Mission Motors - Elektrisk Superbike
När Forrest North, 1998, ledde ett projekt med en soldriven bil på Stanford University så började han drömma om att bygga en elektrisk motorcykel. Sju år senare gick han ihop med flera av dom han jobbat med där när dom startade upp Tesla Motors för att bygga en elektrisk sportbil.
Foto: Mission Motors 2009-09-25
Historia
Edward West var en av dom som Forrest jobbade med. Senare byggde dom industri-robotar tillsammans innan Edward gick vidare för att vidareutbilda sig.
Mason Cabot var en elektrisk guru med tio års erfarenhet från Intel. Forrest träffade honom och fick honom intresserad av motorcyklar och inom ett par månader slutade han köra bil och körde motorcykel istället.
De här tre killarna startade upp sitt kontor i Mason´s garage. Dom kallade sig från början "Hum Cycles".
I juli 2007 köpte dom en Ducati 900 1994 som dom började plocka ur motorn ur för att konvertera den till eldrift. Två månader senare hade dom byggt klart ducatin, den var nu den snabbast gatgodkända, elektriska motorcykeln.
Prototypen visade att dom verkligen kunde bygga. Alla som provkörde var entusiastiska och sa att den inte var som nåt annat dom kört innan.
Forrest, Edward och Mason lyckades bli finansierade och satte snart igång ordentligt. Do mbörjade bygga en andra prototyp, denna gången byggde dom allt från grunden med prestanda som skulle ändra synen på el-motorcyklar totalt.
I februari 2009 var prototypen klar och företaget hade växt en del, nu var man femton personer som arbetade med motorcykeln. Dom la ner det gamla namnet och startade upp företaget under namnet "Mission Motors"
Foto: Mission Motors 2009-09-25
Mission One
Kraft
Mission One är en revolution inom elektriska motorcyklar. Mission Motors avancerade elektriska drivsystem gör att Mission One är den enda elektriska motorcykel som man kan dra upp på bakhjulet i 110km/h med enbart motorns kraft. Mission One har en toppfart på hela 240km/h och man kan köra hela 24 mil på en laddning.
Prestanda
Mission One har ett egenbyggt chassi med stötdämpning byggt för tävlingsnivå vad gäller hantering och prestanda. Årsmodell 2010 kommer med Öhlins inverterad framgaffel, justerbar Öhlins dämpare bak, Brembo fyrkolvs bromsok, Marchesini fälgar och tävlingsdäck.
Kontroll
Mission One skapar en helt ny nivå av förar-kontroll. Den är utrustad med ett komplett datainsamlings-system. Systemet är trådlöst så man kan sitta i depå och kolla upp all information om vad som hänt i real-tid.
Man kan justera trottel-mapp, det elektroniska bromssystemet och skapa flera olika förar-inställningar med sin laptop.
Foto: Mission Motors 2009-09-25
Mission One - Specifikationer
Drivlina
Batteri: Lithium-Ion
Motor: Vätskekyld trefas AC
Vridmoment: 135.5Nm vid 6500rpm
Transmission: En växel, kedjedrift
Chassi
Stötdämpning fram: Öhlins 43mm inverterad gaffel
Stötdämpning bak: Öhlins stötdämpare
Broms fram: Dubbla 310mm skivor, Brembo fyrkolvsok
Broms bak: Elektrisk broms genom motorn
Hjul fram: 3.5" x 17" Marchesini, 120/70ZR17 - tävlingsdäck
Hjul bak: 6.0" x 17" Marchesini, 190/55ZR17 - tävlingsdäck
Prestanda
Toppfart: 240km/h
Räckvidd: 240km
Laddningstid: Under två timmar vid 240 volt
Källa: Mission Motors 2009-09-25
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Ja du, den där såg verkligen ut att komma från framtiden
Helhäftig!
Den är riktigt läcker.
Verkar gå riktigt bra också.
Skickar med ett videoklipp som bevis.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Kul att det kommer miljövänliga fordon, som även kan gå undan
Ja, och den här har ju dessutom slagit världsrekord så den kan nog bli kul.
Kommer nog tyvärr kosta en del men det är ju så det är i början.
Det roliga är att den toppar 240km/h, man kommer 24 mil och detta på bara två timmars laddning.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Helt otroligt!
Ja, visst är det.
Jag gillar designen dessutom, kanske lite för sci-fi men ändå fräck.
Det är kul att dom kommit så otroligt långt med utvecklingen av el-motorer och att dom nu kan bygga race-maskiner som går på el.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Gubben min hade heller ínte hört eller sett denna, så han fann detta intressant också.
Själv blev jag helfascinerad av denna mc. Den var verkligen helfräck att se på