Kawasaki
Berättelsen om Shozo Kawasakis väg till att bli en av dom stora motorcykeltillverkarna
Vid 17 års ålder blev Shozo Kawasaki en handlare i Nagasaki som var det enda stället i Japan som var öppet mot väster.
Vid 27 års ålder startade han ett redarföretag i Osaka som gick under när hans fraktskepp sjönk i en storm.
1869 blev han anställd i ett sockerbolag.
1894 blev han utsedd till vicepresident i Japan Mail Steam Powered Shipping Company och lyckades öppna en sjöväg till Ryukyu för att transportera socker till fastlandet.
Under sin tid inom sjöfarten hade han varit med om ett par tillbud och tyckte bättre om västerländska båtar för dom rymde mer,var stabilare och snabbare än sina japanska motsvarigheter.
Han började även bli intresserad av skeppskonstuktion och 1876 startades Kawasaki Tsukiji Shipyard och detta var början till Kawasaki Heavy Industries 18 år senare inkorporerades detta i Kawasaki Dockyard Co Ltd.
Kawasaki Heavy Industries Consumer Produkts and Machinery Company är den division inom Kawasaki som tillverkar Motorcyklar bla med sloganen Let the good times roll.
1949 började Kawasakis flygplansdivision att utveckla en motorcykelmotor och var klara 1952 och produktionen började 1953.
Motorn var en luftkyld ,148cc encylindrig fyrtaktare med överliggande kamaxel som gav 3,9hp vid 4000 varv.
1960 blev motorcykelfabriken klar och dom köpte Meguro motorcyklar
Sedan dess har dom blivit en av dom större motorcykeltillverkarna
Källa :Engelskspråkiga Wikpedia 2009-08-05
http://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_Shozo
http://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_Heavy_Industries_Consumer_Products_and_Machinery_Company
Lite bilder även här
Kawasaki Z900 cykeln som kom som svar på Hondas CB750 och med den var hästkraftskriget igång
KH 750 ett monster på hjul 3 cylindrig tvåtakt på 750cc med mycket efferkt
och undermålig ram
Svenska klubben har ett ordspråk på sin sida som stämmer väldigt bra
Power without control is interesting
GPZ 750 får representera gpz maskinerna en utveckling på Z900 snabb
och driftsäker maskin
ZZR1400 såhär ser dom ut idag
V800 Drifter en Indiankopia men fullt modern customcykel
Vilka härliga cyklar det var på bild här också. Gillade skarpt den röda GPZ och svarta Kawan ZZR 1400
dom 2 första z900 och KH750 är stoora favoriter här och om jag hittar en GPZ900 för ett par tusen kanske man kunde vänja sig
Men bara kanske.
Körde en z900 som jag hjälpte till att skruva på så där var lite trim på den.
Den fortsatte accelerera vid 260km/h och bakhjulet släppte lätt i 1:an och 2:an
Den cykeln hade varit min död om det hade varit min
Oj. Kanske tur i oturen då att du inte fick ha den