Honda
Tyvärr en kort historia om hur en bilmekaniker skapade ett imperium.
Soichiro Honda började sin bana som bilmekaniker i 20års ålder när han trimmade och tävlade med bilar. Som självlärd ingenjör jobbade han med en kolvdesign som han hoppades få sälja till Toyota.
Dom ville inte ha den första designen så Honda fortsatte för att hitta den perfekta designen. Han började t o m i skolan igen och pantsatte sin frus juveler och lyckades till slut att sälja designen.
Då byggdes en fabrik för att tillverka kolven som senare rasade i samband med en jordbävning .
På grund av andra världskrigets brist på bränsle kunde Honda inte använda sin bil och fick en ide om att sätta en liten motor i en cykelram.
Då skapade han Honda Technical Reserch institute för att framställa små 2 cylindriga motorer.
Han vädjade till cykelaffärer över hela Japan att hjälpa till att få landet på fötter och lyckades få tillräckligt med kapital för att tillverka den första motocykeln. En honda Cub
Detta var början till Honda Motor Company som blev världens största motorcykeltillverkare 1963.
Vidare under 60-talet när Honda fortfarande var en liten tillverkare började dom exportera till USA.
En av anledningarna till succe´n sägs vara deras anpassningsbarhet.
Deras export till Usa var i början baserad på scooters runt 300 kubik och det kom sig av att dom märkte att deras egna scooters som dom körde runt på en bas i San Fransisco väckte uppmärksamhet hos andra och därmed var Super Cuben född.
Deras sätt att ta sig in på USA marknaden har används på affärsskolor i hela världen.
Vad jag har hört så säljs Honda Cub fortfarande i stort sett oförändrad
Källa text och bilder:Engelskspråkiga vikpedia 2009-08-04
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda
Tyvärr lite kort men det fyller vi på med lite bilder på enligt mig speciella maskiner
Honda CB750 som fick den Engelska mc-industrin att falla
GL1000 grundmodellen till Gold Wing
GL 1500 1999 års modell en utveckling av den ovanför
Och en sista för att göra medarbetarna glada
Du är för snäll du leo.
Intressant historia. Detta hade jag ingen aning om.
Det är tydligen bra samlarvärde på deras första 750. Allra helst den med sandgjutet motorblock.
( Info från gubben min)
Ja dom blir bara dyrare och dyrare i originalskick
Har själv haft en 500 four och det var den tråkigaste motorcykeln jag ägt.
Inte pga att den var dålig utan tvärtom som en Volvo den gick alltid bra ,var nästan helt vibrationsfri, skramlade inte och samma har jag hört om 750:n
Det är annat med min nuvarande den är nästan levande känns det som ibland
Gubben min har ju även en gammal Honda XL 600 som också är en off road maskin. Den är det kanske är en blivande klasskier?
Han säger att den börjar lida av "engelska sjukan". Den börjar läcka olja.
En Engelsk maskin läcker inte den markerar revir
Faktist så läcker inte min mer än ett ställe som den ska läcka på och det är ett hål som smörjer kedjan automatiskt som kan släppa nån droppe ibland. Och det är bara lite inkontinens
XL600 skulle jag kunna tänka mig att ha. På en sån cykel så är det inte så farligt om det droppar lite om den har gått lite och lite på sidan av vägen
Så sant , så sant
Fina bilder
Det är synd att jag inte har råd och prioriterar bort sådana turer just nu
Tack leo
Men du, det kanske kommer en dag då du kan göra dessa igen.
Kan trösta dig med att jag själv var inte heller med på denna turen till Gotland som jag lagt in kort på. Han var iväg med en kompis. Jag var hemma med grabben jag.
#2 Hörru Leo! Hur kan du tycka att 500 four är tråkig? Har du försökt köra den när det regnar? Det är en utmaning det!
Nystartad sajt om jänkare! Wrooom!
Jodå min funkade fint även i regn
Den enda gången den inte var värd nånting var när jag hade stannat på en mack och tankat och skulle kicka igång den (gillar inte startmotorer) och lyckades komma åt brytaren på handtaget. Jag kickade som en idiot och svetten rann så jag gick in och köpte mig en läsk.
Drack upp denna och råkade kasta en blick på handtaget och brytaren som var avstängd, slog på den och kickade en gång sen körde jag iväg
Går din dåligt i regn?
motorn eller på vägen ?
Den är inte förtjust i regnväder. Duggregn och lite regn går bra men så fort det regnar lite mera så går den bara på två burkar.
Tankens form gör att när vattnet rinner av tanken så landar det snyggt och prydligt runt tändstift och tändkablarna på de yttre cylindrarna. Kortis med andra ord. Så man får hålla igång motorn på lite varv så att vattnet förångas, när man står vid rödljus.
Jag gillar inte heller att vara ute och rulla i regn så min 500-ring passar mig rätt bra!
Nystartad sajt om jänkare! Wrooom!
Då får du skaffa två drinkparasoller i glada färger och sätta ovanför stiften
Bra idé!
Eller så skippar jag att åka den dan.
Nystartad sajt om jänkare! Wrooom!
Tänk så lite man vet om en tillverkare egentligen.
Bra skriven artikel.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Helt ärligt
ta bort kåpan (allergisk mot plast ) så hade den nog varit ok men lite för liten i kubik för mig
kan nog vara en trevlig förstacykel
Men ack så lagom åt mig.
Den kan säkert vara trevlig med kåpan oxå
liknar Yamaha XJ600
Jo, de påminner nog om varann
Denna är min gubbe sugen på… BMW 1200 GS
Ska ni jorden runt eller
Jag vet inte nåt speciellt om den mer än att det var boxern och att dom har rykte om sig att vara riktiga milslukare
förklaring
på en boxer motor ligger cylindrarna ner ofta en eller två på varje sida och jobbar mot en axel mitt i motorn som går längs med motorcykeln
din gubbe kan säkert förklara bättre
Den skulle kunna vara något för mig.
En sådan här var den första hojen som jag blev förstjust i.
Nystartad sajt om jänkare! Wrooom!
# 22 Den står parkerad vid drömmarnas horisont så länge..
# 23 Ang boxermotorn så förklarade du bra nog.
Det var den serien jag tänkte på först när jag såg cb400
men som alla så har den utvecklats
Tror nog denna cykel passar våran ekonomi lite bättre.
Honda 750 XLV (föregångaren till negertwinnen)
Dom är iallafall utprovade och har den gått här i sverige så har dom oftast gått landsväg
bara att hitta en fin
även om jag tycker som din gubbe oxå gör att BMW:n är nog bättre om ni åker långt
Det är liksom deras gren
tänkte på det om BMWn är det inte den som har den roliga fjädringen fram med en extra länkarm ?
Ja, det stämmer. Den gör att den inte niger vid inbromsningen
(Säger gubben min)
nu blir det tekniskt
och att den ofjädrade vikten blir mindre mao bättre väghållning
Skola
ofjädrad vikt är det som inte rör sig när fjädringen trycks ihop typ hjul och bromsar. är den vikten hög så krävs det mer kraft att få den att lyfta från vägen och mer kraft att få den att fjädra ner igen
innebär att om hjulet lyfter så lyfter det högre och så tar det längre tid för det att komma ner igen
lättare hjul lyfter inte så högt och är lättare att trycka ner igen för fjädringen så det blir en snabbare reaktion om man kör på en kant t e x vilket innebär att däcket har fäste längre tid än ett tungt hjul =bättre väghållning
Lägger med en länk till bild jag hittade på Honda CBR600RR
Denna var lite snygg tyckte jag
Riktigt snygg är den.
Finns väldigt många snygga motorcyklar, svårt att veta vad man vill ha.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Javisst finns det många snygga hojar..uj uj uj….Man kan inte välja alls ibland..
Men jisses..Nu har jag då fastnat i bilder på länken du angav Mattias…
Kolla in denna. Fräck va?
Otroligt mäktig. En racemaskin med en Goldwing motor på.
Ja, det finns mycket bilder att kolla på.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Lägger in en länk med bilder på Honda Dominator
Alltid trevligt med lite bilder.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Minns att gubben min var sugen på en Dominator innan han köpte Trans Alpen
En sådan här körde jag upp på när jag tog lappen. Den var lite lustig att köra då arslet åkte upp när man drog iväg. Kardandriven var den visst.
Nystartad sajt om jänkare! Wrooom!
Vi provåkte en Dominator som vi lånade av gubbens kompis för länge sedan och det jag minns av den det var att det var inget skönt att sitta bakpå! Sadeln var för hård - och tunn dessutom..