Annons:
Etiketttävlingar
Läst 21974 ggr
MattiasNowak
2009-08-25 13:22

Kända Tävlingar - Isle of Man

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Isle of Man TT (Tourist Trophy) Race är en tävling för motorcyklar. Den har under många år varit den mest prestigefylld motorcykel-tävlingen i världen. Isle of Man körs på tid på allmänna vägar som stängs av under tävlingen.

bild1.jpg
Foto: Wikipedia 2009-08-25

Historia

Den första tävlingen hölls tisdagen den 28 Maj 1907 och hette då "International Auto-Cycle Tourist Trophy". Tävlingen arrangerades av "Auto-Cycle Club" och man körde tio varv på St. John's Course som är en ungefär 25,5km lång sträcka. Den kördes med motorcyklar godkända för gata med ljuddämpare, sadel, pedaler och stänkskärmar.

Vinnaren i den encylindriga klassen och även vinnare totalt var Charlie Collier som körde en Matchless på fyra timmar, åtta minuter och åtta sekunder men en snittfart på 61.5km/h. Vinnaren i den tvåcylindriga klassen var Rem Fowler som körde en Norton med Peugeot-motor. Hans tid var fyra timmar, 21 minuter och 52 sekunder med en snitthastighet på 58km/h.

Under tävlingen 2007 hade man med en parad med 100 klassiska motorcyklar för att fira hundraårs-jubileumet. Man körde då samma sträcka den 28 Maj som en del av firandet.

bild4.jpg
Foto: Wikipedia 2009-08-25

1920-talet
Efter andra världskriget kom inte tävlingar med motorcykel igång förrän 1920. Ändringar gjordes på en del sträckor för bättre säkerhet. Man la även till en ny klass, "Junior TT" som var en klass för lättare motorcyklar med motorer på 250cc.

1930-talet
Under 1930-talet blev Isle of Man den dominerande motorcykeltävlingen i tävlingskalendern. Många ändringar utförde på "Mountain Course" med breddning av vägen som en stor del. Tävlingen blev även mer kommersiell, tävlingen från 1935 var med i filmen "No Limit" från 1936.

Under den här perioden var det många fler tillverkare som började vara med i tävlingarna för att visa upp sina motorcyklar. Tack vare detta så ökade utvecklingstakten på motorcyklar, då speciellt med överladdning och överliggande kamaxel.

bild7.jpg
Foto: Etceterini 2009-08-25

Efterkrigstiden 1947 - 1959
Det var ett långt uppehåll med tävlingarna medan det var krig och den första tävlingen ägde inte rum förrän September 1946. Till året därpå la man till fler regler och ändrade tids-schemat för tävlingarna. Den största regeln som infördes var att man förbjöd överladdning av motorer.

1951 återinfördes klassen "Ultra-Lightweight TT" och 1954 var den första tävlande kvinnan, Inge Stoll, med.

Man genomförde många ändringar av banorna under den tiden 1947 - 1959, framför allt breddning av vägar. Man anser att det var under 1950-talet som Isle of Man blev den tävling den är idag.

1960-talet och framåt
1960 återinförde man "Sidecar TT", klassen för sidovagns-motorcyklar, som inte hade tävlats i sen 1925. Man fortsatte under 1960-talet att bredda flertalet sträckor och för att öka säkerheten placerade man även ut en helikopter för att snabbt kunna nå olyckor. Den användes första gången då Tony Godfrey vid "Milntown Cottages" år 1963. 1968 var det sista året man körde klassen "Ultra-Lightweight" på Isle of Man.

bild3.jpg
Foto: Wikipedia 2009-08-25

Beskrivning

I boken "The Oxford Companion to World Sports and Games" stog beskrivningen:
"The oldest motor-cycle racing circuit still in use is the Snaefell Mountain Course over which the Isle of Man Tourist Trophy races are run. Starting at the town of Douglas on the south-east coast, the course takes a wide sweep to the west and north to enter the town of Ramsey on the north-east coast and thence return to the starting point, each lap measuring 37 3/4 miles (60.7 km) and taking in over 200 bends while climbing from sea level to an altitude of over 1,300 ft (396 m). This circuit is the epitome of the natural road course, all the roads used being ordinary public highways closed for the racing and practice sessions."

Tävlingen hålls traditionellt under den sista veckan i Maj och första veckan i Juni. Under den här perioden är det mycket svårt att ta sig fram med bil på ön eftersom många av vägarna är avstängda för tävlingen.

Framtiden

Det tvivlas hela tiden på om Isle of Man kommer att fortsätta köras, speciellt efter "Mad Sunday" då vem som helst med motorcykel och körkort får köra bergsektion av banan. Tävlingarna är mycket farliga eftersom dom körs på smala, slingriga vägar med stenmurar och andra farliga hinder intill, i väldigt höga hastigheter. Mellan 1907 och 2009 har sammanlagt 226 förare dött bara på sträckan "Snaefell Mountain Course".

Källa: Wikipedia 2009-08-25

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
nera
2009-08-25 17:37
#1

Bra artikel. Denna tävling är ju vida känd och att komma dit skulle väl inte vara helt fel. Fast då måste man nog boka boende bra länge i förväg skulle jag tro.

MattiasNowak
2009-08-25 17:52
#2

Misstänker det, men det skulle verkligen inte vara fel att komma dit och se den tävlingen. Glad

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
2009-08-25 21:19
#3

Jag vet ett gäng härifrån som brukar åka dit varje år i stort sett. Så de är väl stammisar vid det här laget och de har ett troget boende de skaffat sig skulle jag tro Flört

MattiasNowak
2009-08-25 21:21
#4

Det krävs nog nästan att man har det för att få plats att bo som du nämnde innan.

Annars får man bygga om sin bil till husbil och campa. Det gjorde jag med våran Golf 1a när jag och frugan åkte till Norge i somras.

Trångt men helt ok ändå. Glad

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
2009-08-25 21:24
#5

"Finns det hjärterum så finns det stjärterum"

Huvudsaken man har tak över huvudet Glad

MattiasNowak
2009-08-25 21:25
#6

Precis, ett tak är ett måste. I vårat fall var väl även uppehåll ett måste eftersom takluckan läcker lite i den bilen. Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: