yamahas försök till en paralell twin och deras första fyrtaktare
XJ 600 en hyfsad alround maskin
SR 500 encylindrig 500 med kick bilden visar första årsmodellen utvecklad ur XT 500 som fortfarande är en av världens mest populära offroad maskiner
RD500 en fyrcylindrig tvåtaktare som blev Yamahas svar på Suzukis RG 500 efter samma koncept. En utveckling av den mindre extrema RD350
V-max En 1200 kubiks med 145 hk. Raket byggd för amerikanska publiken som en dragracer (blixtrande snabb rakt fram) fortfarande i produktion numer med 197 hk
Och slutligen YZF R1 en produkt av hästkraftskriget mellan dom japanska tillverkarna. Liten och lätt med massor av hk. En favorit för sportcykelfantasterna
Vilka härliga bilder. Är så kul att se alla olika modeller
hade precis en sån som ligger sist i artikeln m a o bilden till löpet samma färger men men min hade alufälgar och eftersom det var en USA cykel skivbroms bak
Kul!
Gubben min har haft en Yamaha 650 SE
SAKNAR DEN NÄR JAG SER BILDEN
ups sorry caps lock
RD500 är en mäktig maskin, tufft att dom hade byggt en 2-takts V4 motor som satt i den. Problemet är väl att armarna skakar sönder om man kör dom vad jag förstått.
Min pappa hade en vässad RD350 YPVS, jag var liten då men kommer ihåg den så väl.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Rd 500 låg ju högt upp på önskelistan när den kom, Nu är det lite annorlunda den är inte så vass som det verkade och jag skulle endast vilja ha den för att dom förmodligen kommer att bli ganska värdefulla i framtiden. Lite som kawasaki 750/500 trepip är idag
En liten parentes till detta är att i SR klubben alltså encylindriga 500 cyklar går det en cykel som plockar RD500 på strippen (jag har sett foton från förnedringen)
Det hade varit häftigt att se det loppet. Jag är uppvuxen med 2takts-motorer och det är mest på senare tid jag ramlat in på 4takt.
Älskar lukten, röken, ljudet och hela känslan av 2taktare. Satt häromdan och stirrade på videoklipp på youtube på saab 2takt. Går inte nåt vidare jämfört med vad som finns idag men ljudet och allt omkring är grymt.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Slänger in ett par klipp här på RD500.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Och ett till klipp då.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Här är racet på foto SR:n närmast
Läste igenom forumet och RD:n hade enligt uppgift 110 hk på bakhjulet men fick pisk i alla racen
Ok ok, hade SR:n mindre eller mer hästkrafter än RD:n? Handlar ju i och för sig inte enbart om hästkrafter utan även vikt, hanterbarhet, förare och många fler faktorer.
Var inne och tittade lite på SR500, den är riktigt snygg. Gillar det nakna stuket på motorcyklar, är emot massa plast, bara mer som gör sönder om man går omkull.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Jag vet inte vad den cykeln innehåller det enda jag vet är att han jobbar/de med motorcyklar så det fanns resurser. Men tycker att 110 hk låter mycket för en cylinder och 500cc
För jag hade gått ur klubben när han gjorde det
och en stor skillnad är ju att SR:n har ju mer bottendrag än RD:n
Väldigt rolig cykel att köra för den är lätthanterlig och med rätt ljuddämpare låter den helt perfekt
i mitt fall en 2 tums fullflödes universaldämpare från Biltema. Som precis klarade besiktningsgränsen. Den har man skrämt många kor och hästar med
Underbart, det ska höras när man kommer. Jag körde en 2 tums Simons på min XR600, det small bra när man vred till på gasrullen.
Dessutom känns det bra när det låter mycket, djur och barn flyttar sig för dom hör när man kommer. Om man kommer med en "symaskin" så hinner dom ju inte höra nåt förrän man är precis intill dom.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Har en XJ650 från 1981 i garaget men den är till salu om någon är intresserad.