Suzuki
Vägen från vävstolar till motorcyklar enligt Michio Suzukis recept
Michio Suzuki grundade år 1909 en vävstolsfabrik i Hamamatsu och det gick bra pga vävstolarna var anpassade till den enorma silkesindustrin
Så 1929 uppfann han en ny typ av vävstol som var tänkt för export
Dom första 30 åren var fokuserade på dessa komplicerade maskiner
Trots framgången med vävstolarna förstod Suzuki att företaget var tvunget att söka andra inkomstkällor och efterfrågan fanns på bilar så han bestämde sig för att bygga en liten bil.
Projektet började 1937 och inom 2 år hade dom producerat ett flertal prototyper som hade vattenkylda 4 cylindriga 4takts motorer med aluminium block på 800cc som utvecklade 13 hk.
När kriget kom blev Suzukis planer kullkastade för regeringen ansåg att det inte behövdes civila småbilar. Och resultatet var att han gick tillbaka till sina vävstolar Detta fick en snabb uppgång då USA tillät import av bomull från Japan men fick även ett snabbt slut när marknaden kollapsade 1951.
Tillbaka på ruta ett började Suzuki fundera på fordon igen för efter kriget hade Japan stort behov av små billiga persontransporter. Det första fordonet som dök upp var en cykel med motor som kallades Power Free designad för att vara billig och enkel att under hålla
1952 års modell av denna hade en 36cc tvåtaktsmotor med 1hk och hade dubbla drev som tillät föraren att antingen trampa utan motorhjälp eller inte trampa alls.
Designen var så bra att han fick stöd från det nya styret för att fortsätta komma på liknande ideer. Och Suzuki Motor Corpration föddes .
1953 tog Suzuki sin första av många segrar med den lilla 60cc Diamond Free som vann sin klass på Mount Fijis hillclimb
1954 producerade företaget 6000 maskiner i månaden och ändrade namn till Suzuki Motor CO Ltd
1962 vann dom 50cc klassen på Isle of Man
1971 kom GT 750 en trecylindrig vattenkyld 2 taktare
1976 kom den klassiska GS serien
1977 började dom exportera GS1000H
Senare utvecklades GS modellen till GSX
Källa Engelska Wikpedia 2009-08-05
http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki#Suzuki_Canada_Inc._history
Suzuki GS 750
Tack för intressant information. Detta visste jag heller inte, så nu nu har jag också lärt mig nåt nytt idag