Märkespresentationer

Harley Davidson - Del 1

2009-08-09 01:40 #0 av: leo-

Begynnelsen. 1901 vid 21 års ålder ritade William S Harley en liten motor på 116cc som var avsedd att monteras på en cykel. Under två år jobbade Harley och hans barndomsvän Arthur Davidson med sin motordrivna cykel i en verkstad i norra Milwaukee som var deras vän Henry Melks hem. 1903 var den klar med hjälp av Arthurs bror Walter Davidson. När den var klar upptäckte dom att den var för svag för Milwaukees småbackar och skrev snabbt av den som en värdefull erfarenhet.

1907_Harley_Davidson.jpg

Dom började genast jobba på en ny version denna första Harley Davidson hade en motor på 405cc och stoppade den i en Merkel ram och därmed var det ingen cykel längre utan skulle hjälpa till att definiera vad en modern motorcykel skulle bestå av dom kommande åren.

Lite kuriosa var att dom fick hjälp med motorn av Ole Evinrude som höll på med bilmotorer.

1904 var den första fuktionella prototypen färdig skapad i ett skjul på 3X5 meter och kom på fjärde plats i en tävling i en mässpark. Detta är den första dokumenterade gången en Harley dök upp i historiska dokument

1905 januari dök det upp små annonser i Automobile and Cycle Trade Journal som erbjöd Harley motorer till gör det självare. I April fanns det begränsad tillgång till hela cyklar och samma år sålde den första Harley återförsäljaren 3 st av det ca dussin som byggts i skulet

Senare blev detta flyttat till Juneau Avenue fabriken där det stod i många år som en hyllning till den blygsamma begynnelsen. Tyvärr blev det förstört i början av 70-talet när fabriksgården blev städad.

1906 byggdes den första fabriken på samma ställe och huvudkvarteret finns där även idag. Det året byggdes ca 50 motorcyklar

1907 Blev William färdigutbildad som ingenjör inom mekanik och fabriken byggdes ut ytterligare och ökade produktionen till 150 maskiner. Runt denna tid började dom även att sälja till polisen

1905 och 6 var motorerna encylindriga 439,8cc men 1907 kom den första prototypen till en 45gradig V twin och visades på Chicago Motor show. Fast den fanns tillgänglig så byggdes inte många twinnar 1907-1911. Den motorn var på 879.7 cc och gav 7hk

Produktionen ökade 1908 till 450 st och 1909 till 1148 maskiner

Till 1911 hade det dykt upp 150 olika märken men bara en handfull överlevde 1910 talet

Det året dök det upp en förbättrad twin som var mindre 810cc än dom tidiga men starkare

1913 var merparten av produktionen v twinn motorer och den gamla fabriken hade lämnat plats för en större och 1914 var produktionen uppe i 16,284 maskiner

1917 kom kriget och militären behövde motorcyklar och detta var första gången som man anpassade maskinerna till militära behov, Man levererade ca 15 000 maskiner

180px-Harley-Davidson_1000_cc_HT_1916.jpg

Källa text och bilder:Enelskspråkiga Wikpedia 2009-08-09

http://en.wikipedia.org/wiki/Harley-Davidson

 

 

 

Anmäl
2013-04-14 11:33 #1 av: medde

En härlig artikel att få läsa och ta del av. Jag är en stor älskare av just HD. under veckan kommer det ut fler del artiklar om ämnet.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥ 



Anmäl
2013-04-22 10:21 #2 av: Farwuq

Mycket bra.

Ler

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2013-04-22 12:31 #3 av: medde

Nu finns del 2 ute på sajten

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥ 



Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.