Annons:
Etikettutrustning
Läst 5677 ggr
CelsiusT
2012-08-27 11:11

Det här med storlekar

Jag har ju skaffat mig en sambo som kör MC, så självklart vill han ju ha med mig. Så kommer vi till det där med bra MC-ställ.

Var och köpte ett ställ på biltema, blev riktigt förvånad över hur bra och funktionellt ställ dom hade, snyggt var det också, och såklart billigt! Dock så känner jag mig lite osöker när jag provar det här hemma, är jackan lite stor? Såklart svårt att veta sånt, men jag är ändå lite förvirrad, det är ju så mycket skydd så det är ju klart att den känns lite stor, men samtidigt så ska dne ju inte vara föör stor heller.

Den är lagom lång och går ner en bit på rumpan (finns förövrigt möjlighet att fästa jackan i byxorna bak på ryggen), den är luftig men sitter bra om i midjan (dessutom finns bälte), den känns dock väldigt stor över axlarna (unisex och såklart är ju killar större upptill än vad tjejer är), men mest är det nog skydden som fyller ut. Ärmarna är ca 3-5cm för långa men det finns ju kardborre. Dock så ser mitt huvud väldigt litet ut.

Hur vet man om det är rätt storlek? Jag är ju inte van att ha MC-ställ på mig så vet ju inte hur det ska kännas.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
mooonlight
2012-08-28 13:45
#1

Skydden ska ju vara kvar på axlar, armbågar, knän osv. om ni vurpar. Så när du har stället på dig, dra och vrid på de olika skydden (man glider och rullar vid en krasch) - om de kan flyttas från det de ska skydda så är plagget för stort.

I övrigt, om plagget sitter för löst så kan det bli väldigt fladdrigt under färd, vilket kan vara tämligen störande. Det kan även föreligga viss säkerhetsrisk med fladdriga kläder vid en vurpa.

Halvdansken
2012-08-30 19:50
#2

Tänk på att det ska sitta bekvämt när du sitter på MCn.

Jag lånar ställ på körskolan och tar gärna ett - speciellt byxorna -  som är aningen för stort, för de som sitter fint när man står upp fungerar inte efter 4 timmar på cykeln, då spänner det och skaver och gör ont, speciellt knäskydden.

Sen kan det ju vara bra att man har plats till en extra tröja eller nåt undertill.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

CelsiusT
2012-08-30 22:26
#3

#2 Har bestämt mig att spara det och har nu ryckt lapparna. Håller med dig på punkten att det gärna kan vara lite stort så det inte spänner. Knäskydden är inte direkt bekväma, men jag tackar gudarna att jag inte skaffade ett med mindre byxor, det sitter jättebra på benen det jag har. Jackan är jag dock fortfarande lite osäker på.

#1 Är med på det du menar om att skydden ska ligga still trots avramling. Den går ju att spänna åt så att skydden vid armbågarna inte flyttar sig nämnvärt och axelskydden rör ju sig inte. Ryggplattan har jag plockat ur då jag har en lös ryggplatta under som spänns fast på kroppen, känns mer säkert. Men det är klart, det gåår ju såklart att dra iväg skydden lite, men jag ser inte hur det inte skulle gå om jag hade en mindre storlek. Det är ju ett allvädersställ så det är ju inget sånt där tajt skinnställ som sitter slimmat på kroppen, men det gör inte min sambos allvädersställ heller på honom.

Jag tror det duger, iaf till en början.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Bogey
2012-10-10 22:34
#4

Jag har gett upp detta med skydd i jackor då det är svårt att hitta kombinationen snygg, funktionell, tajt passform på skydden och ett rimligt pris.

Numera köper jag en jacka som jag tycker är snygg och funktionell till ett pris jag kan tänka mig betala och så tar jag ur alla skydden och använder en skyddsjacka under.

Tar inte längre tid att sätta på sig än ett ordinärt ryggskydd och alla skydden sitter tajt på plats oavsett vad man bylsar på utanpå. På sommar är det också perfekt då man bara kan ta en crosströja utanpå så det fläktar skönt igenom.

Gäller nu bara att hitta nått lika bra att ha under brallorna.

CelsiusT
2012-10-11 08:37
#5

#4 Smart ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: