Annons:
Etikettutbildning
Läst 3356 ggr
Halvdansken
2012-05-31 21:53

Varför är accelerationen så viktig?

Efter att ha varit ute och kört i trafiken för första gången (min andra gång på MC), så sa läraren att jag ska vara lite tuffare och accelerera fortare.

Jag kör väl MC hittills, ungefär som jag kör bil - i varje fall ang acceleration. Och med en 15 år gammal Golf, så är 0-100 lite långsamt. Min man sa att man kan faktiskt missa uppkörningen om man inte kör lite "hårdare".
Nu tror jag att mycket av detta är en vana (jag gillar inte att köra fort överhuvudtaget), men ni som vet - vad är detta med att just accelerationen är så viktig?

Mycket stolt, dock - jag var uppe och nuddade 70!!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Bogey
2012-06-02 21:23
#1

Man behöver ju inte köra fort bara för att man accelererar lite hårdare.

Det kan ta 2 sekunder till 70 och det kan ta 20 sekunder beroende på hur man accelererar.

Bl.a. sk. eco-driving (vare sig du kör bil eller MC) bygger på att komma upp i rätt hastighet ganska kvickt för att kunna köra på så hög växel som möjligt. Då brukar man ofta också hoppa över växlar typ 1-3-5, i.a.f. när man kör bil.

Hög växel spar ju som bekant på bränsle, dock behöver man inte vrida järnet då det motverkar eco-driving filosofin, bara inte sega länge på låga växlar.

Sen är det ju roligt att dra ifrån alla bilarna Flört

Upp till toppen
Annons: