Annons:
Etikettutrustning
Läst 5199 ggr
Halvdansken
5/30/12, 8:29 PM

Vilket material är bäst i skyddskläder?

Vad kör ni med? Läder eller de andra nyare materialen? Vad ska man satsa på? Skilland i temperatur (ventilation osv), skillnad i säkerhet vid en olycka?

Vad ska man tänka på mest? Vilka är de viktigaste områdena, förutom hjälm? Knä, händer, fötter, rygg?  

Kan man köpa begagnat? Forutom storlek, vad ska man titta efter? Slitage osv.

Ja, jag är ny i detta. Berätta ni som har erfarenhet.  Om ni skulle köpa ett "starters kit" vad skulle ni gå efter då? Finns det märken som är bättre eller sämre (jag är inte så noga med utseende eller färger).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Bogey
5/30/12, 10:31 PM
#1

Skinn är alltid bäst vad avser skyddsförmåga, men mest praktiskt är nog ett allvädersställ med både urtagbart foder och urtagbart andasmembran (av gortex eller motvarande).

Förutom lagstadgad hjälm så rekommenderar i.a.f. jag, och flera med mig, att ha ett bra ryggskydd, mc-handskar och mc-stövlar.

Köper du begagnat så ska det inte vara äldre än några få år, och du ska framförallt kolla sömmarna. Och när du provar kläderna så kolla att skydden har bra passform och sitter bra så de inte bara far runt.

Själv har dock ingen erfarenhet av skinn utan bara använt textilställ. I vilket fall har jag konstaterat att det inte riktigt räcker med bara en uppsättning kläder.

Jag har ett gortexställ för blöta och kalla till halvvarma dagar, och så har jag ett par kevlarjeans för varma dagar och då har jag även en luftig skyddsjacka för crossåkning med en tunn crosströja över. Fläktar skönt igenom jeansen och skydden varma dagar.

Skaffa även 2 par handskar, ett varmare par när det är kyligt och en handske med mesh på ovansidan för varma dagar. Kör inte med bara händer.

Ja det finns märken som är bättre och sämre. Det jag tycker mig ha märkt när jag provat kläder är att skydden har bättre passform och sitter bättre i de mer påkostade kläderna.

Upp till toppen
Annons: