Annons:
Etikettmotorsport
Läst 12412 ggr
MattiasNowak
2009-09-01 13:48

Enduro i Sverige

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Enduro är en motorsport där man kör på banor i svår terräng. Namnet kommer av det engelska ordet endurance, som betyder uthållighet. Enduro är den motorcykelsport som har flest utövare i Sverige, från motionsåkare till yppersta elit.

enduro1.jpg
Foto: Flickr 2009-09-01

Motorcyklar

En enduro-motorcykel är ett fordon som liknar en motocross-motorcykel. Skillnaden är bland annat att en enduro-motorcykel har belysningssystem och mjukare fjädring. Karaktären på motorn är ofta högre bottendrag och lägre toppeffekt. På många typ 2-tävlingar krävs inte belysningssystem varför detta monteras bort av säkerhetsskäl.

Enduroförare använder motorcyklar mellan 125-650cc. En 125cc väger ca 100 kg i torrvikt medan de större motorcyklarna på uppemot 650cc väger ca 120-130 kg. En 125cc tvåtaktare har en max effekt på ca 35-40hk medan de större motorcyklarna har över 50hk.

Man kan redan som barn tävla i enduro vid speciella Guldhjälmstävlingar. För att delta krävs att man har gått licenskurser så man har förvärvat Guldhjälmslicens. Från och med det år man fyller 12 år får man köra 85cc motorcykel i typ 2-tävlingar. Vid 13 års ålder får man börja köra 125cc tvåtakt och 250cc fyrtaktsmotorcyklar i speciella ungdomstävlingar. Vid 15 års ålder får man börja delta i vuxentävlingar som junior.

enduro2.jpg
Foto: Wikimedia 2009-09-01

Tävlingsformer i Sverige

Enduro typ 1
Den traditionella tävlingsformen för enduro i Sverige är Typ 1. Det innebär att de tävlande kör en pilad bana som har transportsträckor på allmänna vägar och specialsträckor i terrängen eller på sämre vägar och stigar.

Svenska mästerskap och den klassiska Novemberkåsan körs som Typ 1. Förutom att ta sig fram snabbt måste de tävlande själva serva och reparera sina motorcyklar under tävlingen. Därför gäller det att köra på ett taktiskt sätt, så att det finns krafter kvar för att ta hand om eventuella mekaniska bekymmer.

enduro3.jpg
Foto: Wikimedia 2009-09-01

Enduro typ 2
Många klubbar har anordnat speciella träningsområden av mer permanent karaktär, där medlemmarna har möjlighet att bedriva träning under ordnade former. Det är på sådana områden som den enklaste typen av tävlingar brukar hållas. Ofta körs de då som klubb- eller motionstävlingar på en ändlös banslinga. Tävlingen avgörs över ett eller flera varv. Denna form av enduro, vars popularitet har ökat otroligt under de senaste tio åren, går under beteckningen Typ 2.

Svensk enduroklassiker

Enduroklassikern inleds med Stångebroslaget i Juli. Därefter körs Ränneslättsloppet i Oktober och slutligen Gotland Grand National i November. Dessa tävlingar är sveriges största och mest kända varvlopp, som tävlingsformen också kallas.

Eftersom varvloppen uteslutande hålls inom avlysta områden, ger de även förare utan registrerade motorcyklar och/eller utan körkort möjlighet att delta. Dessa tre lopp utgör tillsammans en Svensk Enduroklassiker. För att få räkna fullföljd klassiker skall man under samma år starta, och gå i mål, i dessa tre lopp.

Från startåret 1996 till 2008 har 2560 förare klarat av minst 1 klassiker från 278 klubbar. Sju förare har, 2008, genomfört klassikern 13 år i följd.

enduro4.jpg
Foto: Flickr 2009-09-01

Riksmästerskap
Riksmästerskapet i enduro för veteraner, veteran-RM, infördes år 2001 med åldersgräns för deltagarna på 35 år eller äldre. Nu höjs gränsen till att gälla förare 40 år eller äldre. Tävlingarna körs tillsammans med enduro-SM på en något kortare bana. Här deltar många förare som tidigare tävlade i SM men nu inte har gnista och tid till så mycket träning.

Länkar till ovanstående tävlingar:
* Gotland Grand National
* Novemberkåsan
* Ränneslättsloppet
* Stångebroslaget

Källa: Wikipedia 2009-09-01

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
MattiasNowak
2009-09-01 13:59
#1

Lägger in lite videoklipp från de olika tävlingarna.

Först ut, Novemberkåsan.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

MattiasNowak
2009-09-01 14:01
#2

Gotland Grand National 2008.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

MattiasNowak
2009-09-01 14:02
#3

Stångebroslaget 2009.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

MattiasNowak
2009-09-01 14:03
#4

Och sist men inte minst, Ränneslätt 2008.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
2009-09-01 18:54
#5

Måste säga att jag beundrar verkligen alla som har ork och åker enduro. Vilken entusiasm och uthållighet de måste ha. Och inte får man vara rädd för att bli lerig och skitig heller Flört

MattiasNowak
2009-09-02 22:54
#6

Hehehe, nä rädd för att bli lerig får man inte vara.

Men det är bara skoj att bli lite lerig. Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
nera
2009-09-02 23:18
#7

Det ser oerhört slitsamt ut att köra ner sig så i dyn/lervällingen. Cykeln bara begravs och försvinner Foten i munnen

MattiasNowak
2009-09-02 23:27
#8

Japp, jag har lyckats begrava en av mina crossar totalt.

Jag och ett par kompisar var ute och körde och kom fram till ett skogsmaskinspår, jag körde först så jag satsade och hoppade ut i det för att se om jag kom igenom.

Det gjorde jag inte! Tungan ute

Det enda som syntes av crossen var bakskärmen, tanklocket och styret. Jag hoppade av och lyckades lyfta upp den ur hålet och den var fortfarande igång när jag fick upp den. Glad

Jag fegar sällan ur när det gäller lera, livet är en utmaning. Flört

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
2009-09-02 23:50
#9

Hi hi, det skulle jag vilja sett du = )Glad

men helt otroligt att den inte geggade igen av leran då?Förvånad

Vilken evighetsmaskin du har..Flört

MattiasNowak
2009-09-03 01:04
#10

Ja, vissa maskiner bara går och går. Glad

Jag hade tur och fick upp den snabbt nog antar jag.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Upp till toppen
Annons: