Annons:
Etikettmotorsport
Läst 28222 ggr
MattiasNowak
2009-08-18 13:12

Motocrossens Historia

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här artikeln beskriver tävlingsgrenen motocross och framför allt historia om hur den kom till att bli vad den är idag. Den beskriver även lite av dom nya grenar som tillkommit i modern tid.

Hur motocrossen kom till.

Det vi idag kallar motocross kan spåras tillbaka till tidigt 1900-tal i norra Storbritannien. Då hette det inte motocross utan var känt som "Scramble". 1924 hölls den första kända tävlingen i Camberley, Surrey. Under 1930-talet växte den här sporten fram, speciellt i Storbritannien där det hade börjat startas upp team. AJS, BSA, Matchless, Norton och Rudge är tillverkare som hade team som körde. Det var egentligen då den riktiga motocrossen föddes.

Den tidens crossar skiljde sig väldigt mycket från dagens eftersom dom i grunden var modifierade landsvägsmaskiner. Efter hand kom en hel del förbättringar så som förstärkt ram men det var inte förrän under 1950-talet som stötdämpning bak monterades, detta var långt innan det var standard på de flesta motorcyklar för landsväg. Efter andra världskriget dominerades marknaden av BSA som vid den tiden var den största tillverkaren av motorcyklar.

Triumph_Scrambler.jpgKälla: Wikipedia 2009-08-18

Europa och världen

Den första stora tävlingen som kördes var Europeiska mästerskapet 1952 som då kördes med motorcyklar som hade en fyrtakts motor på 500cc. 1957 kördes det första världsmästerskapet. Tvåtaktsmotorn introducerades inom sporten 1962 då man utökade tävlingarna med en klass för lite mindre maskiner med motorer på 250cc. Med detta kom även ett par nya tillverkare med i sporten. Några av dessa var svenska Husqvarna, spanska Bultaco, tjeckoslovakiska CZ och engelska Greeves. De äldre fyrtaktarna som var mycket tyngre blev i princip helt ersatta av denna nya lätta typ av motocross vilket medförde att framför allt förare från Sverige och Belgien började dominera sporten.

I slutet av 1960-talet började japanska tillverkare bygga motorcyklar som skulle tävlas i denna gren. Suzuki vann 1970 en mästerskapstitel med en 250cc cross. 1975 kom en ännu lättare klass med 125cc tvåtakts motorer. Under den här perioden ökade även intresset i USA väldigt mycket för den här sporten, de europeiska förarna dominerade fortfarande tävlingarna men i början av 1980-talet började även amerikanerna vinna en del tävlingar.

RickyCarmichaelMay2007.jpg
Källa: Wikipedia 2009-08-18

Senare utveckling

I början av 1980-talet kom en enorm utveckling av dessa maskiner. Det gamla systemet med dubbla stötdämpare bak ersattes av ett nyare system där stötdämparen var mittmonterad. Motorerna fick vätskebaserat kylsystem istället för den gamla kylningen med stora kylflänsar runt cylinder och topplock.

Under 1990-talet började man i USA diskutera miljölagstiftningar gällande bland annat motocross, detta innebar bland annat att man började vidareutveckla den mer miljövänliga fyrtaktsmotorn. Runt millennieskiftet hade alla stora tillverkare börjat tillverka crossar med fyrtaktsmotor. Efter detta började europeiska tillverkare vinna tävlingar igen. Husqvarna, Husaberg och KTM var de mest framgångsrika tillverkarna i Europa.

Supermoto.jpg
Källa: Wikipedia 2009-08-18

På senare tid har det tillkommit ett antal grenar inom motocross. Freestyle motocross är en av dessa grenar där förare får poäng baserade på sina hopp och de "stunts" de utför i luften. Retroklassen med motorcyklar tillverkade innan 1975 har dykt upp. En annan gren som blivit väldigt dominerande är Supermotard där man tar en crossmotorcykel och monterar däck tillverkade för asfalt, med denna kombination kör man på en slätare bana med blandade sektioner asfalt och grus.

Källa: Engelska Wikipedia 2009-08-18

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
nera
2009-08-19 23:04
#2

Hittade en länk till olika motorcrossklubbar som kanske kan vara av värde

Motorcross klubbar runt om i landet

MattiasNowak
2009-08-19 23:52
#3

Det är ju aldrig fel att ha. Kanske till och med ska lägga upp den bland länkarna.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
2009-08-19 23:59
#4

# 3 Ja! Det vore väl en bra idé ja. Glad

Gör du det, eller ska jag?

leo-
2009-08-20 00:03
#5

har ni att göra hela natten SkrattandeSkrattande

om ni inte bara lägger in huvudlänken

MattiasNowak
2009-08-20 00:06
#6

#5 Hahaha, helt sant. Tungan ute

Tror nog vi nöjer oss med huvudlänken.

#4 Du kan väl lägga in den om du vill, funkar helt ok för mig. Det var ändå du som hittade den. Flört

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
nera
2009-08-20 00:16
#7

Jodå leo, det får nog räcka med huvudlänken enbart. Glad

Förresten, kanske är lika bra leo att du lägger in den så det blir riktigt? Jag har ju en viss förmåga att röra till saker och ting ibland…He-he. Jag vet inte riktigt var jag ska stoppa in den, så den hamnar rätt förresten?

Men bara om du vill förstås. Annars gör jag det imorrn. Nu ska jag göra kväller.

MattiasNowak
2009-08-20 00:19
#8

Hehe, inte alltid lätt att hitta rätt område. Tungan ute

Men det kanske du ordnar då Leo, kanske får lägga till en till kategori om inte länken passar nånstans?

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

leo-
2009-08-20 01:08
#9

klart

MattiasNowak
2009-08-20 01:10
#10

Suveränt. Glad

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
2009-08-20 12:31
#11

Tack tack leo Kyss

Upp till toppen
Annons: