Annons:
Etikettutrustning
Läst 10941 ggr
leo-
8/19/09, 2:03 PM

Billiga hjälmar bäst?

Tydligen har det varit en test i Plus där man testade 3 st hjälmar. En Biltema ,en Lidl och en Nolan och av dessa 3 blev det Nolan som inte höll måttet.

Lägger in en länk som Mattias hittade på det hela

Hjälmtest

Annons:
Bogey
8/19/09, 5:15 PM
#1

Testet är nog bara giltigt för de 3 hjälmmodeller som var med i testet. Man bör nog ha ett större urval av hjälmar än bara 3 i ett test innan man kan dra några absoluta slutsatser.

Dock har Lidl's MC-prylar varit med i andra tester och klarat sig bra. För 2-3 år sen var Lidl's ryggskydd med i ett test i någon av MC-tidningarna. Kommer tyvärr inte ihåg vilken. Bäst blev ett Halvarsson ryggskydd tätt följt av det betydligt billigare Lidl-skyddet därefter kom resten av klungan ryggskydd.

leo-
8/19/09, 5:28 PM
#2

Jag anväder själv deras tankväska som dom sålde för några år sedan och den var helt klart värd sin 50 lapp (köpte den för skojs skull)

Men det är lite så med prylar från lågprisaffärer att även om dom funkar så ser och känns dom ofta ganska billiga i lås och konstruktion och utseende typ gjutskägg i venthålen och liknande. Men det är klart jag skulle kunna tänka mig en sådan som reservhjälm till ev passagerare och liknande eftersom den uppfyller kraven och är godkänd och konstaterad säker

Niklas
8/20/09, 5:23 PM
#3

Ett nytt test har gjorts. Det var tydligen så att i det första test som gjordes hamnade testpunkten på Nolanhjälmen vid sidan av det område den skulle träffa. I det nya testet klarade den sig. 

Det står om det i senaste numret av MC-Nytt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tom
8/23/09, 2:45 AM
#4

Det är en underlig jämförelse överhuvudtaget. De har valt att testa två billiga hjälmar mot en dyrare Nolan plasthjälm. Ingen vettig motorcyklist som har ett uns koll på hjälmar skulle använda en hjälm som är gjord i plast. Alla bra hjälmar är tillverkade i fibermaterial. Att Nolans hjälm har sålts i massor av exemplar säger inte heller någonting om hur bra den är. Många mopedister använder den och de bryr sig ofta inte ett skit om hjälmen är bra eller inte. Den ska bara se ball ut.

Det är stor skillnad på hjälmar och hjälmar. Om de hade testat Lidl-hjälmen mot tex en Araihjälm skulle de komma fram till att båda blev godkända men Araihjälmen skulle tåla betydligt mer än vad som krävs i testet. Något som jag skulle ta hänsyn till i mitt val av hjälm. Det är ändå min skalle den ska skydda.

En liknelse vore att säga att en Fiat uno från 80-talet skulle vara lika säker som en ny BMW eftersom båda är godkända hos svensk bilprovning.

Leo, din inställning gör mig lite bedrövad. Tycker du att det är ok att riskera en tillfällig passagerares liv med en hjälm som varken är bra eller har rätt passform bara för att den är godkänd och billig?

En hjälm är personlig och ska provas ut så att den har perfekt passform, annars förlorar man väldigt mycket av säkerheten om det skulle smälla. Risken att någonting händer när man har en passagerare som inte är så van att åka hoj är dessutom större än när du kör själv.

Tom

Bogey
8/23/09, 4:33 AM
#5

#4 Visst har du rätt i att man ska ha en utprovad personlig kvalitetshjälm för bästa skydd. Men nu är det ju så att man som MC-förare inte kan ha personliga hjälmar på lager till alla som ev. skulle kunna tänkas åka med nån gång.

Jag har själv skjutsat hem en bekant efter sista bussen gått. Vi hade jobbat ihop som funktionärer inför en fotbolls cup, och enda alternativet för honom hem var hoj med mig, taxi för dryga 450 spänn eller övernattning på pensionat/hotell för ungefär samma peng. Vi lånade hjäm och ställ av en kompis. Varken personlig eller eller optimalt men det löste ett tillfälligt problem. Jag kommer inte att hålla honom med personlig hjälm och han kommer med all sannorlikhet inte heller skaffa nån för nått som händer max 1gång per år om ens det. Det var så jag tolkade Leo's resonemang så jag såg inget konstigt i det.

Som motsatt exempel kan jag nämna att alla mina familjemedlemmar, vi är 4, har personliga hjälmar och 2 har helt anpassade ställ trots att det endast är ett fåtal ggr per nån av dem åker med mig.

Din jämförelse med bilprovningen haltar. Här pratar vi snarare "krocktest", där det gäller att uppfylla vissa minimikrav. Både Lidl-hjälmen och Arai hjälmen uppfyller uppsatta minimikrav. Därfär borde man för hjälmar precis som för ryggskydd ha flera klasser. För ryggskydd finns 2 klasser. Man skulle kanske ha ett par tre klasser för hjälmar så det blev lättare som kund att jämföra deras skyddsförmåga.

F.ö. så klarade Lidls ryggskydd högsta klassen tillsammans med Halvarsson och 1 eller 2 till medan resten av betydligt dyrare ryggskydd endast klarade grundkraven. Detta var ett test 2006.

http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/produkttest/ryggskyddstest%20_%2006.pdf

Bogey
8/23/09, 4:33 AM
#6

Ooops dubbelpost.

Fick ett felmeddelande så jag postade igen och då blev det dubbelt. Raderade denna så ni skulle slippa läsa det 2 ggr Flört

Annons:
Tom
8/23/09, 12:59 PM
#7

#5, Det finns självklart undantag där man väger risk mot bekvämlighet. Det som oroar mig är Leos inställning till passagerarsäkerheten. Den är tyvärr väldigt vanlig och Leo är inte alls ensam om den. Många går in i butiken och säger att de vill ha en "billig hjälm till frugan eftersom hon ändå bara åker några gånger per år." för mig är den inställningen obegriplig. Men visst förstår jag att man är villig att till exempel ta större risker när man är yngre och inte har lika mycket att förlora.

Men du verkar ta säkerheten på största allvar med tanke på att du har utrustat din familj med säker utrustning. Bra jobbat! :-)

Tom

Tom
8/23/09, 1:05 PM
#8

#5, Jag vet att jämförelsen inte var klockren men den var bättre än ingen tyckte jag eftersom det inte finns något jämförbart test hos bilar. Bilprovningen godkänner bara om bilen är tillräckligt trafiksäker för att få färdas på svenska vägar.

EuroNCAP har flera olika skalor på säkerheten och säger inte bara godkänd eller inte godkänd så det hade varit än sämre jämförelse.

Stunt samma. Jag önskar också att testerna skulle vara bättre utformade. Det handlar ju i slutändan om vilken säkerhet vi som användare vill ha. Om jag prioriterar säkerhet men inte vet hur jag ska kolla den ligger det nära till hands att titta på ett test där en hjälm är godkänd. Känner jag inte till att testet är ganska dåligt är det risk att jag kommer hem med en hjälm som egentligen är mycket sämre än vad den bör vara.

Mer säkerhet åt folket! :-)

Tom

Upp till toppen
Annons: