Annons:
Etikettmektips
Läst 6651 ggr
Bogey
4/27/14, 10:08 PM

Byte av bromsbelägg...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag lovade nån gång i vintras att jag skulle lägga upp en mek-tråd med byte av bromsbelägg. Nu äntligen har det blivit av.

Byte av belägg är tämligen enkelt och det kan nog de flesta klara av om deras hoj inte har nån speciallösning.

I mitt fall handlar det om beläggen på en Triumph Street Triple R av 2009 års modell. Naturligtvis kan det skilja lite från hoj till hoj men principen är den samma.

Oken är radialmonterade och av fabrikatet NISSIN, och ja jag har inte tvättat hojen sen senaste regnvädret men det får ni stå ut med. 😛

Annons:
Bogey
4/27/14, 10:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Detta behöver du för att byta dessa belägg.

2 st insex-nycklar eller -hylsor. Jag använder hylsa och spärrskaft
1 sats nya belägg per sida.

Bogey
4/27/14, 10:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Endast 3 st bultar som behöver lossas.

Bogey
4/27/14, 10:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Börja med den lilla bulten i mitten då den kan sitta ganska hårt och det är mycket lättare att lossa den när oket sitter fast på hojen än när det är löst.

Ta först bort den lilla sprinten som ni kan se sticker upp i den bortre änden av bulten. Det gick bra att få bort den med fingrarna men en liten skruvmejsel kan underlätta.

Bogey
4/27/14, 10:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nu går det bra att lossa bulten men låt den sitta kvar annars lossnar beläggen och kan krångla till det för dig.

Bogey
4/27/14, 10:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nu kan du lossa oket.

Du kan behöva vicka (bryta) lite i oket så beläggen trycker tillbaka kolvarna så du får oket förbi fälgen.

Bogey
4/27/14, 10:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nu är det bara att ta ur mittenbulten och plocka ur beläggen och ha lite koll på bultarna och sprinten eftersom det ska tillbaka sen.

Annons:
Bogey
4/27/14, 10:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här kan ni se skillnaden mellan det gamla och det nya belägget och som ni kan se på belägget som ligger ner så var det hög tid att byta.

Bogey
4/27/14, 10:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Se till att trycka tillbaka kolvarna ordentligt annars kan det bli knepigt att få oket på plats igen.

Bogey
4/27/14, 10:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Det kan underlätta om man lägger i ett bromsbelägg så man har nått att pressa mot men annars räcker normal styrka i tummarna för att trycka in kolvarna.

Bogey
4/27/14, 10:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nu är det bara att passa in de nya beläggen på sina platser.

Bogey
4/27/14, 10:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Och så får man lirka tillbaka mittenbulten som håller beläggen. Se till att fjäderbrickan ligger rätt annars blir det onödigt pilligt.

Glöm inte sätta tillbaka den lilla sprinten.

Bogey
4/27/14, 10:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nu är det bara att skruva fast oket på plats igen och sen kontroll dra bultarna så de verkar sitta ungefär lika hårt som de gjorde när du tog bort dem. Helst ska man väl ha en momentnyckel men det brukar gå bra ändå. Man kan alltid kontroll-dra efter att man kört några mil så inget har skakat loss.

Lycka till med era egna byten

Gasoline
5/8/14, 7:24 PM
#13

Superbra tråd för de som vill byta bromsar 👍

Annons:
Bogey
5/8/14, 8:08 PM
#14

#13 Kul att du gillar den 🙂

Upp till toppen
Annons: