Honda GoldWing
Honda Goldwing, eller Guldvingen som vi säger på svenska, är en bekväm Touringhoj med många finesser och tillbehör som kan vara av intresse om man vill ut och åka långt på vägarna. Man sitter även bekvämt som passagerare på den och den finns även med både sidovagn och släpvagn. Detta är motorcyklarnas ”Rolls Royce” - och den kallas även för ”King of the Road”
GoldWing är Hondas största touringmodell. Den är både bekväm och lyxig. Dynorna är skålade för både förare och passagerare och A2- modellen har till och med eluppvärmda handtag och dynor.
Den har heltäckande kåpa med reglerbart kåpglas i höjdled. Även stora rejäla packväskor och centrallås. I toppboxen som hör till, finns även belyst sminkspegel…
Guldvingen har även en backväxel (dock elektrisk). Stereon kan man förbereda för intercom, om det inte redan är med från början.
Några andra detaljer finns också med. Bland annat ett varmlufts och friskluftsspjäll, där man kan reglera bekvämligheten efter väder och vind vid körning. Även dämparna är justerbara under färd.
Guldvingen har ABS bromsar och kan även utrustas med airbag för den som är intresserad.
De första HondaGL1000 GoldWing (bilden ovan) blev starten för Honda som tillverkare av touringmotorcyklar. Motorn är en vattenkyld fyrcylindrig boxermotor med kardandrift. Och den tillverkades från 1975 till slutet av 70-talet.
GoldWing har utvecklats från 1000cc till dagens 1800 som hör till det allra lyxigaste och därtill säkraste och mest bekvämaste man kan hitta på två hjul. Det är en av anledningarna till att många väljer just Guldvingen som långfärdsmotorcykel.
Idag har motorcykeln blivit större och har därmed fått större motor. Honda GoldWing har idag en motor på 1832cc och har sex cylindrar. Från år 2010 kommer den att tillverkas i Japan. Tidigare tillverkades den i USA.
Lägger med en länk till senaste modellen av Guldvinge GL1800A2.
Något liknande såg jag idag. En äldre dam så körde en trehjulig Golden.
Den såg ut ungefär så här: honda gold wing
fast ljusgrön
Nystartad sajt om jänkare! Wrooom!
Jag kan i a f instämma i att guldvingen är enormt bekväm att åka på. Jag och gubben provkörde en sådan vid ett tillfälle här på en lokal MC firma. Och den var verkligen maffig att ta sig fram på! Det var som att sitta i en soffa därbak..
Men tappar man då inte lite av mc-känslan? Jag har aldrig åkt på en golden.
Nystartad sajt om jänkare! Wrooom!
# 4 Jo, där har du en poäng. Men ska man åka vääääldigt långt på MC, så är nog inte en guldvinge helt fel
Jag håller med, jag tror nog inte man kan åka så mycket bekvämare än man gör på en Goldwing. Så vid långfärd är den nog ultimat.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Fast varför ska man inte ha det bekvämt när man åker hoj? Det är ju ingen höjdare att skumpa fram på något obekvämt.
Och vill man åka i offroad så lär man ju ta en annan hoj till det. Då är nog inte en golden så rolig att åka på hur bekväm den än är.
Nystartad sajt om jänkare! Wrooom!
Så sant, så sant sissie
#7 Nej, det är sant men till långfärd som sagt så är den nog helt perfekt.
Eftersom jag är offroad-människa så håller jag mig till min KTM i skogen. Om jag däremot skulle åka på en resa typ till Norge igen så hade jag nog kunnat tänka mig en Goldwing bara för att kunna åka skönt.
Sen skulle nog min rygg må bättre på en Goldwing än på en sporthoj eller supermotard.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus