Annons:
Etikettoff-topic
Läst 6793 ggr
REXbunny
2011-09-11 19:44

hur ska jag börja? cross

HEJ! är en kille på 11 snart tolv år. som vill börja köra cross, jag körde det i ca ett halv år på knatte banan när jag var ca 5 år. Tyckte det varför svårt och la av, men nu vill jag börja igen. när jag körde när jag va 5 hade jag en 30-40 kubikare kommer ej ihåg exakt) och funderar på att köpa en 80 cc tror ny det blir lagom? vilka skydd måste man ha? vill ha det så säkert som möjligt. om jag ska tävla ska man ha licens? jag har även lite motor kunskaper efter som jag har en fyrhjuling (kina skit) som klrångla lite då och då

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

Annons:
Leo
2011-09-14 13:20
#1

ta kontakt med den lokala klubben. dom vet det mesta

Leo värd på Motorcykel i fokus 

REXbunny
2011-09-14 14:52
#2

#1 onödigt inlägg?

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

mikal
2011-09-20 21:08
#3

Hej!

Jag hade en 80cc när jag var i din ålder. Det funkade bra.
Det som var lite problem för mig var att jag var lite kort i rocken för att ha en höghjuling men det var lika kul för det.

Jag är noga med skyddsutrustningen.
En bra hjälm där hakskyddet inte går att ta av,
ryggskena med njurbälte, axelskydd och bröstskydd i samma enhet,
riktiga crosstövlar, slitstarka crossbyxor, handskar, knäskydd, armbågsskydd.
På min tid hade man inga halskragar men såna finns nu.

Det kommer garanterat att gå bättre nu än när du var 5 år, för nu har du bättre motorik, bättre förmåga att bedöma situationer etc.

MVH Micke.

REXbunny
2011-09-21 07:43
#4

okejc tack för inlägget det var till stor hjälp

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

mikal
2011-09-24 22:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Om du vill fråga mig nåt så hör av dig på epost istället för den kollar jag dagligen.
micke@mickeliten.com

Hälsningar Micke.

REXbunny
2011-09-25 08:33
#6

okej tack nice bild

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

Annons:
cookies
2012-01-29 19:35
#7

Tjenare :)
Jag gissar att du körde en 50cc när du var liten, 30-40 har jag inte hört talas om ;)

Crosskläder: Byxor (kraftigare än vanliga), Tröja (ska kunna sitta över skydden), Handskar och Cross-stövlar! Cross-stövlar är kraftiga och tål mycket, ofta även med stålhätta :)

Skydd: Ryggplatta, Bröstskydd (tydligen ett MÅSTE nu), armbågsskydd, knäskydd, hjälm, crossglasögon och nackskydd om du vill. NOTERA: Om du köper nackskydd så är det inte säkert att det passa med bröstskyddet du använder.

Om du ska börja tävla så rekommenderar jag minst 1 säsongs träning, gärna 2! Jag har kört sedan jag var 6 och tävlade första gången när jag var 12 typ, jag kom näst sist. Visst, jag hade inte kört så mycket det sista men det är ändå en hög nivå på de som kör, så förvänta dig inga bra platser i din första tävling ;) Och ja du måste ha lisens för att tävla, mer info om regler osv hittar du på www.svemo.se :)

Skydd och crosskläder hittar du här: http://www.24mx.se/motocross/

Undrar du nåt mer så pm:a bara!! :D

REXbunny
2012-04-10 10:15
#8

7# tack det var till stor hjälp

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

cookies
2012-04-13 14:47
#9

#8 Vad bra :)

Upp till toppen
Annons: