Annons:
Etikettallmänt
Läst 7772 ggr
Bizonic
10/10/09, 5:47 PM

Tips på SuperMotarder?

Hej,

Jag har blivit riktigt sugen på att köpa supermotard om sisådär 5 år :)  Jag kollar runt på blocket och googlar men jag vet inte riktigt om jag hittar den sortens modell jag gillar :O  Ktm's har antingen för ful front eller ser för klumpiga ut, och Yamaha ser för överdrivna ut, vissa hondor ser ju trevliga ut ;o Men sen upptäckte jag ett märke kallat "Sherco". Jag har aldrig hört talas om det förut, men dom hade riktigt schyssta supermotarder :D

Någon som är lite mer insatt i supermotard? och kanske vet något om sherco? :P

Annons:
nera
10/10/09, 6:51 PM
#1

Mattias vet nog när han kommer in Glad Eller någon annan kunnig förstås.

MattiasNowak
10/10/09, 7:33 PM
#2

Sherco är jag inte så insatt i ännu men det kommer väl. Tungan ute

Allt handlar om hur mycket man vill skruva egentligen. Husaberg, Husqvarna, KTM och andra motarder med "race-motorer" måste servas väldigt ofta.

Dom japanska är egentligen samma sak med, mycket service.

Om du inte vill ha mycket service på en japan så ska du väl köra på en Honda XR, Suzuki DR-Z eller liknande. På KTM så är 625 SMC riktigt bra då den har LC4-motorn som tål att köras en del med mellan servicarna.

Sen är ju frågan vad du vill göra också, vill du köra långt, köra bana eller stunta eller lite allt möjligt?

Lite lättare att svara mer specifikt vad som passar när man vet vad den ska användas till. Glad

Jag personligen är ett fan av KTM men kommer rekommendera vad som passar ändå, man ska inte färgas av sin egna favorit liksom. Flört

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Bizonic
10/10/09, 8:49 PM
#3

#2 Okej, här kom 2-hjulskungen :D

Mitt första fordon som jag kört på mest var ju min moppe, då var det ju inget att ha hand om, bara fylla på bensin och olja typ x)  Men sen skaffade jag min dirt bike och då kom ju en hel hög med jobb, man skulle hålla koll på oljebyte och ventiljustering och ett helt häfte fullt med grejer om vad man bör göra :S

Men jag är en hejare på att stunta, även om det kanske händer så kommer jag nog mest njuta av att rulla på vägarna i stan, runtom stan och kanske ännu längre bort :P

Hur pass ska man serva en sådan motorcykel då? ;o

Och ja KTM är fina, härliga motorer :D

MattiasNowak
10/10/09, 9:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Eftersom du ska köra en del stunts så behöver du en relativt lätt maskin, samtidigt som du ska köra lite längre turer så behöver du en stabil motor som inte behöver servas hela tiden. Tungan ute

Eftersom jag gillar KTM så skulle jag väl rekommendera en KTM 625 SMC som tidigare. Det är en stabil maskin med rätt långa service-intervaller. Dessutom så finns det många som kör stunts med denna modellen.

Man kan gå på större maskiner som 640 eller 660 men de är lite klumpigare än 625an. Så länge som den har den nyare LC4-motorn så fungerar det.

Jag själv har funderingar på att byta upp mig från min 525 till en 625 för att slippa serva hela tiden.

Bilden är på en 625 SMC 2005
Foto från Bikez.com

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Bizonic
10/10/09, 9:32 PM
#5

#4 Okej, tack så himla mkt för infon :D Det var till stor hjälp :) 

Och jag tror jag pratar åt alla här på mc.ifokus när jag tackar för att du ställer upp och hjälper till med allt här bland trådarna :D

MattiasNowak
10/10/09, 9:53 PM
#6

Det tackar jag för. Skrattande

Jag försöker bara så gott jag kan, är uppvuxen med motorer och framför allt motocross men man blir aldrig helt full-lärd. Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
MattiasNowak
10/10/09, 10:09 PM
#7

Har suttit och läst lite om Sherco nu. Kommer definitivt komma upp en artikel om detta märke snart. Glad

Dom har en del snygga maskiner och har varit väldigt stora inom trial. Dom har ungefär samma service-intervaller som KTM 525, Husaberg och liknande.

Om jag inte skaffar en KTM 625 SMC så blir det nog en Husaberg 650 SM, den sägs vara bland det värsta man kan köra men tyvärr med samma täta servicar som min KTM.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Bizonic
10/10/09, 11:08 PM
#8

#7  Sherco verkade lite intressant, ja :)  No doubt att jag kommer läsa artikeln :D

Husaberg? :O  Coolt :]  Du kommer nog få en lååång lista med alla crossar du kört till slut :P 

Hur tänker du när du kör? :P Jag menar, är du tävlingsmänniska eller kör du bara för att det är kul? x) Har du tävlat? :)

MattiasNowak
10/10/09, 11:26 PM
#9

Jag har aldrig tävlat, inte seriöst i alla fall, bara kört lite mot kompisar och sånt. Så man kan väl säga att jag kör för att det är kul. Glad

Sen är jag lite tävlingsmänniska också och skulle jättegärna prova att köra lite motard på bana. Jag är tillräckligt skallskadad för att våga. Tungan ute

Husabergs 650 är lite av en drömmaskin också. Mer kraft i en så pass lätt maskin får man leta efter. Jag behöver effekt för jag har typ "vant" mig vid 525an.

Körde igår med min KTM 525, 120kmh i fullt uppställ på en slingrig grusväg är inga problem.

Jag måste skaffa en hjälm-kamera så jag kan filma mina äventyr. Skrattande

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Bizonic
10/10/09, 11:37 PM
#10

#9  Okej :O du är cool du :D 

Ja, det skulle varit awesome! :D  Jag köpte min för 2 800:- på sportscam.se :)

Bizonic
10/10/09, 11:39 PM
#11

vilket jag ser att priset är sänkt till 2 198:- :P

MattiasNowak
10/10/09, 11:42 PM
#12

Känns lite som att det är nästa inköp. Flört

Lär bli mer körning nästa år och då kan det vara bra att ha en riktig kamera som sagt, min "vanliga" digitala videokamera skulle nog inte gilla behandlingen. Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Bizonic
10/10/09, 11:48 PM
#13

#12 Hahah, nääh då har man nog inte riktigt tänkt x)

Annons:
MattiasNowak
10/11/09, 12:10 AM
#14

#13 Helt sant. Tungan ute

Får nog lägga undan lite pengar så jag kan köpa en innan nästa säsong. Skrattande

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Bogey
10/11/09, 12:30 AM
#15

Personligen gillar jag Aprilias offroad serie RXV och motardena SXV. Klart snyggast på markaden om du frågar mig. Dessutom de enda med offroadanpassade V-twinnar. Modellerna finns med 450cc resp 550cc motorer.

Tyvärr får man väl säga att Aprilias maskiner är "ready to race" trimmade så de kräver ganska mycket service med kolvbyten etc. med jämna mellanrum. Klart, tävlar man inte eller kramar sh*ten ur dom så kan man naturligtvis töja lite på intervallerna.

MattiasNowak
10/11/09, 8:32 PM
#16

#15 Jo, det är ju tyvärr så med Aprilia. Precis som med KTM, Husaberg och många andra märken idag. Blir tyvärr ofta lika mycket meckande som körande. Obestämd

#8 Nu ligger en artikel om Sherco uppe. Glad

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Bizonic
10/12/09, 3:09 PM
#17

#15 Ja, dom såg snygga ut :D 

Så synd att jag är så gott som körd när det gäller meckande x) Men man kan ju alltid lära sig :P

#16 Åh, jag tänker kolla den direkt! :]

MattiasNowak
10/12/09, 3:51 PM
#18

Fortsättning från Hyosung-tråden.

Får väl hoppas att dom har bra kvalité med tanke på hur kända dom är.

Det som avgör är ju ganska mycket att dom är byggda för att kunna tävlas direkt från fabrik, precis som med min KTM 525 EXC-R. Därför krävs det ju att man servar och sköter den som en tävlingsmaskin. Tungan ute

Då är KTM 625 SMC ett bättre val eftersom den är byggd mer som en "bruks-motorcykel" som tål mycket misshandel och som har långt mellan servicearna.

Om man verkligen inte orkar serva så ofta så är Honda XR600 ett bra alternativ, det hade jag en innan. Dom är helt odödliga, man kan missköta dom i evighet och dom bara tuffar på.

Det tråkiga som jag ser det med en XR600 är att dom är stora, tunga,  klumpiga och inte särskilt kul att leka med. Dom har inte riktigt rätt motorkaraktär för den typen av körning.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Bizonic
10/13/09, 12:28 AM
#19

#18 Okej ;o  När jag söker på google så hittar jag bara gamla XR600:or  :/  Görs inga nyare årsmodeller av XR600? :O

Annars vet jag inte vad jag ska säga än att påpeka hur duktigt påläst du är x)

MattiasNowak
10/13/09, 12:33 AM
#20

#19 XR600 tillverkades fram till 2000, samma år kom XR650 som ersatte den.

XR650 fick lite nyare vätskekyld motor, lite modernare utseende och sånt. Vad jag har förstått så ska väl en XR650 vara ungefär som XR600 i tålighet och körbarhet.

Det är ju en stor maskin som är ganska klumpig, dom är roliga att köra i skog och på grusväg men ingenting att stunta med. Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
Bogey
10/13/09, 1:01 AM
#21

Suzuki har en motard som inte är så hårdtrimmad. Tror det är service var 600:e mil eller så, och inga regelbundna kolvbyten ska behövas.

Ny förgasare och en trimpipa så blir den tillräckligt rolig utan att vara övertrimmad och kräva lika mycket service som körning.

Bizonic
10/13/09, 4:37 PM
#22

#20  heh, okej :P  Jag kanske inte behöver något att stunta med ändå x)

#21 Okej ;o  vilken modell är det då? :P

Bogey
10/13/09, 5:30 PM
#23

#22 Den ovan i #21 heter DR-Z 400SM

Tyvärr har Suzuki Sverige valt att inte ta in den till Sverige längre så nyaste svensksålda du kan hitta är årsmodell -07 dock säljs den fortfarande i en del andra länder så privatimporterar du kan du få tag på nya -09 också.

Blocket finns några till salu och de har 5års garanti som följer med hojen.

MattiasNowak
10/13/09, 9:12 PM
#24

#23 Ja den är inte fel, tror jag nämnde den tidigare. Det är ett riktigt bra alternativ som inte kräver så tung service.

Den går dessutom att köra en del stunt med också. Glad

Den är ju inte så tung och klumpig som en Honda XR eller Yamaha TT kan vara. Så det är ett bra alternativ helt klart. Skrattande

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Bizonic
10/14/09, 12:56 AM
#25

#23 #24  jaa, nu har jag fått en massa att tänka på iaf x)  Tack för hjälpen :P

MattiasNowak
10/14/09, 12:12 PM
#26

#25 Inga problem, det är därför vi är här. Flört

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Upp till toppen
Annons: