Annons:
Etikettövrigt
Läst 6830 ggr
MattiasNowak
2009-08-18 20:44

Hjälmar – Allmän information

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna artikel beskriver en av dom viktigaste sakerna inom motorcykelkörandet. En hjälm är en nödvändighet när man kör eller åker med på motorcykel. Den är skapad för att skydda huvudet på den som kör och även för den som åker med. Det finns flera olika typer av hjälmar och dom kommer gås igenom här.

Lagar och standarder.

Hjälmar som tillverkas idag måste följa någon standard, vilken standard beror mycket på i vilket land den är tillverkad. Några av dessa bestämmelserna är:

  • AS 1698 (Australien)
  • NBR 7471 (Brasilien)
  • CSA CAN3-D230-M85 (Canada)
  • JIS T8133 (Japan)
  • NZ 5430 (Nya Zeeland)
  • IS 4151 (Indien)
  • ECE 22.05 (Europa)
  • DOT FMVSS 218 (USA)
  • Snell M 2005 "Standard för motorcykelhjälmar 2005"

Dessa standarder har olika krav som måste uppfyllas för att hjälmen ska bli godkänd för användning.

Standardtyper

Det finns fem standardtyper av hjälm anpassade för motorcykel. I Sverige har vi som jag förstått det bara fyra typer då den fjärde och femte typen räknas som en modell. Det alla hjälmar har gemensamt är att dom sitter fastspända med en hakrem.

1. Den säkraste typen är den heltäckande hjälmen, integral-hjälmen.

Den täcker hela huvudet och det enda som går att öppna på den är visiret. I och med att hakpartiet på hjälmen inte går att öppna så finns där inga svaga punkter.

integral.jpg
Källa: Wikipedia 2009-08-18

2. Motocross och offroadhjälm kommer på andra plats.

Denna hjälmen är i grunden tillverkad på samma sätt men har inget visir som skyddar ögonen utan man får använda speciella glasögon ihop med den. I övrigt så ska den vara lika säker som integralhjälmen.

MotoX_Helmet.jpg
Källa: Wikipedia 2009-08-18

3. På tredje platsen i säkerhetslistan kommer systemhjälmen, den öppningsbara hjälmen.

Denna hjälmen är en blandning mellan integralhjälmen och den öppna hjälmen. I och med att den är öppningsbar så har den en led till hakpartiet och den leden är en svag punkt i hjälmens konstruktion.

Denna hjälmen är annars väldigt populär då man kan äta, prata eller ta en cigarett utan att ta av hjälmen, man fäller helt enkelt upp hakpartiet istället.

system.jpg**
Källa:** Wikipedia 2009-08-18

4. Jethjälmen, den öppna hjälmen, kommer på fjärde plats i listan.

Konstruktionen på den här hjälmen är nästan som en integral förutom att den helt saknar hakpartiet. Trots att den har visir så är det ändå rekommenderat att använda ett par täta glasögon ihop med denna hjälm då damm och annat lätt tar sig in under visiret.

I och med att den inte har nåt hakparti så ger den inte något större skydd åt ansiktet utan är bara ett skyddande skal runt huvudet.

open.jpg
Källa: Wikipedia 2009-08-18

Konstruktion

Hjälmarna idag är tillverkade av polykarbonat plast. Man kan köpa dyrare modeller som är säkrare och då är plasten förstärkt med kevlar eller kolfiber. Insidan har ett lager av polystyren eller polypropen som är vadderat med skumgummi som sedan klätts med tyg.

Hjälmens konstruktion är sådan att den vid en olycka ska gå sönder, detta för att minska påfrestningar på huvudet hos den som bär hjälmen. Därför ska man efter att olycka absolut byta ut hjälmen även om den ser hel ut. Även om man inte är med om någon olycka så bör den ändå bytas ut vart tredje år eftersom materialet i hjälmen mattas ut.

Källa: Engelska Wikipedia 2009-08-18

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
Tom
2009-08-23 02:55
#1

Bra artikel och bra information!

En sak som påverkar en hjälms funktion mycket är passformen. Väldigt många väljer en hjälm som sitter bekvämt när de provar den första gången. Den hjälmen är i 99 fall av 100 för stor. Hjälmen ska sitta ordenligt tajt på huvudet utan att vara obekväm. Gå till en butik där de har kunskap om hur du provar ut en hjälm för att få en hjälm som sitter som den ska.

När det gäller byte av hjälmar så brukar man säga att en plasthjälm bör bytas vart tredje år och att en fiberhjälm bör bytas vart femte år.

En annan sak som alltid försämrar en hjälms styrka är infällbart visir. Visiret skapar en luftficka mellan 'frigoliten' och skalet vilket kraftigt försämrar styrkan hos hjälmen. Tyvärr blir dessa hjälmar mer och mer populära eftersom de anses vara coola. Men ur ett säkerhetsperspektiv är de tyvärr inte alls bara.

Tom

Upp till toppen
Annons: