Annons:
Etikettmektips
Läst 4183 ggr
[kloakmunk]
11/7/09, 7:16 PM

Kolvringsbyte

tjenixen allihopa. nu e det så att jag ska byta kolvringar på min gammla veteran moped och undrar om man måste köra lungt med den ett par dagar eller är det bara gasa?

tänkte jag ställer frågan här med tanke på att det är ett fordon med 2-hjul. Skrattande

en fråga som jag kan passa på att ställa är vad det kan vara om det låter som det knastrar lite vid högvarv. jag har hört folk säga att det kan va något sand korn eller liknande som kommit in och låter lite någon gång ibland. kan detta stämma??

Annons:
MattiasNowak
11/7/09, 7:44 PM
#1

1. Angående nya kolvringar så brukar folk säga att man ska köra lugnt den första halvtimman eller nåt sånt. Det gäller ju även att inte motorbromsa för mycket också.

2. Att det knastrar, tror inte riktigt på sandkorn. Ett par sandkorn hörs nog inte när man varvar. Men det är bara min åsikt och jag kan ha fel angående det.

Min gissning är att motorn har milda "spikningar" alltså att förgasaren är justerad så att motorn får för lite bensin och för mycket luft. Det kan ge ett pingande och knastrande ljud.

Jag skulle rekommendera att du lyfter av toppen och kollar hur kolven ser ut på ovansidan och även hur toppen ser ut inuti förbränningsrummet. Finns där mycket "gropar" så kan du ha haft sprikningar.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Bogey
11/7/09, 9:34 PM
#2

#1 Kan inte tändningen stå lite fel också om det är spikningar?

MattiasNowak
11/7/09, 9:51 PM
#3

#2 Jodå, det har du rätt i. Det är också en sak som ge spikningar.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Leo
11/8/09, 8:19 PM
#4

Det kan räcka med att tanka högre oktan för att få bort spikandet om man har tur

Leo värd på Motorcykel i fokus 

[kloakmunk]
11/11/09, 4:05 PM
#5

nu va jag förbi ett mc ställe och frågade angående knastrandeti toppen och på kolv huvudet. han sa att jag borde polera upp det lite och se om det hjälper… hoppas det. men jo jag har försökt att ställa in bensin och luft och har lyckats få den att inte bluddra nu hehe. det gjorde den förut…

jo jag ska titta till toppen när jag byter ringar. kanske byter kolv också men de vet jag inte en..

tack för tipsen :D:D

Upp till toppen
Annons: