Annons:
Etikettmärkespresentationer
Läst 10414 ggr
MattiasNowak
2009-09-01 01:36

Victory

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Victory har sin verksamhet baserad i Minnesota, USA. Dom började producera motorcyklar 1998. Företaget är ett dotterbolag till Polaris Industries. Victorys motorcyklar är byggda för att konkurrera med Harley Davidson. Deras första modell, V92C, började säljas 1998.

vc4.jpg
Foto: Flickr 2009-08-31

Bakgrund

Polaris Industries som har en försäljning på ungefär 1.8 miljarder dollar varje år var en av dom första tillverkarna av snöskotrar. Dom tillverkade fyrhjulingar och fram till väldigt nyligen även vattenskotrar. Dom ville utöka sin försäljning och tittade då på vad som sålde och såg att HD och liknande motorcyklar sålde bra.

Man startade då upp dotterbolaget Victory för att börja tillverka motorcyklar som liknade HD istället för de racing-inspirerade motorcyklar som finns överallt.

vc3.jpg
Foto: Flickr 2009-08-31

Modeller

V92C
Den första modellen hette V92C, den hade sin debut 1997 och man började producera den 1998 men officiellt så var första året 1999. Motorn som var på 1500cc var den största på marknaden just då och det satte igång många andra tillverkare. Alla komponenter tillverkades i Minnesota förutom bromsarna som kom från Brembo och det elektroniska insprutnings-systemet som tillverkades i England.

Denna modell hade fem växlar jämfört med dom senare som fick sex växlar. Motorn hade dubbla överliggande kamaxlar, hydrauliska lyftare och elektronisk insprutning.

1999 kostade V92C ungefär 90,000 kronor, lite lägre än HD men en del mer än de japanska motorcyklar som fanns på marknaden. V92C hade ett övertag gentemot Titan, Indian och Excelsior-Henderson, det övertaget var Polaris som dom var dotterbolag till. Polaris hade bra ekonomi och lång erfarenhet av att tillverka motorfordon.

Tyvärr hade många av 1999 och 2000 års modeller problem med växellådan. Polaris visste om det och ordnade detta till 2001.

vc2.jpg
Foto: Flickr 2009-08-31

V92SC SportCruiser
Den här modellen fanns under 2000 och 2001. V92SC hade högre markfrigång som var justerbar genom att flytta stötdämparen i ramen. Tyvärr sålde den dåligt och produktionen lades ner. Man kan dock fortfarande hitta begagnade på eBay.

V92TC Touring Cruiser
Från 2002 till 2006 producerade man V92TC, på den hade man monterat en längre sving bak, bytt design på sitsen och man använde en ny motor kallad Freedom. Motorn hade fortfarande 1500cc men man hade plockat ur lite mer effekt och vridmoment. Det fanns även en sats att köpa till den som gjorde att man fick 1600cc istället och ett annat avgassystem.

Vegas
2003 introducerades en ny modell, Vegas. En mer attraktiv motorcykel jämfört med dom tidigare. Idéerna till utseendet kom från Arlen och Cory Ness, välkända inom custom-byggen. Man behöll Freedom-motorn men allt annat var nytt. 2006 kom den här modellen med sex växlar.

Kingpin
Efter succén med Vegas så släppte Victory sin modell Kingpin 2004. Man hade bytt ut hela stötdämpar-systemet för att bli skönare vid körning. Precis som Vegas så fick även Kingpin sex växlar 2006.

vc5.jpg
Foto: Flickr 2009-08-31

Hammer
2005 introducerades en ny modell igen, Hammer. Den var uppbyggs på Vegas men var byggd för att klara av det bredaste däcket som fanns på marknaden just då, Dunlop 250mm på 18 tums fälg. Hammer hade en motor på 1600cc och sex växlar.

Ness Signature Series
De kända motorcykel-byggarna Arlen och Cory Ness var framme igen och under 2003 byggde de en motorcykel i begränsad utgåva. Den var baserad på Vegas och på den satt mängder av delar från Ness. Lacken var unik och deras signaturer stod på sidokåporna. 2005 byggdes även Kingpin om i den här serien.

Vision
2007 släpptes Vision, en touring. Den kom i två utföranden, Street som har kåpor och sadelväskor och Tour som inte hade kåpor. Vision har låg sitthöjd och mycket elektroniska extratillbehör.

Källa: Wikipedia 2009-08-31

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
sissie
2009-09-01 09:45
#1

Riktigt snygg båge!

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

MattiasNowak
2009-09-01 11:32
#2

Jo, dom är riktigt läckra. Glad

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
2009-09-01 18:28
#3

Ja jag tycker också denna var helskön att se på. Undra hur den känns att åka på? *Nyfiken*

Upp till toppen
Annons: