2009-08-03 20:53 #0 av: leo-

Åren då dom kända Speed twin och inte minst Bonneville gjorde sitt intåg och början till det bittra slutet

Triumph del 2

När depressionen dök upp på 1929 gjorde Triumph sin tyska gren till ett eget företag 
1932 sålde dom sin cykelproduktion till Raleigh

Vid den tiden hade Triumph det svårt finansiellt och Bettman tvingades lämna ordförande posten. Han gick i pension 1933

1936 när dom två delarna blev olika företag såldes bildelen till Standard Motor Company.
Motorcykeldelen gick det bättre för eftersom det blev sålt till Jack Sangster 1936 som även ägde rivalen Ariel
Samma år började exporten till USA som snabbt blev den viktigaste marknaden

Sangster bildade Triumph Engineering Co Ltd ledd till stor del av fd Ariel anställda inklusive Edward Turner som skapade 5T Speed Twin 500 som släpptes 1937 och var bas för alla twinnar fram till 1980

Fast det är en populär tro så var den inte Triumphs första paralelltwin .Den skapades av Val Page model 6/1 men förkastades, den kom senare tillbaka i modifierad version som BSA A10

800px-Triumph_Tiger_100.jpg

1939 kom Tiger T100 500cc som var kapabel att nå 160 km/h men sen kom kriget, Innan kriget fanns T100 med fjädrande baknav. Triumphs första försök till bakfjädring

Speed Twin kom efter att kriget slutade att tillverkas i stora mängder för att täcka skulderna som fick 70% av förkrigsproduktionen att skickas till USA

Under kriget monterade soldater aluminiumcylindrar på sina T100 och tävlade , Detta inspirerade till modellen GP .

En annan cykel som kom från krigsmaskinen var TR5 Trophy Twin 499cc som kom 1948 med enkel förgasare och lågkompessionsmotor vann den International Six Days

För att tillfredsställa amerikanernas vilja att köra långt skapade Turner en 650 version av Speed Twin kallad Tunderbird ett namn som Ford köpte licens på senare

Denna cykel hjälpte Triumph en hel del då det var en sådan Marlon Brando körde i The Wild One.
Triumph såldes till BSA 1951 av Sangster med kravet att han skulle ingån i styrelsen för BSA
Han kom senare att bli ordförande 1956

Thunderbird 650 var en lågkompressions touringmaskin och Tiger 500 var sportmaskinen det ändrades när man övergick till svingarmsramar och släppte aluminium toppen till 650 som skapade Tiger 110.

T120 bonneville

1959 kom det en dubbelförgasarversion av 110 som kallades T120, den blev snart kallad Bonneville och vann marknadsandelar över Sportstern som inte han med

1960 tillverkades det 2 st scootrar Tina och Tigress med 2 taktsmotorer på 100 respektive 175 kubik. Tigressen kunde även fås med 250 4takt

1962 var sista året för Pre unit modellerna ändrades ramens rör pga att det blev sprickor i Bonnevillens ram. Och den första Unit modellen dök upp 3TA 650 följd av en 500

Efter 1963 var alla av unit typ

1969 vann man Isle of Man med en Bonneville med 161km/h per varv

Under 60 talet gick 60% av Triumphcyklarna och 80% av BSA på export vilket öppnade för japanerna det gjorde även den tekniska utvecklingen typ avsaknad av elstart och likande

När Honda 750 kom betydde det problem som man försökte stävja med BSA Rocket 3 /Triumph Trident. 1970 Kom det en ny maskin som inte blev så väl mottagen av folket

800px-1971_Triumph_Daytona.JPG
1972 kollapsade BSA under sina skulder. Då formades en grupp Norton Villiers Triumph för att försöka ta sig an japanerna men fabriken i Meriden stängdes 1974 och det hela höll tills 1977,
Meriden drogs igång med statlig hjälp och lyckades sälja några versioner av Bonneville
till USA men gick under 1983

Men det blev en solskenshistoria trots allt för 1990 efter att ha hållit Bonneville i produktion till 1988 kom dom nya maskinerna som produceras i Hinkley

Källa bilder och info:engelskspråkiga Wikpedia 2009-08-03

http://en.wikipedia.org/wiki/Triumph_Engineering_Co_Ltd