Annons:
Etikettkörning
Läst 5429 ggr
nera
2009-08-20 17:47

Motorcyklister, helljus och reflexvästar

Nu kommer jag kanske med en märklig undran, men vi undrar här om det är något nytt på G eftersom vi märkt på senare tid att många MC-åkare ofta har helljuset på mitt på ljusa dagen under färd.

Är det för att de ska synas bättre eller?

Själv kan jag tycka att detta är lite irreiterande. Men det är väl en smaksak kan jag tro, som med allt annat.

Däremot så tycker jag att det är alldeles utomordentligt bra när man ser MC åkare som har reflexvästar på sig,även mitt på ljusa dagen. För  DÅ syns de bättre. Jag har själv tänkt tanken att införskaffa reflexväst, men har bara stannat vid tanken än så länge.

(Åker sällan MC när det är mörkt ute, men jag har alltid reflexväst på mig när jag är ute och går i mörkret. Fast den är för tunn och slapp i knäppningen för att använda vid MC åkning)

Så, vad säger ni om detta? Någon som vet nåt om helljuset vid MC åkning mitt på ljusa dagen?

Annons:
MattiasNowak
2009-08-20 18:10
#1

Min pappa körde alltid med helljuset på på sin motorcykel. Han sa att det var för att synas bättre, man blir inte lika lätt förväxlad med en moped då.

Reflexväst är helt klart suveränt. Man syns verkligen. Glad

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
2009-08-20 21:09
#2

Jo, det är väl antagligen så för att man ska synas,

MattiasNowak
2009-08-20 21:10
#3

Precis, pappa sa att det berodde på att ljuset på helljus i en motorcykel är så pass mycket starkare än en moped kan få att det minskar riskerna enormt för att bilister ska missta sig.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
2009-08-20 21:17
#4

Ja det låter vettigt som sagt.

leo-
2009-08-20 21:35
#5

Att många kör med helljus är förmodligen för att när solen liggerpå så är det svårt att se den blåa lampan.

Angående säkerhetsgrejen så fattar jag inte varför det pulserande ljuset inte blev godkänt. Det hade skiljt ut motorcyklar från mopeder och bilisterna had lagt märke till en.

Bogey
2009-08-21 01:23
#6

Är det soligt kör jag med helljuset på för att synas bättre. Inte annars dock, eftersom det då kan finnas bländningsrisk.

Vad gäller reflexväst så subjektivt (min åsikt alltså) så tycker inte jag att de gör så stor nytta på landsvägen, där är lyset det man ser först. Störst nytta tycker jag att västen verkar göra i stadsmiljö.

Sen har det tyvärr gått inflation i fluoriserande reflexvästar. Jjoggare, cyklister, hundägare, mopedister, dagisbarn, mc åkare m.fl. använder dem, så snart ser man inte skogen för alla träden.

Personligen är jag nog lite fåfäng (jo jag erkänner det) så nån väst blir det nog inte här. Däremot kan jag tänka mig en hjälm i matchande färg till hojen och ställ med infällda färgfält. T.ex. till offroadarn jag har som är gul, så har jag en gul hjälm.

Letar ljust nu efter ett offroadställ med gula inslag.

När det blir dags att byta hjälm och kläder för gat-hojen så blir det antagligen färganpassning på kläderna till den hoj jag har då. Just nu är den vit men det finns ju en "dröm" om en nyare hoj. :-)

Annons:
sissie
2009-08-21 09:28
#7

Det där med att pulserande helljus inte blev godkänt, har jag för mig var för att tanken var att utryckningsfordon skulle ha det. Så som de har i många andra länder.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

nera
2009-08-21 11:22
#8

# 6 Jo, jag vet fler som anser reflexväst nästan som lite "skämsfaktor" om du missförstår mig rätt. Att man kan nästan se ut som med att man är ute och övningskör.

Men detta är en smaksak som allt annat såklart. Glad

MattiasNowak
2009-08-21 12:37
#9

Jag har inget emot att köra med reflexväst. Var väl lite fåfäng förr när det gällde sånt men det har man vuxit ur.

#6 Som du säger så börjar västarna bli lite för vanliga och då funkar det ju inte i alla fall. Man får börja ha blinkande armband eller nåt annat sånt nu istället. Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Bogey
2009-08-21 13:42
#10

#9 Jag blir nog aldrig helt vuxen, trots att jag passerade den statistiska medleåldern för ca 5 år sen Flört.  Du har ju trots allt ca 10 år kvar till densamma (enligt din presentation) Glad

Vad gäller synbarhet tror jag man kommer långt med att bara undvika helsvart och ha kläder, hjälm och hoj i kontrastrika mönster och färger. Ser dessutom betydligt snyggare ut än en fladdrande reflexväst.

Hellre en sån här jacka än reflexväst

eller varför inte en sån här?

Har jag gjort länkningen rätt ska ni kunna klicka på jackorna för en beskrivning.

Bogey
2009-08-21 14:09
#11

Jo föresten, en sak till för att öka sin synbarhet.

Alltför många MC-förare ligger väldigt långt till höger i körfältet, nästan som en moped eller t.o.m. cykel och kan därför lättare misstas för moped eller undgå upptäckt helt.

Härom året läste jag en ganska lång artikel i en av de svenska MC-tidningarna, tror det var Bike, som hade en "körskola" om kurvtagning och placering på vägen. Där hävdade de i.a.f. att för att öka sin synbarhet skall man placera sig långt till vänster i körfältet. På landsväg nästan vid mittstrecket, med förflyttning något åt höger vid möte.

Sen dess har jag praktiserat detta, så numera håller jag mig i stort sett altid i mitt körfälts vänstra halva och på landsväg nära mittlinjen. Mina erfarenheter av detta är att många bilister faktiskt verkar haja till "oj en motorcykel".
Inte helt objektivt då, men tycker mig också noterat färre bilar som varit på väg ut framför mig men som upptäcker mig i sista stund. Det verkar som jag märks tidigare. Dock kör jag alltid avvaktande vi korsningar och jag har alltid 2 fingrar på bromsen för att minska reaktionstiden.

MattiasNowak
2009-08-21 16:58
#12

Jag det där med placering låter ju riktigt vettigt faktiskt.

Dom jackorna var riktigt snygga också, den undre var riktigt rå, skulle matcha min ktm. Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Janne64
2009-08-21 17:54
#13

Jag anser att detta med reflexväst i många fall är att invagga sig i en falsk säkerhet, man är nog mer alert när man själv kör mc och jag ser sällan några västar förrän det skulle vara för sent.

Har man vindruta eller en framåtlutad sittställning så syns väst ännu sämre.
Har som sagt kommit en del jackor som syns bättre och det borde väl vara att armarna är i klara färger och de sticker ju ut lite.

Att köra med hellyse är ett bättre alternativ, många blinkar tillbaka och då är man ju sedd och uppmärksammad.

Annons:
Bogey
2009-08-21 19:39
#14

#13 "många blinkar tillbaka och då är man ju sedd och uppmärksammad"

Precis Glad

Och av egen erfarenhet så är jag helt övertygad om att rätt placering på vägen även hjälper till att öka synligheten.

Janne64
2009-08-22 02:49
#15

#11
"Alltför många MC-förare ligger väldigt långt till höger i körfältet, nästan som en moped eller t.o.m. cykel och kan därför lättare misstas för moped eller undgå upptäckt helt."

#14
"Och av egen erfarenhet så är jag helt övertygad om att rätt placering på vägen även hjälper till att öka synligheten."

Faktiskt aldrig tänkt på detta sätt men det är helt logiskt och självklart.

MattiasNowak
2009-08-22 12:59
#16

#14 Låter mycket vettigt. Som motorcyklist har man ju lika stor rätt som en bilist att utnyttja hela körfältet.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Tom
2009-08-23 02:06
#17

Tyvärr är det så att majoriteten av alla kläder och hjälmar som säljs fortfarande är svarta och mattsvarta. Det är svårt att få folk att välja till exempel en färgglad hjälm. Själv skulle jag inte åka utan fluorocerande reflexväst.

Men att använda helljus är både olagligt och onödigt eftersom det bländar andra trafikanter. Dessutom har man inget mer att ta till när det behövs extra uppmärksamhet om man kör med helljuset hela tiden.

Tom

Janne64
2009-08-23 15:57
#18

Tom:

Helljuset bländar inte på dagen

MattiasNowak
2009-08-23 16:03
#19

#18 Det tycker väl egentligen inte jag heller. Flört

#17 Det du säger om att man inte har nåt extra att ta till för att söka uppmärksamhet då man redan har helljuset på, där håller jag med helt och hållet.

Det är väl inte så kul att montera massa extraljus heller. Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
2009-08-23 20:52
#20

Kan bara i det instämma i det sista här som sägs. Och även om kanske inte helljuset bländar på dagen, så är det ytterst irriterande och vad ska man ta till som sagt sen?

Saftblandare på hjälmen eller? *skämtar bara* FlörtGlad

Annons:
Tom
2009-08-23 22:24
#21

#18, Så pass…?  :-)

Det beror nog i så fall på vilken motorcykel du kör. Jag hade en moppe för många år sedan som också hade ett helljus som definitivt inte bländade. Men de hojjar jag haft bländade garanterat mötande trafikanter.

Framlyset syns bara framifrån medan en reflexväst syns runt om.

Att ta till olagliga metoder är dessutom inte bra för motorcyklisterna som grupp eftersom alla drabbas av att få dåligt rykte.

Mina 50 cents… :-)

Tom

shintaida
2009-09-17 21:29
#22

Jag gillar min reflexväst! Skrattande

Visst känner jag mig som en övningskörare, när jag ALLTID kör bakom min sambo!

Och visst var det skämsfaktor i början. Cool

Men nu tar jag det lugnt och uppmärksammar faktiskt dom med reflexväst mer, nu när jag har egen.

MEN att försöka att sätta en väst på sambon……det är dödfött!

Han kör en svart MC och har svarta kläder. Knappt jag, som kör bakom, ser honom ibland.

IRRITERANDE!! Skrikandes

MattiasNowak
2009-09-17 21:56
#23

Eftersom jag mest håller mig i skogen så är väl inte en reflexväst så nödvändig för mig. Dessutom har ju min KTM ganska så skrikig färg så den syns ju verkligen.

Känns som det är svårare att gömma sig med den färgen än vad det är att bli bli sedd. Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
2009-09-18 13:59
#24

Jag har sagt det förut och säger det igen. Jag tycker att reflexväst på mc åkare efter vägarna är toppen! Glad

# 23 Kan tänka mig att du även hörs en hel del också när du kommer i skogen, så det går väl knappast att missa väl..FlörtTungan ute

MattiasNowak
2009-09-18 14:32
#25

#24 Helt sant. Min är dessutom en EXC-R med annat avgas än vanliga EXC. Den hörs kan jag lova. Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Bizonic
2009-09-18 15:00
#26

#11
"Alltför många MC-förare ligger väldigt långt till höger i körfältet, nästan som en moped eller t.o.m. cykel och kan därför lättare misstas för moped eller undgå upptäckt helt."

Nu tar jag upp en annan grej angående en viss disrespekt emot mopedister. Jag kör moped själv, och jag har fått lära mig på kursen att en moped klass 1 har lika stor roll i trafiken som bilar och motorcyklar. Det där med placeringen gäller även mopeder också. Finns det ingen vägren så ska man hålla sig i mitten utav körfältet. Jag brukar ju vara snäll och släppa förbi bilar om det går för sakta för dom :P Men det jag menar är att man inte ska tro att mopederna bara ska hålla sig undan för alla andra. Det är rätt störande när man ignoreras av bilar :/

Var bara det jag ville ha sagt :P

Angående ämnet, så kör jag bara med hellyse när man ska och om jag hade reflexväst så skulle jag inte ha några kompisar att åka moppe med längre :P

MattiasNowak
2009-09-18 15:09
#27

Jo, det du säger är helt sant, mopeder har lika stor rätt till vägen som motrcyklar och bilar har.

Tyvärr finns det många mopedister som inte kör undan som dig utan som istället går ut och blockerar vägen när man kommer bakom. Det är då man önskar att man körde crossen istället för bilen så man kunde kört om lättare. Tungan ute

Sen förstår jag det du menar om reflexväst, det har tyvärr blivit en "töntstämpel" bland unga att ha det på sig. Och tyvärr så är livet väldigt tråkigt om man inte har några kompisar. Flört

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
Bizonic
2009-09-18 15:13
#28

#27  hahah :P Precis x)

Bogey
2009-09-18 18:00
#29

#26 Helt rätt, moped klass 1 ska framföras som motorcykel. Jag gjorde ingen distinktion där.

Men jag vet själv hur jag reagerat när jag lånat grabbens moped, och det är en klass 1 moppe, för nån liten korttur. Hamnar ofta längre till höger i körfältet än jag skulle gjort om jag kört hoj.

t-bird63
2009-09-20 13:51
#30

Man kan testa med gult ljus framåt, det är ju lite ovanligt hos oss och får folk att haja till lite. Jag och en kompis använde oss av det för en hel "massa" år sedan, jag hade aldrig ens hört talas om reflexvästar då. Största problemet var att få tag på lampan. Cool

Upp till toppen
Annons: