Annons:
Etikettutrustning
Läst 9043 ggr
[LarssonA]
5/6/16, 3:31 PM

Söker kläder i stor storlek

Jag letar med ljus och lykta efter MC-kläder (dam) i storlek 52/54 (52 nertill och 54 upptill). Helst skinn!

Vet någon vart man kan hitta detta? Har googlat massor men hittar inget alls som verkar passa…  Det finns "hur mycket som helst" för herrar som drar större. men inte damer…

Tips någon?

Annons:
Bogey
5/11/16, 1:58 PM
#1

Skinn i stora storlekar kan vara ett problem men stora damstorlekar, menar du verkligen 52/54 och inte 42/44 eller möjligen 46/48?

Kolla XL-moto som har en hel del för dam och man kan filtrera på storlek men om de verkligen har damstorlekar i 52/54 vet jag inte. XXL och XXXL  (Strl 46 och 48) har de i.a.f.

http://www.xlmoto.se/mc-utrustning/damutrustning/

Välj "MC-Kläder"(hela ställ), MC-Jackor" eller "MC-byxor" och klicka se på den blå knappen märkt "+ visa filter" som finns till vänster för att välja sökning på storlek.

http://www.handelsboden.com har också en hel del kläder men är lite svårare att söka på.

[LarssonA]
5/11/16, 2:33 PM
#2

Självklart menar jag 52/54! Det är exakt så stor jag är!!!

Bogey
5/11/16, 2:57 PM
#3

Ok, så pass.
Ja då är det väl som vanligt kan jag tänka. Man får vara stor som gubbe men inte som dam så det lär nog vara svårt att hitta de damstorlekarna i de vanliga MC-butikerna.

I så fall tror jag du kan prova med att kontakta Jofama i Malung. De som äger tillverkningen av Halvarsson och Lindstrands MC-kläder och höra om de har eller kan anpassa en lämplig modell som du gillar. Det kostar nog lite extra men då finns åtminstone chansen att det kommer att passar som du vill.
De brukar vara väldigt kundorienterade så det är väl värt ett försök i.a.f.

Det lär också finnas både en finsk och en baltisk (Estland tror jag) tillverkare av MC-kläder som syr upp på beställning men jag har inte namnen i huvet just nu. Måste kolla om jag har dem i min länksamling där hemma. Återkommer om jag hittar dem.

[LarssonA]
5/11/16, 3:21 PM
#4

Ja, det är ju så, att vara stor kvinna är inte accepterat nånstans tyvärr! men jag är den jag är och är stolt över den jag är och vad jag åstadkommit!

Tack för hjälpen!

Bogey
5/11/16, 3:22 PM
#5

Hittade den finska firman, fast jag kom ihåg lite fel. De syr in kevlar och fickor för skydd i dina favoritkläder så har du en jacka och ett par byxor som du tycker skulle se bra ut på hojen så kan du göra om dem till skyddande MC-kläder.

https://www.rusteprotection.com/

Det finns för övrigt lite läderfirmor i UK och US där man kan beställa specialgjorda skinnkläder. Amerikanarna är ju rätt storväxta så där borde man kunna hitta en firma som syr upp ett passande ställ. Blir i.o.f.s. lite frakt på det då.

Återkommer om den baltiska firman om jag hittar den.

Bogey
5/11/16, 9:27 PM
#6

Jag hittade inte den baltiska firman jag hade för mig sparat länken till, men Jernbergs i Malung kanske kan vara nått för dig LarssonA. Dessutom är skinn deras specialitet.
http://www.jernbergs.se/?page_id=18

Tydligen gör även SharkSpeed måttbeställda MC-kläder.
http://sharkspeed.se/pCategory-1229-Jackor-mattsydda

Jag har ingen aning vem som är bäst eller billigast så jag kan inte rekommendera dig någon. De enda jag har erfarenhet av är Jofamas kundservice.
Ett spänne gick sönder på min Halvarssonjacka när den var ca 1 år och det tog de som en reklamation och fixade utan någon som helst kostnad för min del.

Annons:
jagga-ewe
5/20/16, 9:11 PM
#7

Just det här med den totala bristen på hojkläder för stora kvinnor är en orsak till att jag dröjde så med mitt hojkort. Det var inte görbart när jag drog stl 52. Som sagt, gubbkläder fanns. Brallor hade gått att lösa, även om de inte var snygga o väldigt gubbiga. Jag hade "fördelen" att ha stor mage mer än stor rumpa. Kan tänka mig att en kvinna med kvinnliga former (dvs bred bak) inte har en chans. Men sen var det ju upptill. Det är tji i helsike att hitta en jacka som räcker till över bröstet om man har nåt att komma med där. Och över höfterna är det inte en chans. Magen fick plats, det är som sagt inte ovanligt med stormagade knuttar.

#1 Att de benämner stl 48 som XXXL är rent förnedrande! 46/48 är en vanlig XL i klädbutiker. 52 är 3XL. I verkligheten, inte i hojvärlden. Men, min MCjacka i stl 44 är märkt XXL. Det bär mig emot att ta på den, jag är stolt att inte behöva XXL längre i vanliga fall. För mig som gick ner 30 kg för att komma i en vanlig M svider det i hjärtat att jackan är märkt med min gamla storlek. Den är dessutom ganska liten för en 44a. :/

Måste erkännas att det här med storleksbristen är likadant i min andra stora hobby ridsporten. Man får inte vara större än 46 om man ska ha ridbrallor till dam. Men på herrsidan fanns det för stormagade utan lår o rumpa. Säkerhetsväst för storbystade är inte heller speciellt lättfunnet.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[LarssonA]
5/24/16, 8:40 AM
#8

#7

Ja, det är så otroligt tråkigt att det är så. Jag har "normala kvinnliga former" med stor rumpa och kraftiga lår, allt är ganska "bra fördelat" över hela mig liksom, men det är hopplöst att hitta såna kläder. Dock har jag nu hittat en kvinna som syr in kevlar och diverse skydd i vanliga jeanskläder och skinnjackor till en "billig" penning. Så jag har beställt där (jag beställde Cordura-kopior).  Bara att ta mått på sig själv och skicka till henne!

Bogey
5/24/16, 9:11 AM
#9

#8 Låter som en person att tipsa om. Länk till nån hemsida eller andra kontaktuppgifter?

[LarssonA]
5/24/16, 10:07 AM
#10
Bogey
5/24/16, 11:22 AM
#11

#10 Duger bra.
Gör damen ett bra jobb till ett bra pris så är det väl värt att sprida vidare.

Upp till toppen
Annons: