Annons:
Etikettmopeder
Läst 7645 ggr
danitza
7/4/14, 1:54 AM

Eu mopedens hastighet.

Hej! Kan en eu moped ( klass 1 ) som är otrimmad åka 60km/h?

Annons:
jagga-ewe
7/4/14, 2:17 PM
#1

Högsta hastighet den får köras i är 45km/h, den får dock göra max 52km/h. 60km/h är inte okej, det räknas som olovlig körning.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Evahelene
7/6/14, 9:33 PM
#2

Den kan men du som kör får inte köra den så fort 😉

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

danitza
7/8/14, 12:43 AM
#3

Jaha min moped kör 60km/h och den är inte trimmad..

jagga-ewe
7/8/14, 7:27 AM
#4

#3 - möjligt att den KAN göra det, men den FÅR inte göra det. Sen tillverkas ju moppar för andra länder än Sverige. Det finns andra regler i andra länder. Behöver alltså inte vara gjort något med den för att den ska gå olagligt fort. Om du blir stoppad och polisen väljer att testköra är det mycket troligt att du åker dit på det. Fast de kan ju ha en trevlig dag och bara ge dig en anmärkning om det. Men, lagen är entydlig, en moped klass 1 får max framföras i 45 km/h och får göra max 52 km/h. Går den fortare i original måste du åtgärda det, så den stryps till maxfart 52 km/h.

Min Rieju gör betydligt mer än 52 km/h i original, så tidigare ägare har bytt munstycket på den. Vi funderar på att byta tillbaka och istället dreva ner den. Tror den kommer gå renare och med drevet bytt kommer den bli starkare istället. Win-win! Jag är inte intresserad av att köra för fort på moppe, vill jag åka snabbare har jag mc och bil. Dumt riskera körkortet på en moppe.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[einstein99]
7/25/14, 11:03 PM
#5

Min hår i 70 drog bara ur pluggen o bytte munstycke den e inte laglig men bor på landet så de spelar ingen roll ;)

danitza
7/26/14, 12:07 AM
#6

Hur snabbt får en eu moped klass 2 max åka?

Annons:
Evahelene
7/26/14, 1:21 AM
#7

25 km i timmen.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Upp till toppen
Annons: