Annons:
Etikettlagar-och-bestämmelser
Läst 3374 ggr
dragonstar
2012-05-07 14:04

Fråga om EU moppe

Hej

Jag har för flera måander sen ansöökt om Övningskörnignstillstånd men det är krångel då jag som litev vart hjärtpererad.

Nu har jag fått erbjudandet av mi nfra matt få en EU moppe hans tjej har ståde hemma.

De jag undrar äär o mdet är samma ansökan som körtkort och problemeatik eller om man går kousen och sen har kortet så att säga?

Sen hitta de jag denna text och undrar om detta betyder att jag som är 24 i år onte behöver något körkort?

Obs! Från och med den 1 oktober 2009 krävs det förarbevis för att få köra moped klass II.

Moped klass II är konstruerad för en hastighet av högst 25 km/tim med en motor vars effekt inte överstiger 1 kilowatt. Det krävs inget körkort eller förarbevis för att köra en sådan om du har fyllt 15 år före den 1 oktober 2009. Blir du 15 år efter den 30 september 2009 krävs det att du minst har ett förarbevis för moped klass II, körkort för minst behörighet AM eller traktorkort.

Krav på föraren

För att få ett förarbevis för moped klass II måste du vara minst 15 år och ha genomgått en särskild utbildning och godkänts vid ett kunskapsprov.

Om du har fyllt 15 år före den 1 oktober 2009 behöver du inget förarbevis för moped klass II. De "gamla" nationellt godkända mopederna, som är konstruerade för en hastighet av högst 30 km/timme, tillhör klass II.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Halvdansken
2012-05-15 15:43
#1

Det är lite svårt att förstå vad du menar, kan du inte korrekturläsa dina inlägg innan du skickar dem?

Om man googlar, så ser det ut som om EUmoppe är klass 1, men de du hänvisar till är klass II, dvs den "gamla typen" som jag själv hade när jag var 15.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

dragonstar
2012-05-15 19:03
#2

Ja förlåt, skrev i all hast och rättade det.

Jag har fått veta att det är en moppe.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Halvdansken
2012-05-15 22:02
#3

Ok… men vilken sort? I eller II?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

dragonstar
2012-05-15 23:38
#4

Ömm den går i 45 om jag minns rätt Det är pappas tjejs moppe men nu står den bara. Kan fråga i morgon.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Bogey
2012-05-16 23:39
#5

Har den registreringsskylt eller inte?

Klass 1 moppe ska vara reggad vilket inte en klass 2 moppe behöver vara.

dragonstar
2012-05-17 15:32
#6

Hmm den har registreringskylt vad jag mins.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Bogey
2012-05-17 15:50
#7

I så fall är den en klass 1 moppe och du behöver ett förarbevis för sån.

Klass 1 moppar får inte köras på cykelbanor utan skall köras på vägen som en motorcykel.

dragonstar
2012-05-17 16:43
#8

Ja, då är problemet sammas om innan igen. Jäkla trafikvärket. Eller vägverket kanske det är krongliga är dom.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Bogey
2012-05-17 21:17
#9

Numera är det Transportstyrelsen som sätter reglerna Tungan ute

Vägverket och Banverket finns inte längre utan är ihopslagna till Trafikverket och Trafikverket ska se till att det finns bra vägar och järnvägar att åka på, men de bestämmer inte om körkortsreglerna.

Upp till toppen
Annons: