Annons:
Etikettmodellbeskrivningar
Läst 35937 ggr
MattiasNowak
10/18/09, 1:27 PM

Can-Am Spyder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Can-Am Spyder är en trehjulig motorcykel. Den har två hjul fram, ett bak och chassit är i grunden samma som Can-Ams fyrhjulingar. Hjulen fram används för styrning och driften går genom bakhjulet.

Spyder tillverkas av Bombardier Recreational Products (BRP), ett privatägt företag från Quebec, Canada. BRP tillverkar väldigt många produkter bland annat snöskotrar åt Ski-Doo och Lynx, vattenskotrar åt Sea-Doo, Evinrude utombordsmotorer och Can-Am fyrhjulingar.

bild1.JPG
Foto: Wikimedia 2009-10-18

Historia

I december 2006 släpptes dom första spionfotografierna på Spyder.

Den nionde februari 2007 gick BRP ut och lanserade Spyder i media.

I september 2007 rullade den första, färdiga Spyder av produktionsbandet i Valcourt, Quebec.

I oktober köpte Jay Leno den första Spyder som hade chassinummer 001.

bild2.jpg
Foto: Wikimedia 2009-10-18

Funktioner

Spyder är utrustad med antispinn, icke låsbara bromsar (ABS) och stabilitetskontroll. I nästan hela USA är Spyder registrerad som motorcykel.

Under huven fram finns ett bagageutrymme. För mer utrymme att lasta i så kan man köpa till sadelväskor och toppboxar.

Spyder har bromsar bak och fram som styrs med en fotpedal precis som på en bil. Spyder har även riktig backväxel, servostyrning och elektrisk växling som tillval.

bild3.jpg
Foto: Wikimedia 2009-10-18

Modeller

Spyder SM5
Spyder SM5 har ett växlingssystem liknande en vanlig motorcykel. På denna har man en vanlig växelspak på vänstersida som man styr med foten, den har även vanlig koppling med handtag på vänster sida av styret.

Den har backen längst ner, sedan ettan. Ovanför dessa ligger friläge, tvåans, treans, fyrans och femmans växel.

Spyder SE5
Spyder SE5 har en halvautomatisk växellåda. Man växlar upp och ner genom att trycka på en knapp.

bild6.JPG
Foto: Wikimedia 2009-10-18

Specifikationer

Ram: Stålkonstruktion
Stötdämpning Fram: Dubbla A-armar med krängningshämmare. 144mm fjädringsväg.
Stötdämpning Bak: Sving med en stötdämpare. 145mm fjädringsväg.
Hjul Fram: 5 x 14" aluminiumfälgar, 165/65-R14 däck.
Hjul Bak: 7 x 15" aluminiumfälg, 225/50-R15 däck.
Utrustning: Servostyrning (DPS), ABS, Antispinn (TCS) och Stabilitetskontroll (SCS).
Transmission: Femväxlad manuell med back eller Femväxlad elektronisk med back.
Drivlina: Remdrift med kevlarförstärkt rem, 28/79 i slutväxel.
Instrumentering: Dubbla analoga mätare och en digital mätare.
Motor: Rotax 990cc V-Twin, 106hk / 8500rpm, 104Nm / 6250rpm.
Bränsle: Elektronisk insprutning. Bränsletank på 25liter.
Hjulbas: 1727mm
Sitthöjd: 737mm

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
Bizonic
10/18/09, 7:31 PM
#1

Uh, trehjulingar O.o

MattiasNowak
10/18/09, 7:41 PM
#2

Hahaha, ja det är väl inte vad jag vill köra heller.

Däremot tycker jag den är lite fräck men jag håller mig helst också till två hjul. Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Bizonic
10/18/09, 8:03 PM
#3

#2 Mjo, men jag tycker ändå att det skulle se lite dumt ut att komma rullandes på en sån :P

nera
10/19/09, 12:28 AM
#4

Hi hi, den här såg lite ut som en snöscooter, fast på tre hjul Glad

Den var lite häftig ändå ju.

MattiasNowak
10/19/09, 12:46 AM
#5

Jo, chassiets konstruktion är ju i grunden en blandning mellan fyrhjuling och snöskoter. BRP tillverkar ju båda dessa maskiner så säkert därför den ser ut som den gör. Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
10/19/09, 1:05 AM
#6

Jamen då så. Då var det lite självklart med utseendet då Flört

Annons:
MattiasNowak
10/30/09, 11:44 PM
#7

Jupp. Skrattande Jag tycker dom har lyckats bra med utseendet med tanke på att det är en trehjuling.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
10/31/09, 3:19 PM
#8

Skulle vara lite kul att få provköra en sån Glad

MattiasNowak
10/31/09, 3:39 PM
#9

Jo, känna hur den känns. Den kanske är grymt skön att köra, det vet man ju inte innan man testat. Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Upp till toppen
Annons: