Annons:
Etikettmärkespresentationer
Läst 12003 ggr
leo-
8/4/09, 11:10 PM

Honda

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyvärr en kort historia om hur en bilmekaniker skapade ett imperium.

Soichiro Honda började sin bana som bilmekaniker i 20års ålder när han trimmade och tävlade med bilar. Som självlärd ingenjör jobbade han med en kolvdesign som han hoppades få sälja till Toyota.

Dom ville inte ha den första designen så Honda fortsatte för att hitta den perfekta designen. Han började t o m i skolan igen och pantsatte sin frus juveler och lyckades till slut att sälja designen.

Då byggdes en fabrik för att tillverka kolven som senare rasade i samband med en jordbävning .

På grund av andra världskrigets brist på bränsle kunde Honda inte använda sin bil och fick en ide om att sätta en liten motor i en cykelram.

Då skapade han Honda Technical Reserch institute för att framställa små 2 cylindriga motorer.

Han vädjade till cykelaffärer över hela Japan att hjälpa till att få landet på fötter och lyckades få tillräckligt med kapital för att tillverka den första motocykeln. En honda Cub

2004supercub.jpg

Detta var början till Honda Motor Company som blev världens största motorcykeltillverkare 1963.

Vidare under 60-talet när Honda fortfarande var en liten tillverkare började dom exportera till USA.

En av anledningarna till succe´n sägs vara deras anpassningsbarhet.

Deras export till Usa var i början baserad på scooters runt 300 kubik och det kom sig av att dom märkte att deras egna scooters som dom körde runt på en bas i San Fransisco väckte uppmärksamhet hos andra och därmed var Super Cuben född.

Deras sätt att ta sig in på USA marknaden har används på affärsskolor i hela världen.

Vad jag har hört så säljs Honda Cub fortfarande i stort sett oförändrad 

Källa text och bilder:Engelskspråkiga vikpedia 2009-08-04

http://en.wikipedia.org/wiki/Honda

Tyvärr lite kort men det fyller vi på med lite bilder på enligt mig speciella maskiner

800px-Honda_CB_750_k1.jpg

Honda CB750 som fick den Engelska mc-industrin att falla

Gl-left.jpg

GL1000 grundmodellen till Gold Wing

800px-Honda_GL1500SE_1999.jpg

GL 1500 1999 års modell en utveckling av den ovanför

800px-Transalp_650_DSC00415.JPG

Och en sista för att göra medarbetarna glada

Annons:
nera
8/5/09, 12:11 AM
#1

Du är för snäll du leo. Glad KyssFlört

Intressant historia. Detta hade jag ingen aning om.

Det är tydligen bra samlarvärde på deras första 750. Allra helst den med sandgjutet motorblock.

( Info från gubben min)

leo-
8/5/09, 12:45 AM
#2

Ja dom blir bara dyrare och dyrare i originalskick

Har själv haft en 500 four och det var den tråkigaste motorcykeln jag ägt.

Inte pga att den var dålig utan tvärtom Obestämd som en Volvo den gick alltid bra ,var nästan helt vibrationsfri, skramlade inte och samma har jag hört om 750:n

Det är annat med min nuvarande Glad den är nästan levande känns det som ibland

nera
8/5/09, 12:55 AM
#3

Gubben min har ju även en gammal Honda XL 600 som också är en off road maskin. Den är det kanske är en blivande klasskier?

Han säger att den börjar lida av "engelska sjukan". Den börjar läcka olja.Obestämd

leo-
8/5/09, 1:00 AM
#4

En Engelsk maskin läcker inte den markerar revirSkrattande

Faktist så läcker inte min mer än ett ställe som den ska läcka på och det är ett hål som smörjer kedjan automatiskt som kan släppa nån droppe ibland. Och det är bara lite inkontinens Glad

XL600 skulle jag kunna tänka mig att ha. På en sån cykel så är det inte så farligt om det droppar lite om den har gått lite och lite på sidan av vägen

nera
8/5/09, 1:03 AM
#5

Så sant , så sant

nera
8/5/09, 1:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Måste ju få visa en fin bild från Gotland. Gubben kör sin Trans Alp på en "rauk"-sträcka…Flört hi-hi..

Annons:
nera
8/5/09, 1:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Mera  Trans Alp  - i a f våran..

leo-
8/5/09, 1:58 AM
#8

Fina bilder

Det är synd att jag inte har råd och prioriterar bort sådana turer just nuSkrikandes

nera
8/5/09, 2:02 AM
#9

Tack leo Glad

Men du, det kanske kommer en dag då du kan göra dessa igen.

Kan trösta dig med att jag själv var inte heller med på denna turen till Gotland  som jag lagt in kort på. Han var iväg med en kompis. Jag var hemma med grabben jag.

sissie
8/12/09, 8:49 PM
#10

#2 Hörru Leo! Hur kan du tycka att 500 four är tråkig? Har du försökt köra den när det regnar? Det är en utmaning det!Skrikandes

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

leo-
8/12/09, 8:55 PM
#11

Jodå min funkade fint även i regn

Den enda gången den inte var värd nånting var när jag hade stannat på en mack och tankat och skulle kicka igång den (gillar inte startmotorer) och lyckades komma åt brytaren på handtaget. Jag kickade som en idiot och svetten rann så jag gick in och köpte mig en läsk.

Drack upp denna och råkade kasta en blick på handtaget och brytaren som var avstängd, slog på den och kickade en gång sen körde jag iväg Skrikandes

Går din dåligt i regn?

motorn eller på vägen ?

sissie
8/12/09, 9:01 PM
#12

Den är inte förtjust i regnväder. Duggregn och lite regn går bra men så fort det regnar lite mera så går den bara på två burkar.

Tankens form gör att när vattnet rinner av tanken så landar det snyggt och prydligt runt tändstift och tändkablarna på de yttre cylindrarna. Kortis med andra ord. Så man får hålla igång motorn på lite varv så att vattnet förångas, när man står vid rödljus.

Jag gillar inte heller att vara ute och rulla i regn så min 500-ring passar mig rätt bra! Skrikandes

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

leo-
8/12/09, 9:30 PM
#13

Då får du skaffa två drinkparasoller i glada färger och sätta ovanför stiften SkrattandeCool

Annons:
sissie
8/12/09, 9:31 PM
#14

Bra idé! Skrikandes

Eller så skippar jag att åka den dan.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

MattiasNowak
8/12/09, 9:32 PM
#15

Tänk så lite man vet om en tillverkare egentligen. Förvånad

Bra skriven artikel.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
8/14/09, 10:40 PM
#16

Vad säg om denna skönhet? Skrattande

Honda CB400

*vill ha*…Tungan ute

leo-
8/14/09, 10:44 PM
#17

Helt ärligt

ta bort kåpan (allergisk mot plast ) så hade den nog varit ok men lite för liten i kubik för mig

kan nog vara en trevlig förstacykel

nera
8/14/09, 10:47 PM
#18

Men ack så lagom åt mig. SkrattandeFlört

leo-
8/14/09, 10:49 PM
#19

Den kan säkert vara trevlig med kåpan oxå

liknar Yamaha XJ600

nera
8/14/09, 10:53 PM
#20

Jo, de påminner nog om varann

Annons:
nera
8/14/09, 11:04 PM
#21

Denna är min gubbe sugen på… BMW 1200 GS

leo-
8/14/09, 11:10 PM
#22

Ska ni jorden runt eller Skrattande

Jag vet inte nåt speciellt om den mer än att det var boxern och att dom har rykte om sig att vara riktiga milslukare

leo-
8/14/09, 11:14 PM
#23

förklaring

på en boxer motor ligger cylindrarna ner ofta en eller två på varje sida och jobbar mot en axel mitt i motorn som går längs med motorcykeln

din gubbe kan säkert förklara bättre

sissie
8/14/09, 11:53 PM
#24

Den skulle kunna vara något för mig.

En sådan här var den första hojen som jag blev förstjust i.

Honda CM 400 Custom

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

nera
8/15/09, 12:02 AM
#25

# 22 Den står parkerad vid drömmarnas horisont så länge..Flört

# 23 Ang boxermotorn så förklarade du bra nog.

leo-
8/15/09, 12:02 AM
#26

Det var den serien jag tänkte på först när jag såg cb400

men som alla så har den utvecklats

nera
8/15/09, 12:05 AM
#27

Tror nog denna cykel passar våran ekonomi lite bättre.

Honda 750 XLV (föregångaren till negertwinnen)

Annons:
leo-
8/15/09, 12:08 AM
#28

Dom är iallafall utprovade och har den gått här i sverige så har dom oftast gått landsväg

bara att hitta en fin

även om jag tycker som din gubbe oxå gör att BMW:n är nog bättre om ni åker långt

Det är liksom deras gren

leo-
8/15/09, 12:13 AM
#29

tänkte på det om BMWn är det inte den som har den roliga fjädringen fram med en extra länkarm ?

nera
8/15/09, 12:15 AM
#30

Ja, det stämmer. Den gör att den inte niger vid inbromsningen

(Säger gubben min)Flört

leo-
8/15/09, 12:27 AM
#31

nu blir det tekniskt

och att den ofjädrade vikten blir mindre mao bättre väghållning

Skola

ofjädrad vikt är det som inte rör sig när fjädringen trycks ihop typ hjul och bromsar. är den vikten hög så krävs det mer kraft att få den att lyfta från vägen och mer kraft att få den att fjädra ner igen

innebär att om hjulet lyfter så lyfter det högre och så tar det längre tid för det att komma ner igen

lättare hjul lyfter inte så högt och är lättare att trycka ner igen för fjädringen så det blir en snabbare reaktion om man kör på en kant t e x vilket innebär att däcket har fäste längre tid än ett tungt hjul =bättre väghållning

nera
9/5/09, 12:30 AM
#32

Lägger med en länk till bild jag hittade på Honda CBR600RR

Honda CBR600RR

Denna var lite snygg tyckte jag Tungan ute

MattiasNowak
9/5/09, 12:32 AM
#33

Riktigt snygg är den. Glad

Finns väldigt många snygga motorcyklar, svårt att veta vad man vill ha. Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
9/5/09, 12:33 AM
#34

Javisst finns det många snygga hojar..uj uj uj….Man kan inte välja alls ibland..Tungan ute

Annons:
nera
9/5/09, 12:38 AM
#35

Men jisses..Nu har jag då fastnat i bilder på länken du angav Mattias…Flört

Kolla in denna. Fräck va?

Honda Evo6

MattiasNowak
9/5/09, 12:41 AM
#36

Otroligt mäktig. En racemaskin med en Goldwing motor på. Glad

Ja, det finns mycket bilder att kolla på. Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
9/5/09, 12:42 AM
#37

Den här var ju inte heller helt fel Honda600F Glad

nera
9/16/09, 11:36 PM
#38

Lägger in en länk med bilder på Honda Dominator Skrattande

MattiasNowak
9/16/09, 11:38 PM
#39

Alltid trevligt med lite bilder. Glad

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
9/16/09, 11:41 PM
#40

Minns att gubben min var sugen på en Dominator innan han köpte Trans Alpen

sissie
9/16/09, 11:47 PM
#41

En sådan här körde jag upp på när jag tog lappen. Den var lite lustig att köra då arslet åkte upp när man drog iväg.Flört Kardandriven var den visst.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
nera
9/16/09, 11:50 PM
#42

Vi provåkte en Dominator som vi lånade av gubbens kompis för länge sedan och det jag minns av den det var att det var inget skönt att sitta bakpå! Sadeln var för hård - och tunn dessutom..Obestämd

nera
10/8/09, 7:56 PM
#43

Det stod också om Hondas nya VFR1200F`10 i senaste MC Folket

VFR1200F

Upp till toppen
Annons: