Annons:
Etikettkörning
Läst 3137 ggr
Hustigern
4/6/10, 1:39 PM

Ringrostig?

Hej!

Vad brukar ni tänka på att göra på vårens första premiärtur, för att "mjuka upp" er inför säsongen? Eller sätter ni er bara på och åker som om det inte gått flera månader sedan senaste turen?

Vore kul att höra hur ni andra tänker.

Själv kör jag sporthoj (dessutom inte alla säsonger heller) och brukar se till att förutom att välja en riktigt go och lagom svängig väg ta åtminstone någon kilometer på grusväg för att "känna in". Den här säsongen ska jag dessutom lära känna en ny hoj, så det blir att ta det lite vackert i början och känna mig för lite.

/Anneli

Annons:
Leffe
4/13/10, 12:32 PM
#1

Skulle vara intressant att läsa hur ni gör

Bogey
4/13/10, 1:54 PM
#2

Tja, jag "premiärade" landsvägshojen idag. Tog en en lite mindre trafikerad väg till jobbet som har en del lagom fina kurvor att känna sig för i. Kändes rätt OK, och inte som att de var nästan en ½-år sen man körde sist. Lång vinter i år.

Annars brukar jag vara med på BKK-körningarna här i Dalom för att förbättra min körteknik.

Penguin
4/13/10, 10:47 PM
#3

Jag tycker att man kommer in i det hyfsat fort igen efter vinteruppehållet. Brukar inte göra något särskilt mer än att ta det lite extra lugnt, eftersom man är lite mer "stel" på hojen än vanligt.

Däremot är jag på extra vakt mot bilisterna, de brukar inte vara vana att hålla utkik efter motorcyklar tidigt på våren.

Förr när jag körde mycket bana så kände man mer av att man inte kört på ett tag, eftersom man ligger närmare gränsen av sin förmåga vid banåkning. Det brukade ta några körpass innan man började komma ihåg hur fort det faktiskt går att åka.

MattiasNowak
5/8/10, 10:23 PM
#4

Eftersom jag kör cross så blir det att slänga sig upp på den och glida ut på nån skön grusväg. Allt brukar släppa efter bara några minuter för mig och sen är det lika mycket fart på mig som säsongen innan.

Jag har väl aldrig lidit av någon direkt ringrostighet utan det sitter där direkt från början. Glad

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

pv60
5/20/10, 11:29 PM
#5

Det behövs nog en rejäl tur på banan i Rörberg med lite kurvteknik mm.

Vek omkull så sakta och fint på väg mellan huset och garaget. Nöp med handbromsen i kurva! IGEN!!! Gamla kärringar ska nog inte köra nå´t med färre än 4 hjul  :)

profca
5/23/10, 8:08 PM
#6

Jag verkar göra som de flesta här. Tar en liten uppvärmare med kortare tur med lite trafik. Har vid något tillfälle kört lite balans och slalom på en tom parkeringplats. Rätt bra för att få in känslan för vikten och tyngden igen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: