Annons:
Etikettallmänt
Läst 3953 ggr
Evahelene
2014-03-13 16:13

Har ni skruvat i hojen i år?

Kul fråga va? Jomen det är ju så att en del hojägare har nästan alltid något projekt på gång, en del skruvar bara när det verkligen behövs och så finns det dom som skruvar "när andan faller på". Finns säkert fler varianter också…

Personligen så skruvar jag inte hoj (bara bil och moppe). Maken håller på och byta drivpaketet, bakdäcket och bromsbandet. Hojen är förberedd, nu fattas bara grejerna… Maken har inte alla kunskaper som behövs för det jobbet men vi har en granne som kan och hjälper honom. Maken har andra kunskaper att förmedla till grannen så båda vinner på det.

Denna sommar blir vår sista med nuvarande hoj. Vi behöver en större  nämligen. Så maken hänger på Blocket varje kväll 😃 Hoppas vi får tag på en Honda 1300 VTX ❤️

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Annons:
pentti01
2014-03-13 19:57
#1

Jag pysslar med följande på min hoj;

Sträckning av kamkedjan, smörjning av båda gasvajrarna ,byte av tändstift (passar på nu när div kåpor är avmonterade) , rep. av startknapp och säkert dyker det opp mer "när man ändå håller på"

På frugans hoj har jag bytt avgassystem , bromsbelägg och sen ska båda bakre blinkersen bytas.

Så nog har jag jobb allt, men de e ju bara skoj  :)

Bogey
2014-03-17 22:12
#2

För att svara på frågan i rubriken, nej jag har inte skruvat i år men jag behöver byta bromsbelägg fram så det kommer att göras nu i vår. Tänkte det även blir en bildtråd här på forumet om intresse finns och  när andan väl faller på.

Annars så gör jag lättare service (olja o filter) samt underhåller drivpaketet och byter även när det är dags.

Har även pimpat hojen lite med en liten vindavvisare och en kortare och tajtare "rumpa"

Annars är nuvarande hoj så pass ny (2009) så jag ge mig inte på motorn utan lämnar in den för den för de s.k. storservicarna.

pentti01
2014-03-18 00:37
#3

Med förhoppning om att inte bli stämplad som "Besserwisser" :

Rengör gärna drivpaketet ibland; alla kedjor tål att avfettas.

På min nuvarande hoj hade förra ägaren missat detta med följd av att jag fick SKRAPA bort fett-smutsblandning,,,,,, :(

Jag använder Biltemas "specialborste" till kedjan :

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tvatt-och-rengoring/Kedjeborste-82404/

Bogey
2014-03-18 13:18
#4

#3 "Rengör gärna drivpaketet ibland; alla kedjor tål att avfettas."

Bra tips, och så kan jag tillägga att för kedjor är bästa rengöringen vanlig lysfotogen. Till skillnad mot avfettning så torkar det inte ut o-ringarna och har en viss smörjande effekt.

En kedjeborste och en flaska fotogen från Biltema, några gamla tygtrasor och du är "good to go". Kedjan blir som ny 🙂

pentti01
2014-03-21 23:10
#5

Fick ett tips av en gammal Mc-mek ; rengöra div delar går bra med Diesel också.

Upp till toppen
Annons: