Husaberg
Husaberg är en svensk motorcykel tillverkare som uppstod ur spillrorna från Husqvarna då dom 1987 såldes till italienska Cagiva. Motorcyklarna är rena tävlingsmaskiner och kommer redo att tävlas med direkt från fabrik.
Foto: Flickr 2009-09-16
Ursprung
Husaberg grundades 1988 av några tekniker som tidigare arbetat med Husqvarna fram till 1987 då detta företag såldes till italienska Cagiva. Namnet Husaberg kommer från Husabergs udde, som ligger strax söder om Askersund, det var där företaget startades upp. Namnet blev dock inte officiellt förrän man anmälde sig till en enduro-tävling och var tvungen att uppge vilken tillverkare det var på motorcykeln.
Husaberg tillverkades från början i en fabrik i Laxå, trots att det 1995 såldes till österrikiska KTM så fortsatte man tillverkningen i Sverige. År 2003 valde KTM att flytta tillverkningen till Mattighofen, Österrike men motorcyklarna utvecklas fortfarande i Sverige.
Husabergs slogan var från början "Ready to Race", detta tog KTM över som sin slogan och Husaberg fick istället en ny som lyder "4 Stroke Force".
Foto: Flickr 2009-09-16
Modeller
Från början så tillverkade Husaberg cross- och enduromotorcyklar. Nu för tiden är det bara enduro och supermotard som dom tillverkar.
Deras modellbeteckningar är lätta att tyda då de hänvisar till motortyp, typ av motorcykel och storlek på motorn.
Första bokstaven hänvisar till motortyp.
F - Fyrtakts-motor
T - Tvåtakts-motor
Andra bokstaven beskriver vilken typ av motorcykel det är.
C - Motocross
E - Enduro
X - Cross-country
S - Supermotard
Efter detta kommer tre siffror som hänvisar till motorns storlek räknat i kubikcentimeter.
Sist kommer en bokstav till som hänvisar till eventuell extra utrustning.
E - Elektrisk startmotor
C - Tävlingsmodell (utan sidostöd och belysning)
På tidiga modeller fanns även i vissa fall en sista siffra som hänvisade till antalet växlar motorcykeln hade. Det stod då antingen 4 eller 6 då detta var de antal som fanns.
Foto: Flickr 2009-09-16
Kända problem
Husaberg är en renodlad tävlingsmaskin men har trots detta en del kända problem.
Dom var kända för att ha problem med motorerna under åren 1989 - 1997. Detta berodde på att motorerna inte hade någon oljepump till smörjningen utan oljan trycktes med hjälp av vevhustryck och kamkedjan upp till toppen.
Årsmodell 2002 hade problem med att kickaxeln gick av och att startmotorn aldrig fungerade.
Husaberg har väldigt täta serviceintervaller precis som andra tävlingsmaskiner, dom ska ha service var tionde timma och på vissa crossmodeller till och med var femte timma.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Här fanns också mycket smått och gott att läsa
Tack Mattias
Det var så lite så.
Motocross, enduro och supermotard är ju egentligen min typ av motorcyklar då det är vad jag kör. Så det är väl det jag är mest insatt i.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Jo, vi här är ju liksom lite "lagda" åt det hållet vi med så att säga..
Lät lite trist det där med att de hade krångel med startmotorn och kickaxeln på 02:ans modell
Ja, det är ju tyvärr ganska illa.
Och lite illa att motorerna var dåliga under dom första åren.
Det hjälper däremot att serva dom tillräckligt ofta och inte köra för långt på bakhjulet.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Ja det kan vara bra att veta
Tack för ytterligare en bra artikel!
Tom
Släpper in ett par videoklipp här.
Husaberg 2009 - Del 1
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Husaberg 2009 - Del 2
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus