Annons:
Etikettveteranmotorcyklar-veteranmopeder
Läst 4795 ggr
Björnidet
3/20/12, 9:45 PM

TVÅTAKTARE MED BLÅRÖK

Veteranmotorcyklar med tvåtaktsmotorer hat jag tänkt att försöka skriva om. Under mina år i branschen så har det blivit väldigt många som jag ägt och kört. Det började i södra lappland utanför Lycksele, vi hade motorcyklar på mellan 120-200 cc, alla tyckte sig ha den bästa hojen. Själv bytte jag flitigt upp mig från en Hjorten med 120 cc husqvarnamotor till en Sparta med 250 cc  Victoriamotor. Där emellan provade jag Husqvarner 175 och 200 cc. Många fina turewr gjordes efter de grusvägar som då var vanliga i Västerbottens inland.

Fisketurer, ragga brudar, köra ifrån polisen, och mycket annat var det vi gjorde då. Brottslighet existerade inte alls bland oss i det sällskap vi hade då.

På onsdagskvällarna var det dans i någon loge och självklart skulle vi dit för där fanns ju brudarna, likaså var det på lördagskvällarna men då blev turerna längre till mera avlägsna orter och deras dansställen.

Eftersom vi var oftast ferm sex st hojar var det alltid någon som fick åka hem ensam, andra kom inte hem förränn söndagseftermiddagen som var vanligt.

De flesta av oss jobbade såvi var tvungna att passa jobbet på måndan.

En gång under vintern, isen hade lagt sig den var kanske 20-30 cm tjock jag var på väg med min hoj som hade påhängda skidor till mitt jobb på andra siodan älven, vi högg timmer på andra sidan. Mitt ute på älven sprang en hjord med renar som jag skulle passera, när jag kom nära dem så började de att springa kors och tvärs, jag såg att nu smäller det"mitt ute på älven!!" och att bromsa på det blixthalkiga underlaget var omöjligt. En ren tuschade jag i och for omkull, när jag landade på isen hördes ett brak ifrån min ryggsäck och det började droppa kaffe från sidofickan på säcken. Kaffeflaskan hade jag pajat, renen låg kvar en stund på isen men efter en stund så sprang han halkande därifrån, bena for ut ibland så att han nästan slog nosen i isen. Efter den händelsen så blev det försiktig körning med en vid sväng för bi renar om de fanns på isen.

Annons:
Björnidet
3/23/12, 3:06 PM
#1

Ni som läser detta, har ni inget att skriva om gamla hojar, tvåtakt eller fyrtakt spelar ingen roll.En fyrtaktare kan det ju också ryka om.Det skulle vara kul att höra vad ni har i tankarna.

medde
4/18/12, 11:14 PM
#2

Måste litre fram balnd minnerna.  och återkomma. Men det var mycket  trevligt att läsa ditt inlägg

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Björnidet
4/26/12, 11:28 PM
#3

En annan sväng som en kompis och jag gjorde på Roslagens slingrande vägar, båda åkte viktjusterad moped av märket Zündapp, vi passerade ett stuteris hagar och det gick kanske kringom 50-60 km.

Hux flux så hoppade det upp fem små vildsvinskultingar framför min kompis framhjul så nära att det var centimetrar till att de skulle bli påkörda, min kompis nitade så att bakhjulet stod stilla och när han nästan stannat så kom det en till kulting ur diket som en raket, den grisen höll på att springa på min kompis bakhjul.

15-20 meter bakom låg jag och såg hela förloppet, skrattande körde jag fram och frågade va fán har du blivit "grisbonde", min kompis var chockad och skulle just stanna motorn när vi upptäckte en stor sugga komma i full fart mot oss,målet var givet, vi drog iväg direkt, suggan följde efter oss kanske 50 meter varefter hon vände tillbaka till sina ungar.

Man kan undra vad som hänt han krockat med suggan, de är ju tunga och ganska stora, troligen hade det väl blivit en rejäl kullerbytta på vägen.

Man ska ha tur ibland och min kompis har inte blivit "grisbonde"

Upp till toppen
Annons: