Annons:
Etikettallmänt
Läst 3595 ggr
MattiasNowak
8/25/09, 11:24 PM

Fyrhjuling - Motorcykel eller inte

Gör en liten undersökning här på sajten.

Det vi vill veta är om du tycker att en fyrhjuling är en motorcykel eller inte.

Det finns väldigt många som säger att det inte är det men staten klassar dom som det om dom inte är inregistrerade som terrängskoter.

Rösta och skriv sen vad du tycker för vi vill veta vad allämnheten anser.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
MattiasNowak
8/25/09, 11:28 PM
#1

Jag personligen tycker att det är en motorcykel då den inte har någon skyddande kaross eller båge.

Så länge man sitter på en sadel som på en två-, tre- eller fyrhjuling utan skyddande bur eller kaross så anser jag att man åker motorcykel.

Det var min personliga åsikt. Glad

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

KarolinaNowak
8/25/09, 11:34 PM
#2

Jag håller med Mattias Glad

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

nera
8/25/09, 11:37 PM
#3

Kan bara instämma. Tycker också att det  hör till MC eftersom den inte har någon kaross  Glad

Bogey
8/26/09, 1:00 AM
#4

#1 Med det resonemanget är även en snöskoter en motorcykel Glad

#3 Standard gokart har heller ingen kaross, är det en motorcykel? Flört

Jag anser inte en 4-hjuling är en cykel oavsett om man sitter i sadel och styr med styre för det gör man även på både snöskoter och vattenskoter och jag tror inte nån här anser dessa vara (motor)cyklar.

Det är förvisso inte en bil heller, men en cykel har 2 hjul, punkt. (även om det finns delade meningar om det)
Körtekniken på en 4-hjulen avviker dessutom markant från en (motor)cykel, därav min uppfattning.

MattiasNowak
8/26/09, 1:08 AM
#5

#4 Jag kan inte hålla med dig helt i ditt resonemang.

Angående snöskoter så är det inte samma sak, den har inte hjul. En snöskoter har ett band bak och två skidor fram så jag tycker inte det kan klassas på alls samma sätt. Flört

Angående gokart så är det inte heller riktigt samma sak för där sitter du inte på en sadel, du sitter i en stol och har en skyddande bur runt sidorna. Glad

Ja visst skiljer det en del att köra 2-hjuling och 4-hjuling. Men hur är det då med en 3-hjuling? Barn lär sig "cykla" på en trehjuling och då heter det 3-hjulig cykel. Då är ju det ju så att om man sätter dit en motor så är det en 3-hjulig motorcykel.

Mellan 3-hjuling och 4-hjuling skiljer det inte särskilt mycket i körteknik så då är det ju enligt mig även 4-hjulig motorcykel. Tungan ute

En motorcykel är en motorcykel oavsett antal hjul. Så ser jag på det.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Bogey
8/26/09, 1:38 AM
#6

Tjaa, men en trehjuling med motor kalas ju oftast trike.

Personligen har jag aldrig kallat ett barns 3-hjuling för cykel utan för just trehjuling. Visserligen har jag nog sagt cykla trehjuling men ordet cykla kommer ju sig mest av tramprörlsen. Man cyklar ju ibland även när man gympar utan att för den skull ha en cykel.

De äldre orden för cykel var velociped, eller bicykel (bi = 2) varav det senare faktiskt i namnet antyder 2st hjul.

Fyrhjuling (eller quad) tycker jag är bra namn på fordonet i fråga utan att för den skull kalla det MC. Det namnet/en skiljer den ändå från andra 4-hjuligar som bil etc då dessa har andra namn och från "riktig" MC som har 2 hjul,  men det är vad jag tycker.

Vi kan väl bara konstatera att vi inte har riktigt samma åsikt här, men det blev ju lite trevlig diskussion och det är ju alltid kul. Glad

Annons:
Leffe
8/26/09, 8:37 AM
#7

Det enda som är säkert är att det är ett motorfordonGlad

Bogey
8/26/09, 1:05 PM
#8

#7 Så sant som det är sagt Glad

Crotalus-Adamanteus
8/26/09, 1:52 PM
#9

De är en leksak.

MattiasNowak
8/26/09, 3:10 PM
#10

#6 Det finns fler typer av 3-hjuliga motocyklar än trike, kolla swampbike som är en trehjulig motorcykel med terrängdäck. Tungan ute

Sen finns ju även enhjulig cykel och då är det också en cykel.

Japp, alltid trevligt med en liten diskussion, hade varit tråkigt om alla tyckte likadant.Flört

#7 Det har du helt rätt i. Glad

#9 Håller med där med, det är en riktigt kul leksak också, jag ser även min KTM som en leksak. Glad

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Bogey
8/26/09, 4:10 PM
#11

Hur man än vänder och vrider på det kommer det alltid att finnas fordon i gränslandet mellan hoj och bil och som i mitt tycke är varken eller.

Eller vad säger ni om T-Rex t.ex.

Eller varför inte en Spyder

Den ena sitter man i och har en störtbåge och styr med ratt. Den andra sitter man uppepå, ingen kaross och styr med styre. Båda har en motor från MC världen som drivkälla. T-Rex från Kawasaki och Spyder från Rotax.

Ingen av dem är en hoj eller bil i mina ögon. De presenteras även som trike och det är vad jag skulle kalla dem, även om de inte ser ut som en klassisk trike.

Även VW har en trike: GX3 "Revers trike concept vehicle"

Bilden är en länk till en artikel om GX3:an

Leffe
8/26/09, 4:15 PM
MattiasNowak
8/26/09, 4:26 PM
#13

#11 Fräcka är dom. Glad

Som du säger så kommer nog 3- och 4-hjulingar alltid ligga i gränslandet. Känns som det är ett personligt val vad man väljer att kalla det. Flört

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
nera
8/27/09, 7:45 PM
#14

# 11 verkligen fräna fordon. * Me like* Glad

nera
8/27/09, 7:49 PM
#15

Förresten - vad tycker ni om den trehjuliga morgan då? vad räknas den som? Flört Kolla in länken

Morgan

MattiasNowak
8/27/09, 8:12 PM
#16

Den skulle jag nog kalla bil eftersom den har kaross och man sitter i stolar (soffa) istället för på en sadel. Tungan ute

Den var riktigt tuff i alla fall. Glad

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Bogey
8/27/09, 10:17 PM
#17

#15 & 16 Ungefär som T-Rex ovan då :-)

Hittade f.ö. ett till intressant fordon som ni kan fundera på om det är en hoj eller bil

Jag har i.a.f. min åsikt klar :-)

Och för den bitne även ett galet klipp från 5th-gear

MattiasNowak
8/27/09, 10:29 PM
#18

Jag tycker väl som den innan att även denna är en bil med tanke på karossen och att man sitter i en stol. Tungan ute

Ser ut att vara läskig att köra. Flört

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
8/27/09, 11:49 PM
#19

Apropå Morganbilen eller fordonet, så var jag först ute efter ett tubis-klipp från Peter Sellers filmen " Åh vilket party". Han ser så hejsig ut när han kommer i den. Glad

Ritva
11/3/09, 11:50 PM
#20

hmm, ska man våga sig in i den här debatten! Äh, jag tycker som jag tycker.

Mitt resonemang är att en motorcykel har två hjul. Sätter man på ett tredje så är det ett nödvändigt ont (har en egen) för att kunna fortsätta åka hoj med barnen med sig. Att sedan koppla på ännu mera hjul bland annat i form av en släpvagn. Då tycker jag att man kan lika gärna köra bil och husvagn.Tyst

Men det skulle inte förvåna mig om det så småningom står en släpvagn i mitt garage i alla fall. Gubben min tycker inte som jag! Så ni förstår att det är hetsigt ibland här hemma! Men gubben gör som han vill även om inte jag vill ha det! *skattar gott*Tungan ute 

Självklart hoppas jag nu inte att någon tar illa upp för jag respekterar er som har fler hjul än två. (Jag har ju själv något så onödigt som dekorationsbelysning på min hoj! haha)Skrattande

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Annons:
MattiasNowak
11/3/09, 11:56 PM
#21

Självklart tar vi inte illa upp, man måste ju få tycka vad man känner för. Glad

Sen är det alltid kul att få reda på vad andra tycker.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
11/4/09, 1:24 PM
#22

Kan bara instämma med Mattias. Det är bara roligt att man tycker olika. Konsten ligger ju att respektera varandras åsikter och kunna resonera därefter. Glad

MattiasNowak
11/4/09, 2:38 PM
#23

Precis så är det. Det är viktigt att förstå att alla inte tycker lika och att acceptera det. Glad

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Upp till toppen
Annons: