Annons:
Etikettkörning
Läst 2648 ggr
MattiasNowak
8/11/09, 12:15 AM

Geocaching

Som rubriken lyder så tänkte jag skriva lite om Geocaching.

För mig är detta ett ganska nytt nöje där man använder sig av GPS för att leta upp "skatter" som man sen loggar på en sida på internet (se länk längre ner i inlägget).

Om man är sugen på att åka ut en sväng men inte har nåt bra ställe att åka till så är det här en superkul grej. Man går helt enkelt in på Geocaching-sidan och kollar upp till exempel ett område där man bor så visar sidan alla "skatter" som finns i närheten. Sen lägger man in kordinaterna i sin GPS och åker ut och letar.

Om man ska åka långt så kan man även välja att plocka fram "skatter" som ligger inom ett bestämt avstånd från den väg man tänkt åka. Kan vara kul för man får då se mycket mer av naturen än man gör om man bara kör på vanliga vägen. Dessutom är många av dom här "skatterna" placerade på fina utsiktsställen, i närheten av sevärdheter och liknande.

Skatterna då är oftast en vattentät behållare där det ligger en loggbok där man fyller i datum och sitt användarnamn från Geocachingsida. Finns i många olika svårighetsgrader, olika terräng och olika storlekar på behållaren.

Jag har nu hållt på med det här ett litet tag och kan starkt rekommendera det till alla som vill ha en anledning att komma ut. Gäller även för dom som redan är på väg ut men som kanske vill se mer än bara vanliga vägen.

Det bästa av allt är att det är helt gratis. Förutom soppan man gör åt med såklart.

Länk till Geocaching.com

//Mattias

NOWAKFOTO.se

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
sissie
8/11/09, 12:20 AM
#1

Häftig lek! Tänk vad GPS kan vara användbart fastän jag inte har en själv. Det är ju nästan så att man måste skaffa en bara för att leta "skatter"FörvånadSkrattande

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

nera
8/11/09, 12:22 AM
#2

Ja, sånt här har man hört talas om ja. men vi har aldrig provat det själva.

leo-
8/11/09, 12:22 AM
#3

låter intressant ska kolla lite mer på länken

MattiasNowak
8/11/09, 12:24 AM
#4

Ja, ta en titt för det är ett otroligt kul nöje när man har lite tid över och inte kommer på nåt att göra.

//Mattias

NOWAKFOTO.se

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

MattiasNowak
8/18/09, 2:53 PM
#5

Här är en länk till den svenska sidan för Geocaching.

Lite krånglig sida i min mening men där står allt på svenska. När man ska registrera sig så är det däremot enklast att göra det på den engelska sidan.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Upp till toppen
Annons: