Annons:
Etikettutrustning
Läst 7174 ggr
Halvdansken
2012-05-16 00:06

MC-hjälm när man har glasögon?

Jag är ju ny i den här världen, så jag behöver hjälp med skyddskläder.

Nån här som har glasögon (nix, jag tänker nte skaffa linser) och som kan rekommendera en hjälm som fungerar hop med det? Problemet är om den klämmer för mycket bakom öronen, det gör skitont efter en stund.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Janne64
2012-05-16 00:26
#1

Jag hade en öppningsbar tidiagre och det funkade mycket bättre med glasögon, mina bågar var då inte i tunnaste laget.

Nu har jag en hel hjälm och väldigt platta bågar men det är gärna knöligt att få in bågarna efter det att man tagit på sig hjälmen.

Så en sak har man lärt sig, glasögon = öppningsbar framsida!

Halvdansken
2012-05-16 10:22
#2

Tack. Ska tillföras kom-i-håglistan.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bogey
2012-05-16 19:07
#3

Jag kör nästan alltid med solglasögon och är nu inne på min andra hjälm (icke öppningsbara) och tycker sällan det är några problem med att ha glasögon. Nu köper jag nästtan bara billiga glasögon brukar göra av med nåt par då och då så jag har hunnit prova några olika modeller på de år jag kört och de problem jag haft verkar mest bero på skalmarna.

Beroende på hur skalmarna är formade så kan det klämma mot huvudet så numera när jag testar nya solglasögon så har jag hyfsad koll på hur skalmarna ska vara funtade för att inte klämma.

Vill du testa en glasögontyp som jag tycker verkar funka bra med hjälm så testa ett par Velodrom. Oslipade kostar några hundralappar, men jag tror att de ska gå att få med slipade glas också.
http://www.velodrom.com/

Upp till toppen
Annons: