Annons:
Etikettmopeder
Läst 3103 ggr
tonååring
4/13/14, 5:42 PM

EU MOPED

Jag vill ha en eu moped och för att få ett AM-körkort finns det tre krav jag behöver uppfylla
  1. Du har körkortstillstånd.  
  2. Du har gått en utbildning hos en behörig utbildare.
  3. Du har gjort ett godkänt kunskapsprov.

Mina frågor är:

1. Hur skaffar man ett körkortstillstånd eller vad krävs det för att få ett körkortstillstånd, vad är kostnaden?

2. Ungefär vad ligger kostnaden på att gå på en sådan utbildning och hur många lektioner behöver man? Eller får man själv välja hur många lektioner man vill gå på? Är det både teoriutbildning och körutbildning?

3. Hur lång tid har man på sig tills man måste göra kunskapsprovet? Och vad händer om man inte blir godkänd? 

Tacksam för svar!

Annons:
molam
4/13/14, 6:02 PM
#1

Min brorsa håller på nu och han har betalat 6600 tror jag För att få utbildningen

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

tonååring
4/13/14, 9:53 PM
#2

#1 DYRT..

molam
4/13/14, 9:57 PM
#3

Jajjemen. men kolla runt kan vara villigare på andra ställen! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Bogey
4/15/14, 11:29 PM
#4

1. Körkortstillstånd ansöker du hos Transportstyrelsen. En länk till info hur du ska göra har du här;
http://www.korkortsportalen.se/e-tjanster-blanketter/Information-om-ansokan-om-korkortstillstand-for-grupp-/

2. Mopedkörkort kostar mellan 3000 och 6000 kr beroende på körskola och hur snabblärd du är. Till det måste du lägga Transportstyrelsens kostnaden för körkortstillståndet, körkort och provavgifter. Här har du en länk till transportstyrelsens avgifter;
http://www.korkortsportalen.se/avgifter/
Och ja, det är dyrt med körkort.

3. Tid? Jag förstår inte riktigt vad du menar? Körkortstillståndet gäller i alla fall i 5 år så du behöver inget nytt för bil om du inte gör några trafikförseelser på moppen och även tar bilkörkortet innan du är 20 år. För moppe måste du ha minst 12 lektioner på körskola. Blir man inte godkänd får man plugga lite extra och sen göra omprov som kostar ytterligare en provavgift.
Vad jag vet gör man inget körprov på moppe så du är godkänd så snart du gjort ett godkänt teoriprov.
För bil gäller annars att det inte får vara längre än 2 månader mellan teoriprov och körprov (eller vise versa)

Kolla gärna Körkortsportalen där står mer om körkort och hur det går till.

tonååring
4/16/14, 6:45 PM
#5

#4 Tack så jätte mycket för ditt svar!:)

Upp till toppen
Annons: