Annons:
Etikettallmänt
Läst 4184 ggr
nåldynan
2012-10-10 16:23

Klarade mc-kortet!

Klarade mc-kortet och fick körtillståndet för någon vecka sedan! Är så glad att jag inte ens finner ord! Har dock inte kört något på egen hand ännu eftersom jag inte hittat den rätta hojen än.

Någon annan här som nyligen blivit klar med kortet eller kanske håller på som bäst? Eller kanske ni som är lite erfarnare har några tips och råd att dela med er till en nybörjare som mej? Kanske ni bara vill dela med er av roliga minnen eller saker ni upplevt med er hoj? Skrattande

Annons:
Bogey
2012-10-10 20:22
#1

Gratulerar till lappen

Jag antar att det är en 25kW'are eller en som kan strypas till det som du är ute efter. Några speciella preferenser när det gäller hoj; sport, street, touring… ?

[YukiOni]
2012-10-10 20:41
#2

Stort grattis! :D Tog själv kortet för några veckor sen ^^
Kör nu en strypt Ducati 900ss -94 och ÄLSKAR det!

nåldynan
2012-10-10 20:50
#3

Dom flesta jag har kollat på har varit street, men har även kikat lite på sport. Tycker om sportstuket men är osäker på om dom är speciellt nybörjarvänliga med den halvliggande körställningen, speciellt då jag hade nästan noll erfarenhet av mc innan jag började med kortet (ingen annan i släkten kör). Kan tilläggas att jag är ganska lång. :)

[YukiOni]
2012-10-10 20:52
#4

Jag e nybörjare också! XD
Ducati har sjukt sköna cyklar. 
Om du inte gillar att "ligga ner" kan du kolla på en Ducati Monster?

Tillräckligt mycket power och nybörjar vänlig ;)

Bogey
2012-10-10 21:44
#5

#3 Kolla på en strypt Kawasaki ER-6, finns både med och utan kåpa. Ekonomisk, rolig och lättkörd hoj. Inte för inte som den blev Sveriges mest sålda hoj 3 år i rad när den kom. Den kåpade ser rätt sportig ut utan att sittställningen är extrem.

Finns gott om fina begagnade på blocket och det går alltid att strypa och regga om i efterhand. Här är några bilder på den med kåpor.

Nyare modellen är lite kantigare

nåldynan
2012-10-10 23:29
#6

Tackar för alla tips. Jättesnygga hojar allihop men det blir nog att snåla först en liten tid till eftersom jag är ganska pank efter att jag betalat alla lektioner och teori (här i Finland betalar man inte för de enskilda körlektionerna utan man betalar för hela alltihopa på en gång), men som sagt den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge Skrattande

Annons:
nåldynan
2012-10-10 23:30
#7

Blir nog en begagnad hoj tror jag, tills ekonomin tillåter annat :)

Bogey
2012-10-11 10:02
#8

Klart det blir en begagnad hoj. Så startade jag med, och gör för den delen fortfarande.

Inte ens den nuvarande köpte jag ny. Den jag har nu är en Triumph Street Triple årmodell 2009 men jag köpte den i juli förra året. Begagnad så klart och då hade den gått 750mil. Nu har den gått drygt 1600mil så några mil har jag hunnit med på den.

Jag vet inte hur det är i Finland men här i sverige så kan man klassikerförsäkra en hoj som är 20 år eller äldre. Då brukar man komma undan med en väldigt låg försäkringspremie. Hojen jag hade innan Trajjan var en Viffer från 1987 som jag klassikerförsäkrade. Kostade bara 1600:- per år för en sporttourer på 100hk.

nåldynan
2012-10-11 12:25
#9

Tjusiga hojar. Vet tyvär inte heller hur det är med försäkringar och sånt, men det återstår att undersöka saken.                                          Äger ju bara en moppe för tillfället!Skrattande

Cowboy
2013-03-08 10:56
#10

När jag började åka mc var det med en MZ TS250 som var en billig mc trots att den var 3 år och hade gått 96 mil. Efter det blev det en Honda CB400. Nu kör jag en Honda CX500 men det var nog MZ:an jag körde mest med.

Leo
2013-03-09 12:21
#11

En cykel jag kan rekommendera är SR 4-500 Väldigt rolig lättkörd snygg. relativt billig och en hyfsat aktiv klubb.plus att om man vill styla passar i dom flesta stilar och finns en uppsjö med reservdelar

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Upp till toppen
Annons: